دادستان لاهه : تسلیم زورگویان نمی شوم

چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403 - 21:0:0
دادستان لاهه : تسلیم زورگویان نمی شوم

«کریم خان»، دادستان دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) با اشاره به تهدیداتی که در خصوص رسیدگی به پرونده‌ جنگ غزه درمسیر کارش قرار دارد، تاکید کرد که تسلیم نفوذ «قدرتمندان» جهان نخواهد شد.

­­­به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  چند کشور عضو سازمان ملل دیروز سه شنبه از کریم خان، دادستان دادگاه بین المللی لاهه، به دلیل صادر نکردن حکم بازداشت علیه مسؤولان کشتارجمعی مردم غزه انتقاد کردند.
«طاهرمحمد السنی»، نماینده دائم لیبی در سازمان ملل گفت: تمام دنیا از دادگاه کیفری بین‌المللی انتظار دارند که «شجاع» باشد و حکم بازداشت مقامات اسرائیلی را که بارها اعلام کرده‌اند که علیه فلسطینی‌ها نسل‌کشی کرده‌اند، صادر کند.
السنی افزود: جهان از شما می‌خواهد که افرادی را که با گورهای جمعی، جنایات علیه کودکان، نسل‌کشی و پاکسازی قومی در غزه مرتبط هستند، شناسایی کنید.
«نسیم گاواوی»، معاون نماینده الجزایر در سازمان ملل متحد نیز مخالفت کشورش با فشار«برخی کشورها و قدرت‌ها» علیه مقامات دیوان کیفری بین‌المللی را اعلام کردو افزود: امیدواریم حمایت شورای امنیت از دیوان کیفری بین‌المللی شامل سایر موضوعات به‌ویژه جنایات مربوط به اشغالگری اسرائیل باشد.
این مقام الجزایری تاکید کرد که انتظار می‌رود دادگاه کیفری بین‌المللی در مورد وضعیت غزه و سرزمین‌های فلسطینی «موضعی جدی» اتخاذ کند.
وی افزود: این امر برای دادگاه کیفری بین‌المللی لازم است تا نشان دهد برخی از اعضای جامعه بین‌الملل برای تهدید هر کسی که می‌خواهند از آن استفاده ابزاری نمی‌کنند و باید تاکید کنیم که منافق نیستیم.
همچنین واسیلی نبنزیا سفیر روسیه  در سازمان ملل گفت که دادگاه کیفری بین‌المللی از سال ۲۰۱۵ تاکنون هیچ اقدامی در مورد فلسطین انجام نداده است.
نبنزیا متعجب بود که آیا این مساله به درخواست کنگره ایالات متحده برای اعمال تحریم‌ها در صورتی که دادگاه کیفری بین‌المللی از افراد ایالات متحده و دولت‌های متحدش تحقیق کند، مربوط است یا خیر؟
نبنزیا دادگاه کیفری بین‌المللی را یک «عروسک خیمه شب بازی» توصیف کرد. وی افزود: «تهدید آمریکا به دادگاه در مورد غزه نشان می‌دهد که «دادگاه یک ابزار سیاسی است».
در این حال، گزارش‌هایی مبنی بر آماده شدن دادگاه  لاهه برای صدور حکم بازداشت علیه اعضای دولت رژیم صهیونیستی از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، در ارتباط با عملیات نظامی اشغالگران در غزه منتشر شده است.
«کریم خان» دادستان دادگاه بین المللی لاهه روز سه شنبه در جمع اعضای شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد: ما وظیفه داریم برای عدالت و برای قربانیان مبارزه کنیم.
وی افزود: من به خوبی می‌دانم که در این سالن افراد قدرتمندی وجود دارند که از قدرت و نفوذ برخوردارند... اما قانون با ماست.
کریم خان تاکید کرد که وی با «صداقت و استقلال» ماموریت خود را انجام خواهد داد.
در ماه مه، اعضای جمهوری‌خواه سنای آمریکا به کریم خان نسبت به صدور حکم بازداشت علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و دیگر مقامات هشدار دادند و او را به مجازات‌های سنگین تهدید کردند.
وبگاه «زیتیو» محتوای نامه‌ای تهدیدآمیز را گزارش کرد که ۱۲ سناتور جمهوری‌خواه از جمله تام کاتن، مارکو روبیو و تد کروز به دادستان دیوان کیفری بین‌المللی خان ارسال کردند.
در این نامه ادعا شده بود که اگر او حکم بازداشت نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیلی را صادر کند، این وضعیت «نه تنها تهدیدی برای حاکمیت اسرائیل، بلکه برای حاکمیت ایالات متحده» تعبیر می‌شود و به «تحریم‌های سنگین» منجر می‌شود.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403 - 10:52:51