میانجی‌گری حزب‌الله برای کاستن از تنش‌های سیاسی در لبنان

پنج شنبه 3 تیر 1400 - 10:27:51
میانجی‌گری حزب‌الله برای کاستن از تنش‌های سیاسی در لبنان

تهران - الکوثر : منابع خبری از تلاش حزب‌الله لبنان برای میانجی‌گری میان رئیس جمهوری و رئیس پارلمان و همچنین میان گروه‌های سیاسی برای کاستن از تنش‌ها و رسیدن به اجماع در خصوص تشکیل کابینه جدید این کشور خبر دادند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، بحران تشکیل کابینه در لبنان هفته گذشته با «جنگ بیانیه‌ها» از سوی نخست وزیر مکلف به تشکیل کابینه، رئیس جمهور و رئیس پارلمان شدت پیدا کرد. این وضعیت نشان داد که لبنان وارد دور تازه‌ای از نزاع سیاسی قرار گرفت که در این دور، رئیس پارلمان و رئیس جمهوری نیز در مقابل هم قرار گرفته‌اند. پیش از این، سعد الحریری، نخست وزیر مأمور به تشکیل کابینه و میشل عون، رئیس جمهوری لبنان مقابل هم بودند و در چند نوبت نیز همدیگر را به مانع‌تراشی و قدرت‌طلبی در مسیر تشکیل کابینه متهم کرده بودند.

همزمان جنبش امل به ریاست نبیه بری و جریان ملی آزاد به ریاست جبران باسیل نیز اخیراً بیانیه‌هایی را علیه هم صادر کردند. این تحرکات نشان داد تداوم این بیانیه‌ها می‌تواند به وخیم‌تر شدن شرایط سیاسی در لبنان بینجامد. بنابراین، جبران باسیل، رئیس جریان ملی آزاد در سخنانی خواستار میانجی‌گری حزب‌الله میان شخصیت‌ها و گروه‌های درگیر شد. در همین راستا، شبکه المیادین اعلام کرد حزب‌الله در حال تلاش برای آرام کردن اوضاع میان عون و بری از یک سو و امل و جریان ملی آزاد از سوی دیگر است.

اگرچه حزب‌الله در حال میانجی‌گری است، اما به نظر می‌رسد توطئه‌ای نیز در لبنان شکل گرفته است زیرا میشل عون، نبیه بری، جنبش امل و جریان ملی آزاد، از شخصیت‌ها و گروه‌های نزدیک به حزب‌الله در لبنان هستند و اکنون به جای تمرکز بر چرایی تأخیر در تشکیل کابینه از سوی سعد الحریری، با همدیگر دچار اختلاف سیاسی شده و علیه هم موضع‌گیری می‌کنند. به نظر می‌رسد مخالفان ائتلاف مقاومت که در جریان انتخابات پارلمانی سال 2018 موفق به شکست دادن این ائتلاف نشدند، اکنون در قالب بن بستی که در فرآیند تشکیل کابینه شکل گرفته، در صدد هستند میان اعضای این ائتلاف اختلاف ایجاد کرده و یا آنها را به سمت خود جذب کنند.

موضوع دیگر این است که میانجی‌گری حزب‌الله می‌تواند سبب آرام‌تر شدن اوضاع و توقف جنگ بیانیه‌ها میان متحدان حزب‌الله شود و از وخیم‌تر شدن شرایط برای تشکیل کابینه جدید لبنان جلوگیری کند. حزب‌الله لبنان در 8 ماه گذشته از یک سو با نخست وزیری سعد الحریری مخالفت نکرده، در حالی که الحریری پیش از این با استعفای خود در اکتبر 2019 لبنان را وارد یک وضعیت پیچیده سیاسی کرد و از سوی دیگر حزب‌الله همواره بر لزوم تشکیل کابینه جدید تأکید کرد و حتی از ابتکار فرانسه نیز استقبال کرده بود.

نکته مهم دیگر این است که با وجود شدت گرفتن تنش‌ها در لبنان، اما بازیگران خارجی که در لبنان نفوذ دارند، اقدام جدی برای کاستن از تنش‌های سیاسی انجام نمی‌دهند. جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزهای گذشته به بیروت سفر و با مقامات لبنانی دیدار کرد، اما بورل در این سفر بیش از آنکه در جهت کاستن از تنش‌های سیاسی و تسهیل در فرآیند تشکیل کابینه جدید لبنان اقدامی انجام دهد، این کشور را به وضع تحریم‌های بیشتر تهدید کرد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 3 تیر 1400 - 10:27:42