برگزاری دومین کنفرانس صلح لیبی ؛ تاکید بر خروج نیروهای خارجی

پنج شنبه 3 تیر 1400 - 12:45:21
برگزاری دومین کنفرانس صلح لیبی ؛ تاکید بر خروج نیروهای خارجی

تهران - الکوثر : دومین کنفرانس صلح لیبی در برلین ، پایتخت آلمان در حالی برگزار شد که تلاش‌ ها برای حل بحران لیبی و فراهم آوردن زمینه لازم برای برگزاری انتخاباتی آرام و آزاد در دسامبر2021 همچنان ادامه دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در این کنفرانس که با حضور نمایندگان 16 کشور خارجی و 4 سازمان بین المللی برگزار شد، شرکت کنندگان درباره خروج نیروهای خارجی و برگزاری انتخابات ماه دسامبر تاکید کردند.

تلاش‌های بین‌المللی برای حل بحران لیبی در حالی ادامه دارد که حضور نیروهای خارجی در لیبی همچنان چالش اصلی بر سر راه برقراری ثبات در این کشور محسوب می شود. اگرچه مقامات لیبی بارها بر خروج نظامیان بیگانه از این کشور تاکید کرده اند و از آنها خواسته اند که خاک این کشور را ترک کنند اما همچنان نظامیان برخی از کشورها از جمله ترکیه در لیبی حضور دارند.

در واقع کشورهای مداخله گر در عرصه سیاسی لیبی همچنان حاضر به ترک این کشور نیستند.

در جنگ داخلی 9 ساله لیبی کشورهایی چون قطر، ترکیه و برخی کشورهای اروپایی در حمایت از دولت "وفاق ملی" در لیبی حضور دارند و کشورهایی چون مصر، روسیه، عربستان و امارات از "خلیفه حفتر" حمایت می کنند.

حضور این نیروها شرایط را در لیبی همچنان بحرانی نگه داشته است. بر اساس تخمین سازمان ملل، حدود 20 هزار مزدور و جنگجوی خارجی در لیبی حضور دارند، همچنین چند صد نظامی ترکیه در چارچوب توافقی با دولت قبلی طرابلس همچنان در لیبی مانده اند.

حضور این نیروها همچنان تنش ها در لیبی را تشدید کرده آنها با حمایت های مستقیم و غیر مستقیم از گروه های مسلحی که به ویژه در مناطق جنوبی  لیبی حضور دارند مانع از برقراری صلح کامل در این کشور هستند.

در واقع ثروت فراوان لیبی از جمله منابع نفت غنی این کشور، موقعیت استراتژیک و دسترسی به دریای مدیترانه همچنین نزدیکی به مرزهای اروپا سبب شده تا کشورهای مداخله گر همچنان با حضور در عرصه سیاسی این کشور مانع تشکیل دولت مرکزی قوی در لیبی شوند.

در متنی که درباره نشست کنونی منتشر شده بار دیگر تاکید شده است: همه نیروهای خارجی و مزدوران باید فوراً از لیبی خارج شوند. بخش های امنیتی باید اصلاح شوند و تحت یک حاکمیت با نظارت غیرنظامیان قرار بگیرد.

"نجلاء المنقوش" وزیر خارجه لیبی گفت: پیام واحد ما این است که این مردم لیبی هستند که از طریق صندوق های رای تصمیم می گیرند که چه کسی ریاست کشور و چه کسانی قانونگذاری در لیبی را بر عهده بگیرند، هدف همه ما یکی خواهد بود و آن آشتی میان طیف های مردم لیبی است، خواسته همه ما نیز یکی است و آن اخراج بدون استثنای هر فرد مسلح خارجی است.

برگزاری دومین کنفرانس لیبی در واقع تلاشی دوباره برای فراهم آوردن شرایط برگزاری انتخابات در لیبی است اما آنچه تردید ها را افزایش داده است عدم پایبندی به توافقات صورت گرفته است چنانکه تاکنون قرار بود نیروهای خارجی این کشور را ترک کنند اما ضمانتی بر اجرای آن نبوده است.

"لال هرشاوی" پژوهشگر و کارشناس امور لیبی در این مورد گفت: نشست برلین ممکن است به صدور « بیانیه های ساده » محدود شود‏، اما همچنین می تواند پیشرفت هایی را در مسیر انتخابات ماه دسامبر با توافق احتمالی ماه ژوئیه در مورد مبانی قانونی انتخابات، امکان‌پذیر سازد.

با این حال برگزاری این نشست و تاکید بر کمک های بین المللی برای بهبود شرایط سیاسی و فشار بر نیروهای خارجی مستقر در لیبی برای خروج بار دیگر امیدها را برای برگزاری انتخابت دسامبر در این کشور زنده کرده است.

«السنوسی اسماعیل الشریف» کارشناس مسائل سیاسی لیبی در این باره گفت: همان طور که کنفرانس نخست برلین در سال 2020 به منزله نقطه آغازی برای عملیات کنونی صلح، آن هم چند سال پس از درگیری بین گروه های لیبیایی بود، احتمال زیادی وجود دارد که کنفرانس «برلین 2» در رساندن قطار لیبی به ایستگاه پایانی برای برگزاری انتخابات در دسامبر آینده نقش داشته باشد.

اگرچه تلاش های بین المللی برای حل کامل بحران لیبی ادامه دارد اما به نظر می رسد راه سختی برای برقراری ثبات کامل در لیبی و تشکیل دولتی واحد و قدرتمند برپایه رای مردم در پیش است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 3 تیر 1400 - 12:45:14