آیا زمان مناسب برای انتخاب رئیس جدید پارلمان عراق فرا رسیده است؟

دو شنبه 24 اردیبهشت 1403 - 10:41:0

«چارچوب هماهنگی شیعیان عراق» از احزاب سنی خواست پس از گذشت بیش از 6 ماه تعلل در انتخاب رییس جدید مجلس ، ظرف یک هفته جایگزینی برای «محمد الحلبوسی» رئیس سابق و برکنار شده پارلمان انتخاب کند.

ویژه ‌ -الکوثر :  گزارش برنامه «عراق الغد» شبکه الکوثر حاکیست، منابع نزدیک به چارچوب هماهنگی شیعیان اعلام کردند برای حل موضوع انتخاب رئیس جدید پارلمان دو گزینه  اصلاح ماده 12 قانون انتخابات مجلس و یا توافق یکپارچه احزاب در خصوص انتخاب یکی از چهره های حاضر در مجلس مطرح شده است.
محمد الحلبوسی رئیس سابق پارلمان و رئیس جریان  التقدم با گزینه دوم موافقت کرده است .
محمد الحلبوسی، فرماندار سابق استان الانبار و رئیس جریان التقدم در سال ۲۰۱۸ به‌عنوان رئیس پارلمان عراق انتخاب شد. حلبوسی که در آن زمان ۳۷ سال داشت، جوان‌ترین رئیس پارلمان در تاریخ عراق بود. الحلبوسی در سال ۲۰۲۲ برای بار دوم به‌عنوان رئیس پارلمان انتخاب عراق انتخاب شد اما بعداز  ۶ سال از ریاست محمد الحلبوسی دادگاه عالی  عراق حکم به برکناری وی داد.
محمد الحلبوسی به عنوان رئیس حریان تقدم (اهل سنت ) با یک شرکت خارجی که در عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با تعدادی از کشورها نقش داشته، قرارداد امضا کرده بود. 
الحلبوسی تصمیم دادگاه عالی را عجیب خواند  و گفت که این تصمیم ناقض قانون اساسی و عامل تضعیف ثبات ملی است، اما حکم دادگاه عالی فدرال نهایی است و قابل تجدید نظر نیست.
در صورت پایان یافتن مهلت مقرر، در صورتی که حزب محمد الحلبوسی به راه حلی نرسد، چارچوب هماهنگی برای انتخاب چهره مورد قبول همه احزاب و جریان های سیاسی وارد عمل می شود، زیرا چارچوب هماهنگی نمی خواهد شکاف اختلاف بین تقدم و ائتلاف سه جانبه اهل سنت بیشتر شود.
در روزهای اخیر، نیروهای چارچوب هماهنگی بر انتخاب قطعی و سریع رئیس مجلس بارها تاکید کرده اند.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


دو شنبه 24 اردیبهشت 1403 - 10:41:41