عربستان و ادعای آتش بس در یمن

جمعه 22 فروردین 1399 - 16:10:33
عربستان و ادعای آتش بس در یمن

تهران - الکوثر : عربستان سعودی از آغاز آتش بس دو هفته ای در یمن خبر داد، اما در همان نخستین ساعات آنرا نقض کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، با شیوع ویروس کرونا در جهان، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد پیشنهاد داد که همه جنگ ها و درگیری ها در جهان متوقف شود. یکی از مهمترین جنگ های امروز جهان، جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن است که سبب شکل گیری بزرگترین فاجعه بشری در جهان شد؛ به نحوی که 22 میلیون از جمعیت 24 میلیون نفری یمن به کمک های بشردوستانه نیاز دارند. 

دولت نجات ملی یمن متشکل از انصارالله و متحدانش از این پیشنهاد گوترش استقبال کردند. دولت مستعفی یمن و عربستان سعودی نیز از این پیشنهاد استقبال کردند. "ترکی المالکی"، سخنگوی ائتلاف سعودی بامداد دیروز 9 آوریل از اعلام توافق آتش‌ بس در یمن خبر داد و گفت این آتش‌ بس دو هفته ادامه خواهد داشت و پس از آن نیز قابل تمدید خواهد بود.

این نخستین بار نیست که عربستان سعودی در 5 سال گذشته از آتش بس در جنگ یمن استقبال می کند. توافق دسامبر 2018 در استکهلم که با نظارت سازمان ملل متحد انجام شد، آخرین مورد پذیرش آتش بس بود. مطابق این توافق، مقرر شد در الحدیده که 70 درصد واردات یمن از طریق این بندر انجام می شود، آتش بس ایجاد شود. با این حال، ریاض هیچگاه به این آتش بس پایبند نبود و بارها استان الحدیده را هدف بمباران قرار داد. 

از زمان اجرایی شدن توافق آتش بس در دسامبر 2018 در استان الحدیده، نیروهای ائتلاف سعودی بیش از 55 هزار بار این توافقنامه را نقض کردند که بر اثر آن بیش از 5 هزار یمنی کشته و زخمی شدند. شبکه المسیره یمن به نقل از منابع نظامی این کشور اعلام کرد، ائتلاف متجاوز سعودی در ماه مارس گذشته، 4428 بار آتش بس در استان الحدیده، غرب یمن را نقض کرده‌ است. 

اکنون نیز عربستان سعودی در حالی آتش بس در یمن را پذیرفته که سرتیپ "یحیی سریع"، سخنگوی نیروهای مسلح یمن ادعای ائتلاف سعودی مبنی بر توقف حملات به یمن و آغاز آتش‌ بس در این کشور را تکذیب و تأکید کرد که این ائتلاف از آغاز اعلام آتش بس مناطق مختلف یمن را بمباران کرده است. جنبش انصارالله یمن نیز اعلام کرد: ائتلاف متجاوزان سعودی ۱۴ کشتی حامل فرآورده های نفتی و 3 کشتی حامل مواد غذایی یمن را علیرغم دریافت مجوز بین المللی در کشور "جیبوتی" توقیف کرده است. 

بنابراین، به نظر می رسد که اعلام آتس بس یک تاکتیک از سوی عربستان سعودی است که ممکن است سبب کاهش حملات شود اما سبب توقف حملات علیه یمن نمی شود. در شرایط کنونی ، عربستان به این تاکیتک بیش از هر زمان دیگری نیاز دارد. ریاض در جنگ علیه یمن تحت فشار شدیدی قرار دارد که این فشار بیش از همه ناشی از موفقیت های عملیاتی ارتش و کمیته های مردمی یمن است.

از سوی دیگر، اگر آل سعود با پیشنهاد دبیرکل سازمان ملل متحد برای آتش بس در یمن موافقت نمی کرد، در افکار عمومی نیز تحت فشار بیشتری قرار می گرفت و چهره جنگ طلب آن بیشتر افشا می شد. آل سعود در داخل عربستان سعودی نیز با شیوع گسترده کرونا مواجه است، به نحوی که منابع خبری از ابتلای 15 شاهزاده سعودی به کرونا و نگرانی شدید ملک سلمان و محمد بن سلمان از ابتلا به ویروس کرونا خبر دادند. 

بر این اساس، "محمد البخیتی"، عضو شورای عالی سیاسی جنبش انصارالله یمن تأکید کرد،عربستان بارها اعلام کرده است عملیات نظامی در یمن را پایان می‌ دهد، اما در واقعیت جنگ متوقف نشده است و اگر محاصره یمن شکسته نشود، استقبال از آتش بس تنها یک تاکتیک است که ریاض بتواند برای جبران خسارت‌هایی که متحمل شده است، تجدید قوا کند.

نکته پایانی اینکه، آتش بس در یمن زمانی به واقعیت می پیوندد که عربستان سعودی به محاصره همه جانبه یمن پایان دهد زیرا هدف از آتش بس کمک برای مقابله با کرونا است و این هدف نیز در سایه محاصره همه جانبه یمن تامین نمی شود.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 22 فروردین 1399 - 14:9:42