«هادی فاعور»؛ پدیده موسیقی مقاومت

دو شنبه 18 دی 1396 - 10:5:11

نماهنگ انأ ثائر با اجرای هادی فاعور

تهران- الکوثر:  هادی فاعور نوجوان خوش‌صدای شیعه و اهل سوریه‌ است. مردم عرب‌زبان منطقه، او را با عنوان «منشد المقاوم» یعنی «خواننده مقاومت» می‌شناسند. حالا او پدیده محبوب و معاصر موسیقی مقاومت محسوب می‌شود.

 او متولد شهر فوعه در کشور سوریه است. فوعه و کفریا همان دو شهر شیعه نشینی هستند که سال‌هاست در محاصره تروریست‌های تکفیری از جمله داعش هستند.

دو روستای فوعه و کفریا با بیش از 40 هزار نفر جمعیت بیش از چهار سال در برابر دیدگان جامعه جهانی و حمایت برخی کشورهای عربی و منطقه از عناصر مسلح در محاصره قرار داشت. مردم آن رنج و سختی این حصر را برای آزادی از شر ظالمان به جان خریده‌اند. مدتیست که مداحی‌‌ها و ترانه‌های حماسی فاعور در شبکه‌های اجتماعی، فضای مجازی و سایت‌های مختلف دست به دست می‌چرخد و طرفداران زیادی از کشورهای مختلف را جذب خود کرده است.  مردم عرب زبان منطقه، هادی فاعور را با عنوان «منشد المقاوم» یعنی «خواننده مقاومت» می‌شناسند.

شناخته شدن هادی فاعور در ایران از انتشار یک فیلم موبایلی از او در حال مداحی کردن در مراسم تشییع دو تن از شهدای مدافع حرم حزب الله لبنان آغاز شد. این نوجوان سوری در این کلیپ موبایلی بر روی دوش یکی از رزمندگان حاضر در مراسم تشییع در حال مداحی کردن برای شهدای زینبی لبنان در صحن آستان مقدس حرم حضرت زینب(س) است.

 شهرت فاعور در لبنان نیز به نماهنگ‌هایی برمی‌گردد که موسسات فرهنگی تحت حمایت حزب الله از او ساخته اند. آغاز شهرت فاعور در کشور لبنان بیشتر از نماهنگ «أنا ثائر» به معنای «من انقلابی‌ام» آغاز شد. او در این نماهنگ شعری درباره خط انقلابی و مقاومت در صحن مطهر حرم حضرت زینب(س) در دمشق اجرا کرده است که با ترکیب کودکانه عزاداری کودکان و نوجوانان برای امام حسین(ع) و موسیقی جذاب، در محرم سال گذشته خیلی زود به یکی از کلیپ‌های پر طرفدار میان شیعیان لبنانی بدل شد. این کار محصول شبکه «طه» بود. شبکه «طه» شبکه مخصوص کودکان در لبنان است که وابسته به حزب الله لبنان است. در این شبکه عموماً کارتون و کلیپ‌های جذاب با محتوای دینی و اجتماعی و خانواده پخش می‌شود. در این کلیپ فاعور به مناسبت ماه عزای حسینی از خط امام حسین(ع) می‌‌خواند: «من انقلابی ام، من انقلابی‌ام و خطم خط حسین(ع) است. در برابر ظالم انقلاب خواهم کرد و مانند قاسم(ع) جهاد خواهم کرد.»:

اما شهرت این نوجوان سوری محدود به این نماهنگ و شبکه کودکان لبنان نشد. او در کلیپ‌هایی که توسط موسسه «بنت الهدی» با حمایت حزب الله ساخته شده است نیز به خوبی درخشید. کارهای این موسسه که عموما با موسیقی حماسی و محتوای ضد استکباری در خط مقاومت اسلامی همراه است، فاعور را به چهره محبوبی در مقاطع سنی دیگر نیز تبدیل کرد. نماهنگ «کفریا و الفوعه» ساخت موسسه بنت الهدی یکی از همین کارهاست که در آن هادی فاعور از مقاومت و ایستادگی مردم مظلوم زادگاهش یعنی فوعه و کفریا و ستیز بر علیه داعش می‌‌خواند. این نماهنگ در ابتدا به شهدا، مظلومین، مجروحین، اسرا و مقاومت تقدیم شده است: «الی کل مظلوم مضطهد و محاصر...الی کل مقاوم و جریح و اسیر... الی کل شهید مضی... نهدی هذاالعمل...». شعر آن را «دکتر علی غبشه» سروده است. فاعور در اجرای این شعر ضدتکفیری یادآور می‌شود که هرگز تسلیم ظلم نخواهیم شد و از تروریست‌ها انتقام خواهیم گرفت. او می‌خواند:

کفریا و فوعه / این پرچم برافراشته است
گریه می‌کند و آوا سر می‌دهد / تسلیم تو نمی‌شویم

ای جولانی بشنو / نام ما حسین است
اگر قرار است تسلیم بشوم باید از روی جسد من عبور کنی / تسلیم تو نمی‌شویم

ای جبهه النصره / سرنوشت تو در سیاه چال است
فریاد بزرگ از آن زینب کبری(س) است

یا زینب(س) لبیک؛ یا زینب(س) لبیک

 

