گسترش همکاری ؛ محور رایزنی های «محمد حنیف اتمر» در تهران

دو شنبه 2 تیر 1399 - 8:14:40
گسترش همکاری ؛ محور رایزنی های «محمد حنیف اتمر» در تهران

تهران - الکوثر : سرپرست وزارت امورخارجه افغانستان روز یکشنبه در صدر هیاتی بلند پایه متشکل از ۴۵ نفر از مقامات عالیرتبه دولت این کشور جهت دیدار با مقامات ایران وارد تهران شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «محمد حنیف اتمر» و هیات همراه در بدو ورود به تهران با «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه و «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار و بر گسترش و تحکیم روابط دو جانبه تاکید کرد.

حنیف اتمر در دیدار با ظریف، از حمایتهای مستمر ایران از مردم افغانستان درطول چهاردهه گذشته قدردانی کرد و با اشاره به حضور نمایندگانی از تمام بخشهای دولت افغانستان در هیات همراهش، هدف از این سفر دو روزه را تلاش برای رفع نگرانیها و حل مشکلات و فراهم کردن زمینه توسعه و ارتقاء روابط دانست.

سرپرست وزارت خارجه افغانستان نقش موثر و برجسته ایران در ایجاد اجماع منطقه ای و بین المللی در جهت حمایت از دولت و قانون اساسی افغانستان، ایجاد آتش بس و کمک برای آغاز گفت وگوهای بین الافغانی را برادرانه و کلیدی دانست و خواهان تداوم ایفای این نقش سازنده از سوی ایران برای پیشبرد روند صلح در افغانستان شد.

وزیر امور خارجه ایران نیز در این دیدار با ابراز تاسف از حوادث اخیر برای اتباع افغانستان، به تخلیه پاسگاههای مرزی این کشور که موجب انتقال مسئولیتهای آنان به مرزبانان ایرانی شده است اشاره کرد و گفت، علت اصلی بروز این حوادث سوء استفاده قاچاقچیان انسان از عدم نظارت کافی بر مرزها است.

ظریف، حمایتهای مردم و دولت ایران از مردم افغانستان با وجود مشکلات و کمبودهای ناشی از تحریمهای خارجی، میزبانی از بیش از سه میلیون نفر از اتباع افغانستان در ایران طی چهل سال گذشته، فراهم کردن امکان اشتغال به تحصیل رایگان بیش از ۵۲۰ هزار دانش آموز افغان در مدارس ایران بر اساس فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی و پذیرش بیش از ۲۲ هزار دانشجوی افغان در دانشگاههای ایران را نشانگر حسن نیت و احساسات برادرانه مردم و دولت ایران به مردم و دولت افغانستان دانست.

وزیر امور خارجه ایران دستور اخیر «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران برای درمان رایگان اتباع افغان مبتلا به کرونا در بیمارستانهای کشور را بعنوان نمونه دیگری از این همراهی و همکاری با دولت و مردم افغانستان برشمرد.

ظریف همچنین با تبریک حصول توافق اخیر سیاسی بین اشرف غنی و عبدالله، از اینکه ایران توانست به درخواست طرفین افغان نقش مثبتی در این زمینه ایفا کند، ابراز خرسندی کرد.

حنیف اتمر همچنین در دیدار با «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، ضمن ابراز تاسف از برخی اقدامات غیرقابل قبول از سوی دشمنان ایران و افغانستان که با سوء استفاده از جریحه دار شدن احساسات پاک مردم افغانستان در وقایعی که منجر به جانباختن گروهی از اتباع این کشور شد، خاطر نشان کرد: دولت کابل بر حل موضوعات بین دو کشور از طریق گفت وگو تاکید می‌کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز در این دیدار با تبیین سیاست‌های جنگ طلبانه آمریکا در منطقه گفت: دشمنان ملت‌های مسلمان با طراحی جدید، روابط حسنه ایران و افغانستان را هدف گرفته اند تا مانع از تداوم همبستگی بین دو کشور شوند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

الکوثر را در اینستاگرام دنبال کنید


دو شنبه 2 تیر 1399 - 8:11:55