تغییر قانون اساسی ترکیه کلید خورد

پنج شنبه 1 تیر 1402 - 12:30:0
تغییر قانون اساسی ترکیه کلید خورد

رئیس مجلس جدید ترکیه با کلید زدن تغییر قانون اساسی این کشور گفت: قانون اساسی ترکیه باید متناسب با اهداف 100 سال آینده کشور بازنگری شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، نعمان کورتولموش در مصاحبه با شبکه تلویزیونی تی.آر.تی با اشاره به تدوین قانون اساسی ترکیه در سال های دور و در شرایط کودتا، افزود: دو قانون اساسی اخیر ترکیه در شرایط کودتا تدوین شده و اکنون باید دوباره به طور کامل مورد بحث و بازنگری قرار گیرد.

وی با تاکید بر پیگیری روند تدوین قانون اساسی جدید با بالاترین اجماع ممکن در مجلس ملی ترکیه بیان کرد: زمان برای تدوین یک قانون جدید در ترکیه که متناسب با نیازهای عصر حاضر و تضمین کننده حقوق مدنی بوده و به شکل مشارکتی، فراگیر و ملی باشد، فرا رسیده است.

رییس مجلس ترکیه اضافه کرد: باید فضای سیاسی برای تدوین قانون اساسی جدید ایجاد شود و همه گروه‌ها، احزاب و افراد کارشناس باید در این امر مشارکت و تغییرات لازم را مطالبه کنند.

وی تاکید کرد: دولت و حزب حاکم از ابتکار عمل در قانون اساسی جدید و تنظیم ضمانت‌های قانون اساسی برای حفظ حجاب تردید نخواهد کرد و این را مسئولیتی فراتر از یک ابتکار عمل می‌داند.

کورتولموش همچنین گفت: علاوه بر تقاضا برای تدوین قانون اساسی جدید، برخی بازنگری‌ها در آیین‌نامه‌های اجرایی در ترکیه نیز ضروری است تا مجلس فعلی به فعالیت‌های قانون‌گذاری به شکل مؤثر، کارآمد، سریع و با کیفیت ادامه دهد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز چند هفته پیش از انتخابات اخیر این کشور اعلام کرده بود که پس از انتخابات، با هدف وارد کردن مفادی برای تضمین آزادی‌های مدنی، تدوین و تهیه قانون اساسی جدیدی برای ترکیه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

اردوغان وقوع کودتاهای مکرر و تغییر سریع دولت‌ها طی سال‌های گذشته در ترکیه را معلول نبود قانون اساسی قوی عنوان کرده و در پیشنهاد خود توجه جدی به تقویت نهاد قضایی این کشور در تدوین قانون اساسی جدید را خواستار شد. 


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 1 تیر 1402 - 12:12:51

دسته بندی :