مذاکرات مقامات ارشد امنیتی بغداد و سلیمانیه درباره اجرای توافق‌نامه مرزی با ایران

دو شنبه 8 آبان 1402 - 10:18:31
مذاکرات مقامات ارشد امنیتی بغداد و سلیمانیه درباره اجرای توافق‌نامه مرزی با ایران

مشاور امنیت ملی عراق در جلسه ای با مسئولان دستگاه های امنیتی سلیمانیه روند اجرای مابقی مفاد توافق نامه امنیتی ایران و عراق را بررسی کرد.

­­­به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق دیروز در صدر یک هیئت بلندپایه امنیتی به همراه نماینده وزارت خارجه عراق برای پیگیری توافق‌نامه مرزی عراق و ایران وارد سلیمانیه شد.
بر اساس بیانیه رسمی شورای امنیت ملی عراق، الاعرجی در این سفر با قباد طالبانی، معاون رئیس دولت ایالتی کردستان عراق، دیدار و روند اجرای توافق‌نامه مرزی و راه‌های تقویت همکاری امنیتی با بغداد را بررسی کرد.
الاعرجی در این دیدار تأکید کرد که نخست‌وزیر عراق شخصا این مسئله را پیگیری می‌کند و اهتمام جدی به بستن این پرونده به منظور حفاظت از حاکمیت ارضی عراق دارد و افزود که عراق به تلاش خود برای جلوگیری از حضور گروه‌های مسلحی که به کشورهای همسایه تعرض می‌کنند ادامه می‌دهد.
مشاور امنیت ملی عراق گفت که پیشرفت خوبی در پرونده توافق مرزی به دست آمده و اجرای این توافق در مراحل نهایی است و افزود که اقلیم کردستان عراق در اجرای بخش‌ها به جا مانده از توافق همکاری می‌کند.
قباد طالبانی نیز در این دیدار بر آمادگی منطقه کردستان عراق  برای همکاری با دولت مرکزی به منظور پیاده‌سازی کامل این توافق خبر داد و گفت که روند اجرای این توافق شاهد پیشرفت است.
در این سفر، همچنین کمیته تخصصی توافق مرزی با ایران با دستگاه‌های امنیتی سلیمانیه تشکیل جلسه داد و هماهنگی‌های لازم و روند اجرای کامل توافق و ادامه همکاری در این باره را بررسی کرد.
پیش از این، مشاور امنیت ملی عراق در کنفرانس خبری در سلیمانیه گفت که سفر وی و دیدارش با بافل طالبانی، دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان عراق  در راستای تقویت روابط و پیگیری توافق امنیتی میان عراق و ایران است.
وی خاطرنشان کرد: پیشرفت بالایی در این توافقنامه که اجرای آن مورد تأیید همه طرف هاست، صورت گرفته است.
مشاور امنیت ملی عراق تاکید کرد: ما در حال اجرای آخرین مراحل این توافقنامه هستیم و همکاری بالایی از سوی تمامی برادران در اقلیم کردستان و همچنین در سلیمانیه و نیز از سوی تمامی دستگاه های امنیتی و احزاب سیاسی وجود دارد.
الاعرجی ادامه داد: مفاد مهم اجرا شده از توافق امنیتی با ایران، تخلیه منطقه مرزی از هرگونه گروه های مسلح در طول مرز با ایران و انتقال آنان به مناطق دیگر و نیز خلع سلاح آنان است.
الاعرجی درخصوص امکان امضای توافقنامه ای مشابه با ترکیه نیز گفت: عراق به دنبال پایان دادن به این پرونده مهم و حساس با ترکیه است، چراکه این کشور یک همسایه بزرگ مانند ایران است و عراق به دنبال جلوگیری از فعالیت هرگونه گروه مسلح و توقف اقدامات نظامی است که از خاک خود انجام می شود. وی تاکید کرد: تلاش هایی از سوی تمام طرف ها برای دستیابی به یک فرمول تفاهم در پایان دادن کامل به این پرونده وجود دارد.
در اواخر اوت، بغداد و تهران، توافقنامه ای امنیتی درباره برچیده شدن اردوگاه های کردهای مخالف ایران در اقلیم کردستان از مرزهای ایران در شمال عراق امضا کردند. براساس این توافقنامه، تهران عملیات نظامی خود در مرزهای عراق را متوقف می کند و در مقابل بغداد نیز گروه های مخالف ایران را از مرزهای این کشور دور می کند و افراد تحت تعقیب را به ایران تحویل می دهد.


­­­آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


دو شنبه 8 آبان 1402 - 8:31:28

دسته بندی :