دولت بایدن و بازنگری در روابط آمریکا و عربستان سعودی

سه شنبه 14 بهمن 1399 - 14:25:28
دولت بایدن و بازنگری در روابط آمریکا و عربستان سعودی

تهران - الکوثر : عربستان سعودی از متحدین اصلی آمریکا در منطقه غرب آسیا و نیز از جمله خریداران اصلی تسلیحات آمریکایی است. به رغم روابط گرم رژیم سعودی و دولت ترامپ، اما اکنون دولت بایدن درصدد بازنگری در روابط واشنگتن و ریاض است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، به نظر می رسد که دوره اوج روابط آمریکا و عربستان سعودی که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا وجود داشت سپری شده است. دولت جو بایدن رئیس جمهوری دموکرات آمریکا برحسب رویه کلی دموکرات ها که مدعی دفاع از موضوعاتی نظیر حقوق بشر هستند، اکنون به طور آشکار به انتقاد از کارنامه حقوق بشری عربستان سعودی پرداخته است. اظهارات اخیر وزیر خارجه جدید آمریکا که مساله قتل جمال خاشقچی را بار دیگر مطرح ساخته، نماد این رویکرد شمرده می شود. درحالی که دولت ترامپ پس از قتل خاشقچی در راستای منافع اقتصادی و استراتژیک آمریکا عمدا سعی در نادیده گرفتن نقش محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در قتل این روزنامه نگار نمود.

به گفته «توماس یاگر» تحلیلگر سیاسی آلمانی، با توجه به منافع زیادی که عربستان سعودی برای غربی‌ ها و به‌ ویژه آمریکا دارد، پرونده حقوق بشری ناپدید شدن و قتل خاشقجی نمی‌ تواند لطمه‌ ای به این مناسبات دوستانه و پرسود وارد کند.

به رغم ادعاهای محمد بن سلمان ولیعهد سعودی که تلاش می کند خود را به عنوان نماد اصلاح طلبی در این کشور مطرح کند، اما رویکرد رژیم سعودی شکنجه، بازداشت خودسرانه، ناپدید شدن اجباری، محاکمه ناعادلانه و اذیت و آزار فعالان حقوق بشر در عربستان سعودی است.

مساله دیگری که اکنون به عاملی تاثیر گذار درباره آینده روابط آمریکا و عربستان سعودی تبدیل شده است، تداوم جنگ ظالمانه ائتلاف سعودی مرکب از عربستان سعودی و امارات علیه یمن است. این جنگ که از مارس 2015 آغاز شده تاکنون موجب مرگ هزاران یمنی و نابودی زیر ساخت های این کشور فقیرعربی شده است.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. آمریکا در دوره ترامپ بیشترین کمک های لجستیکی و اطلاعاتی و نیز فروش های تسلیحاتی را به عربستان و امارات در راستای تداوم جنگ ائتلاف سعودی در یمن صورت داد. دولت ترامپ در آخرین روزهای خود برای کمک بیشتر به سعودی ها و اماراتی ها، جنبش انصار الله یمن را به عنوان سازمانی تروریستی اعلام و آن را از 19 ژانویه 2021 مورد تحریم قرار داد.

اما دولت بایدن آشکارا سیاست متفاوتی را اتخاذ کرده و ضمن تعلیق یک ماهه تحریم جنبش انصار الله یمن، بازنگری در اقدام دولت ترامپ برای قرار دادن جنبش انصارالله یمن در فهرست تروریستی را آغاز کرده است. دولت بایدن در اقدامی دیگر فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات را نیزبه حالت تعلیق درآورده و توافق لحظه آخری دولت ترامپ برای معافیت امارات از پرداخت تعرفه 10 درصدی واردات آلومینیوم را لغو کرد.

رژیم سعودی و اماراتی ها امید داشتند که ترامپ با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 2020 امریکا ، برای 4 سال دیگر در کاخ سفید بماند و به آنها در اجرای طرح های منطقه ای شان کمک کند. اما اکنون رویای سعودی ها و اماراتی ها نقش برآب شده است. هرچند که چه بسا درنهایت، دولت کنونی امریکا با اخذ امتیازات بیشتری از ریاض و ابوظبی، رویه گذشته را در قبال این دو کشور در پیش گیرد و از ادعاهای مبنی بر رعایت حقوق بشر و دفاع از دموکراسی در قبال متحدان ثروتمند خود چشم پوشی نماید.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 14 بهمن 1399 - 14:25:20