روایتی جدید  از نحوه قدرت گرفتن بن سلمان در عربستان

دو شنبه 24 بهمن 1401 - 18:45:0
روایتی جدید  از نحوه قدرت گرفتن بن سلمان در عربستان

پایگاه اینترنتی ای. بی. سی نیوز (ABC) گزارشی درباره چگونگی اوج گیری و قدرت گرفتن محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی منتشر کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  این وبسایت به نقل از یک شاهزاده عربستانی تبعیدی به استرالیا که از او به «سلطان» نام برده، نوشته است: به قدرت رسیدن بن سلمان اصلا تضمینی نبود. او فرزند سلمان بن عبدالعزیز از زن سومش به نام «فهده بنت فلاح آل حثلین» است که در سال ۱۹۸۵ میلادی  و زمانی که ملک سلمان امیر و حاکم ریاض بود، متولد شد.
سلطان افزوده است : ملک سلمان علی رغم اینکه پنج پسر بزرگتر از محمد بن سلمان داشت اما  او به به پدر نزدیکتر بود در حالی که بقیه سرگرم خانواده بودند
وی درادامه با بیان اینکه پدرش پنج پسر بزرگتر از بن سلمان داشت به این معنا که محمد بن سلمان از قدرت دور بود، تصریح کرده است : هنگامی که محمد بن سلمان نوجوان بود، دو پسر ملک سلمان ظرف یک سال فوت کردند و دیگر فرزندان ازدواج اول او سرگرم خانواده های خود بودند اما محمد همیشه همراه پدر بود و او را در هر مکانی همراهی می کرد.
این شاهزاده سعودی گفته  است: محمد بن سلمان وارد دانشگاه ریاض شد و مدرک حقوق گرفت(در عربستان اخذ مدرک حقوق به معنای تحصیل در زمینه شریعت اسلامی و حقوق سکولار است).
وی  با اشاره به اینکه پس از گذشت چند سال، محمد بن سلمان مشاور پدرش شد که هنوز حاکم ریاض بود، افزوده است: «از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ میلادی، عبدالله بن عبدالعزیز برادر ناتنی ملک سلمان پادشاه عربستان بود. محمد بن سلمان در دوران حکمرانی او به دلیل بدرفتاری هایش به عنوان یک شاهزاده جوان، از دربار اخراج شد.محمد بن سلمان به طور کامل مطرود شده بود. او با قلدری و وقاحت با مردم رفتار می کرد. ملک عبدالله پادشاهی میانه رو بود و از رفتارهای بن سلمان خوشش نمی آمد و او را به خاطر بدرفتاری هایش از دربار سلطنتی اخراج کرده بود.

این شاهزاده تبعیدی در استرالیا در ادامه می گوید: «شاید بن سمان قسی القلب بود اما همیشه شیفته قدرت بود. سال ۲۰۱۵ با مرگ ملک عبدالله همه چیز تغییر کرد و وقتی سلمان پادشاه شد، پسرش را وزیر دفاع کرد.محمد بن سلمان صدها نفر از قویترین شخصیت ها در عربستان را پس از رسیدن به ولیعهدی در هتل ریتز کارلتون در ریاض بازداشت کرده بود.
وی افزوده است:  بن سلمان چند ماه پس از آنکه وزیر دفاع عربستان شد، جنگ یمن را آغاز کرد. در این جنگ تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار نفر کشته شده اند.سپس  بن سلمان دستور قتل جمال خاشقجی را در دوم اکتبر ۲۰۱۸ صادر کرد.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


دو شنبه 24 بهمن 1401 - 11:13:31