همچنین مداحی‌های مختلف هادی فاعور در محافل شیعیان حزب الله لبنان مثل مراسم‌های ویژه سازمان پیشاهنگان امام مهدی(عج) (جمعیّة کشّافة الإمام المهدی عجل الله فرجه) که شامل کودکان و نوجوانان لبنانی است، بازار شیعیان لبنان و مراسم سالگرد تاسیس حزب الله، از جمله کلیپ‌های مشهور او در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی است. یکی از مداحی‌های هادی فاعور که آن را در محافل مختلفی می‌خواند بخش عربی مداحی معروف عربی- فارسی میثم مطیعی علیه داعش است (با اذن رهبرم، از جانم بگذرم، در راه این حرم، در راه یار...) که بخش فارسی آن را محمد مهدی سیار و بخش عربی را محسن رضوانی سروده است. فاعور بخش عربی این شعر را این چنین می‌خواند:

لِعلی أنْتَمی، حُبُّه فی دَمی، سَیفُه مُلهِمی، هو الإمام

واعلمُوا أنَّ لی، نَبْضٌ بِداخِلی، سمّیتُهُ علی، فخرُ الکِرام

منهُ نَسْتَلهِمُ روحَ الإیمان

لا نخافُ الریاح إنّا بُرکان

یا تکفیری! صبرکْ صبرکْ

إنّا سوفَ نَحفِر قبرَک

لبیک یاعلی، یا مرتضی

مدت کوتاهی‌ است که پای فاعور به گروه‌های مقاومت حشد الشعبی عراق هم باز شده است. آلبوم نماهنگ‌های عربی او برای حرکت النجبای عراق با عنوان «نجبائک یا عباس» به زودی منتشر می‌شود. نماهنگ‌های او برای رزمندگان مقاومت عراقی النجباء به همت دفتر رسانه‌ای مقاومت اسلامی نجباء تهیه و در شبکه ماهواره‌ای «النجباء» منتشر شده است.

النجبا یکی از گروه‌های بسیج مردمی(الحشد شعبی) عراق است که دو سال پیش با فتوای آیت الله سیستانی برای مقابله با داعش شکل گرفت. هادی فاعور در این نماهنگ‌ها به توصیف رزمندگان النجباء، اهداف مقاومت و مبارزه علیه گروه‌های تکفیری می‌پردازد و باز هم از حماسه و مقاومت رزمندگان اسلام می‌خواند.

موسیقی حماسی «لبیک یا مهدی(عج)» با اجرای این خواننده نوجوان سوری تولید شده است که نوای شعر آن همان نوای حماسی مداحی معروف میثم مطیعی در شعر «لبیک یا علی» است که یکی از نواهای مداح معروف لبنانی «یوسف شعیتو» نیز هست و به تازگی اشعار زیادی با این نوا در میان شیعیان عرب زبان رواج پیدا کرده است.

در این نماهنگ هادی فاعور از نمادهای مقاومت جنبش نجباء همچون نشان این جنبش بر لباسش، انداختن چفیه منقش به تصویر رهبر معظم انقلاب و استفاده از دست‌بند «لبیک یا زینب(س)» استفاده کرده است. نماهنگ «لبیک یا مهدی» توسط نمایندگی دفتر رسانه‌ای مقاومت اسلامی نُجَباء در ایران به زبان فارسی ترجمه شده است. فاعور در این شعر می‌خواند:

پیروزی با خون شهدا قطعی شده است

ما در هنگام تصمیم گیری اعلام بی طرفی نخواهیم کرد

خونی که از قلب من ریخته شده در راه فوعه سرزمین آزادگان فدا شده است...

ای جنایتکاران! در گمراهی خود غوطه ور شوید

زیرا ما از ظلم شما کینه توزان ترسی نداریم

و موشک‌های شما هرگز ما را نخواهند ترساند، چرا که خامنه‌ای رهبر ماست

و نجباء نور و آتش‌اند، تا شما دلیرمردی کرار را به یاد آورید

«ادعوالحشدنا»، «قسما»، «مشکور شیخ اکرم» و ... از جمله دیگر نماهنگ‌های منتشر شده با صدای هادی فاعور برای مقاومت است که توسط جنبش النجباء تولید شده است.

علت شهرت این خواننده نوجوان به غیر از استعداد و مهارت او در خواندن و الحان آواز، به ملیت سوری او هم مربوط می‌شود. کشوری که بیش از 5 سال است که در مبارزه با گروه‌هک‌های تروریستی مختلفی از جمله داعش و جبهه النصره و ...به سر می‌برد و گروه‌های مقاومت آزاده دنیا از کشورهای مختلفی مثل لبنان، ایران، افغانستان، پاکستان و عراق برای دفاع از حریم اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و مبارزه با ظلم تکفیری‌ها رهسپار آنجا می‌شوند و در این راه شهدای بسیاری تقدیم اسلام کرده‌اند.

تکفیری‌ها گفته بودند که سه ماهه سوریه را می‌گیریم و حکومت دست نشانده و مدل خود را پیاده می‌کنیم اما سه ماهشان به بیش از  پنج سال به طول انجامیده و هر روز بیش از قبل نشانه‌های شکست و عقب نشینی‌شان در سوریه و عراق مشاهده می‌شود. هر روز مجاهدان حشدالشعبی و مجاهدین عراقی یک منطقه را از دست داعش می‌گیرند و از کنترل آن‌ها خارج می‌کنند. در سوریه هم ماجرا همین‌طور است. نیروهای مقاومت منطقه به منطقه را از لوث تکفیری‌ها پاکسازی می‌کنند و اینها همه نشانه‌هایی برای اقتدار مقاومت اسلامی است.


کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا


سه شنبه 24 مرداد 1396 - 16:35:29

پربازدیدها