حمایت‌ «بایدن» از رژیم صهیونیستی دلیل شعله‌ور شدن خیزش دانشجویان غربی

چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403 - 14:0:0
حمایت‌ «بایدن» از رژیم صهیونیستی دلیل شعله‌ور شدن خیزش دانشجویان غربی

تحلیلگر مشهور انگلیسی موج اخیر اعتراضات ضدصهیونیستی در دانشگاه‌های غرب را به دلیل حمایت‌های «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از رژیم صهیونیستی دانست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  تحلیلگر مشهور انگلیسی موج اخیر اعتراضات ضدصهیونیستی در دانشگاه‌های غرب را با جنبش اعتراضات دانشجویی دهه ۱۹۶۰ در کشورهای غربی در اعتراض به جنگ ویتنام قابل مقایسه دانسته و یکی از دلایل اصلی شعله‌ور شدن هر چه بیشتر جنبش کنونی را تداوم حمایت‌های «جو بایدن» رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا از رژیم صهیونیستی می‌داند.

«دیوید هرست»، تحلیلگر اصالتا انگلیسی پایگاه «میدل ایست آی» در تحلیل خود درباره موج اعتراضات فراگیر دانشجویی در حمایت از آرمان فلسطین و محکومیت جنگ و جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه می‌نویسد: «جنبش اعتراضی ضد جنگ غزه باعث احیای آرمان ملی فلسطین شده و نسل جدیدی از یهودیان آمریکایی کم کم این ادعا که صهیونیسم مالک روایتهای آنها است را به چالش می‌کشند.»

دیوید هرست در ابتدای این مقاله با تیتر «اعتراضات پردیسهای دانشگاهی؛ می‌تواند موقعی باشد که اسرائیل، غرب را از دست می‌دهد» به ارائه شرحی از تحولات مربوط به جنبش‌های دانشجویی ضد جنگ ویتنام در دهه‌ ۱۹۶۰ پرداخته و می‌نویسد که در پی تحولات سال ۱۹۶۸ در این جنگ به ویژه بعد از عملیات موسوم به «حمله عید تت» انتقادات از شکست‌ها و تلفات بالای آمریکا در این جنگ در داخل رو به تشدید گذاشت و جنبشهای دانشجویی ضد جنگ ویتنام در آمریکا، آلمان و فرانسه شعله‌ور شد.

او خاطر نشان می‌کند: «در سال ۱۹۶۸، دانشگاه کلمبیا تبدیل به یکی از کانون‌های اعتراضات ضد جنگ ویتنام شد؛ یکی از مبناهای این اعتراضات این بود که دانشگاه کلمبیا ارتباطات گسترده‌ای با صنایع دفاعی آمریکا داشت. دانشجویان در یک مقطع پنج ساختمان را اشغال و هنری کولمن، مسئول ارشد دانشگاه را به مدت ۳۶ ساعت به گروگان گرفتند. تصویری نمادین از یک دانشجوی در حال کشیدن سیگار در دفتر کولمن منتشر شده است. پلیس وارد عمل شد و صدها دانشجو دستگیر و مجروح شده و سپس دست به  اعتصاب زدند و در ادامه گریسون کرک، رئیس وقت دانشگاه کلمبیا استعفا کرد. موج اعتراضات ضد جنگ ویتنام در خارج از محل برگزاری کنوانسیون ملی دموکرات ها در شیکاگو به اوج خود رسید و بعدها این اعتراضات به عنوان یکی از دلایل پیروزی ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور اسبق جمهوریخواه آمریکا در دهه ۱۹۷۰  تلقی شد. در این میان، جنبش مخالف با جنگ ویتنام مانند آتش در سراسر جهان گسترش یافت.»

این تحلیلگر انگلیسی پس از آنکه گذری به گسترش اعتراضات ضد جنگ ویتنام در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ به کشورهای غربی دیگر شامل آلمان و فرانسه می‌زند می نویسد: «تشابهات بین جنبش اعتراضی ضد جنگ ویتنام در دهه ۱۹۶۰ و اعتراضات جهانی امروز علیه جنگ غزه فراوان هستند.»


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.

 


چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403 - 16:30:25

دسته بندی :