بحث محوری دهمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی ؛

تاکید براهمیت نقش رسانه های حامی جریان مقاومت

چهار شنبه 9 تیر 1400 - 16:21:22
تاکید براهمیت نقش رسانه های حامی جریان مقاومت

تهران - الکوثر : تهران روز سه شنبه میزبان دهمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی‌ با شعار «عدالت رسانه‌ای و آزادی بیان» بود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی با 228 عضو در 33 کشور با 22 زبان مختلف فعالیت می‌کند. این حضور گسترده  بی تردید در توسعه فعالیت های رسانه ای و رشد  جریان آزاد اطلاعات نقش مهمی دارد.

بررسی علل واهداف امریکا از تقابل آشکار با این رسانه ها از موضوعات محوری دهمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی‌ بود . ایالات متحده آمریکا اخیرا با مسدود کردن قریب به ۴۰ وب‌ سایت متعلق به محور مقاومت و اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی نشان داد که دوگانه های رفتاری امریکا حد و مرزی ندارد  .ازجمله وب‌سایت‌هایی که آمریکا اقدام به مسدود سازی دامنه دسترسی به  آنها کرده است، می‌توان به  «العالم»، «المسیره»، «النبأ «،«الفرات »، «کربلاء» ، «اللؤلؤ»، «الکوثر»، «النعیم» ، «فلسطین الیوم» و «آفاق » اشاره کرد.

پرسش این است که  رسانه‌های مقاومت چه جایگاه  و چه نقشی در  شفاف سازی رویدادها داشته ‌اند که آمریکا گزینه ‌ی  حذف این رسانه ها را انتخاب کرده‌است.

یکی از عوامل مهم در ارزیابی چرایی این تصمیم آمریکا ، موفقیت این رسانه‌ها در انعکاس حقایق رویدادها در منطقه است. 

«علی عسگری » رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران درسخنان خود در این نشست؛ با اشاره به ادعای آمریکایی‌ها درزمینه آزادی بیان، خصوصاً در بستر اینترنت و فضای مجازی گفت: تلاش برای بستن رسانه‌های جهان اسلام، چه رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران و چه دیگر رسانه‌های کشورهای جبهه مقاومت، نشان از اثرگذاری این رسانه‌ها دارد که موجب شده آن‌ها از ادعاهایشان برای آزادی بیان و هنجارهای اصلی خود عدول کنند و این نشانه ضعف و استیصال استکبار است.

رسانه‌های حامی مقاومت بویژه طی سال‌های اخیر، نقش قابل توجهی درانعکاس وقایع و رخدادهای منطقه داشته‌اند. این شفاف سازی ، بسیاری از توطئه‌ها و اهداف تبلیغاتی و جنگ روانی و رسانه ای  واشنگتن، تل‌آویو و متحدانشان رابه شکست کشانده است.

گرایش افکارعمومی درسطح منطقه و جهان به سمت رسانه‌های حامی مقاومت و اعتماد به عملکرد وانعکاس واقعیت‌ها از دید گاه نقش رسانه مستقل، دارای اثرگذاری وسیعی است که با یکجانبه گرایی ومنافع آمریکا و متحدانش در منطقه در تضاد است .

«محمد غزاله»، مدیر شبکه خبری "زد‌ان‌ان" لبنان، نویسنده وتحلیلگر سیاسی  در بیان  اهداف آمریکا از مسدود کردن رسانه‌های محور مقاومت می گوید: طبیعتا ماهیت اقدام آمریکا به مسدود کردن رسانه‌های محور مقاومت نه تنها یک اقدام یک‌جانبه علیه رسانه‌های مشخص و با هدف مشخص است، بلکه با معیارها و هنجارهای آزادی بیان به عنوان حقوق اساسی و بنیادین بشری تناقض دارد. 

ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل متحد تصریح می‌کند ؛هر انسانی حق آزادی بیان و عقیده دارد؛ این حق شامل آزادی داشتن عقیده و باور بدون دخالت و تفتیش عقاید، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار خود از طریق رسانه‌ها و بدون محدودیت‌های مرزی است.

بنابر این هدف آمریکا ازچنین تهاجمی کاملا روشن است. آمریکا می‌خواهد صدای ملت‌ها را خاموش کند. این اقدام  همزمان با  خروج و کاهش حضور نظامی امریکا  در غرب آسیا، از آغازیک  رویارویی ویژه خبر می دهد که نیازمند آگاهی، هوشیاری و آمادگی از سوی رادیو تلویزیون های مستقل  در منطقه است. در شرایط فعلی  نقش مهم  رسانه های جبهه مقاومت انعکاس دستاوردها و مقابله با تبلیغات دشمنان و با تلاش هایی است که برای محدود کردن این رسانه ها  به عمل می آید.

انگونه که "پیمان جبلی" معاون برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد، اقدام آمریکا در مسدود کردن سایت‌های محور مقاومت عزم این رسانه ها را برای مقابله با اقدام‌های آمریکا و همسویی در فعالیت‌های رسانه‌ای افزایش داد.

این رسانه ها اکنون با عزم و انگیزه ای قوی تر با گزارش‌های عینی و اخبار مستند و دقیق و بر اساس اصول حرفه‌ای، افکار عمومی غرب را بیدار و آگاه کرده و پیام خود را به آنها می رسانند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 9 تیر 1400 - 16:21:8