تداوم حملات ارتش ترکیه به شمال سوریه

سه شنبه 25 خرداد 1400 - 18:32:17
تداوم حملات ارتش ترکیه به شمال سوریه

تهران - الکوثر : نظامیان ترکیه حملات به مناطق غیرنظامی عراق و سوریه را همچنان در دستور کار دارند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، برغم سر دادن شعارهای دولت ترکیه مبنی بر مبارزه با جریان های تروریستی در عراق و سوریه ، به نظر می رسد که نظامیان ترک صرفا" درصدد مساعدت با جریان های بیگانه تروریستی بویژه گروه تروریستی داعش هستند.

با وجود این واقعیت ها ، وزارت دفاع ترکیه از حمله ارتش این کشور به مواضع یگان‌های مدافع خلق (ی پ گ) در شهرستان تل رفعت در شمال سوریه خبر داد. وزارت دفاع ترکیه در بیانیه ای مدعی شد:

این حمله در واکنش به حملات توپخانه‌ای شب گذشته یگان‌های مدافع خلق (ی پ گ) وابسته به کردهای منطقه به بیمارستانی در شمال سوریه بود.

ارتش ترکیه به بهانه مبارزه با جریان های تروریستی ، از نزدیک به سه سال پیش مناطقی از سوریه را اشغال کرده است. حملات غیرقانونی ارتش ترکیه به سوریه با محکومیت مردم و دولت این کشور و همچنین جامعه جهانی مواجه شده است.

در این زمینه حتی دولت های غربی نیز اشغال اراضی سوریه و عراق را غیرقانونی و مغایر با قوانین بین المللی قلمداد کردند.

حمله ارتش ترکیه به کردها که در ظاهر با نام دفاع از امنیت ملی ترکیه و به بهانه حمله به مواضع پ. ک. ک. صورت گرفته است ، در واقع ، هدفی جز آزادسازی ۲۰‌ هزار تن از عناصر اغلب اروپایی و عرب داعش و بخشی از ارتش آزاد سوریه و جبهه النصره در پی ندارد. در همین ارتباط ، "هیثم حسون" سرتیپ بازنشسته ارتش سوریه و کارشناس و صاحبنظر در امور نظامی و امنیتی گفته است:

"نیروهای ترک در کنار گروه های تروریستی و تحت فرماندهی و پشتیبانی آتشبارها و کمک‌های اطلاعاتی و جاسوسی وارد جنگ در سوریه شده‌اند و در پی آن در حملات مشارکت داشته‌اند که نمونه آن را در شهر سراقب و برخی شهرک‌های دیگر سوریه شاهد بودیم".

در حقیقت ، این کارشناس نظامی سوریه و به عنوان فردی که از نزدیک در جریان حملات نظامیان ترکیه در سوریه است ، کمک ترکیه به شبه نظامیان تروریست را مهمترین اولویت دولت اردوغان در اراضی سوریه اعلام کرده است.

برغم تلاش های دولت اردوغان ، باید گفت: حضور نظامیان ترکیه در برخی از کشورهای همسایه نظیر عراق و سوریه - که در شرایط خاص قرار دارند - اهداف دولت آنکارا را محقق نساخته است.

دولتمردان ترک به تصور این که عراق و سوریه در شرایط جنگی قرار دارند ، تلاش می کند بخشی از اراضی این کشورها به تصرف دائمی خود در آورد. به عبارت دیگر، مقام های آنکارا با صدور فرمان حمله به کشورهای مستقل منطقه نظیر عراق و سوریه - که هر دوکشور در وضعیت بحرانی و جنگی خاص قرار دارند - تلاش می کنند اهداف خاصی را در این کشورها محقق سازند.

برغم تلاش های چند ساله ، نظامیان ترک تاکنون غیر از اشغال بخش هایی از اراضی عراق و سوریه ، نتوانسته اند اهدف دیگری را در این کشورها محقق سازند.   

در یک جمعبندی کلی از شرایط جاری در سوریه ، باید گفت: دولت قانونی "بشار اسد" که به دلیل پاکسازی اراضی سوریه از تروریست‌ های  خارجی و جریان های متعدد سازمان یافته تروریستی در شرایط خاصی قرار دارد ، امکان بیرون راندن نظامیان ترکیه را در شرایط فعلی ندارد. اما بدون شک ، پس از فارغ شدن از مقابله با جریان های تروریستی ، امکان آن را خواهد داشت تا با اشغالگران سوریه نیز مقابله کند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 25 خرداد 1400 - 18:32:9