عربستان و بحران یمن ؛ میان مذاکره و جنگ

سه شنبه 28 آبان 1398 - 22:18:39
عربستان و بحران یمن ؛ میان مذاکره و جنگ

تهران - الکوثر : عربستان سعودی در حالی که همچنان به جنگ علیه یمن ادامه می دهد، درصدد انجام مذاکرات با انصارالله برای برون رفت از بحران یمن نیز است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، پنجاه و ششمین ماه جنگ عربستان سعودی و متحدانش علیه یمن نیز رو به پایان است. زمین جنگ در یمن از آوریل 2019 تاکنون دچار دگردیسی های اساسی شد. انصارالله و متحدانش از فاز تدافعی خارج شده و با اتخاذ رویکرد تهاجمی، ضربه های سختی به خصوص عربستان سعودی وارد کردند که از جمله می توان به حمله روز 14 سپتامبر گذشته علیه تاسیسات آرامکو در بُقیق و خُریص اشاره کرد که سبب توقف 50 درصدی تولید نفت عربستان شد.

آگاهی عربستان از افزایش قابلیت های نظامی انصارالله و متحدانش سبب شد که ریاض به مذاکره با دولت نجات ملی یمن به عنوان راهکاری برای خروج از باتلاق جنگ بیندیشد، در حالی که آل سعود پیش از این نه تنها هر گونه مذاکره با انصارالله را رد می کرد بلکه اساساً در مسیر مذاکره یمنی- یمنی نیز کارشکنی انجام می داد.

از نظر ریاض، مذاکره با دولت نجات ملی یمن به منزله شناسایی انصارالله در ساختار قدرت این کشور است. به همین دلیل نیز با هر گونه مذاکره مخالفت می کرد و برداشتش این بود که از طریق جنگ می تواند مانع انصارالله در رسیدن به قدرت شود.

تحت فشار قرار گرفتن و درک از میزان آسیب پذیری ها سبب شد آل سعود در چرخشی آشکار درصدد مذاکره با انصارالله باشد. در همین راستا، یک مسئول عالی رتبه انصارالله در گفتگو با خبرگزاری آناتولی اعلام کرد پس از حمله به تاسیسات نفتی آرامکو، تماس ها میان ریاض و انصارالله آغاز شد و حتی گفته می شود خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان با مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن گفتگوی تلفنی داشته است.

همچنین خالد بن سلمان به عمان سفر کرد و مطابق برخی گزارش ها خواستار میانجی گری عمان میان ریاض و انصارالله و فراهم کردن زمینه گفتگوها میان طرفین شد. برخی تحلیل ها حاکی از این است که توافق ریاض میان دولت مستعفی و شورای انتقالی جنوب نیز با هدف مقدمه چینی آل سعود برای مذاکره با دولت نجات ملی صنعا انجام شده است.

با این حال، هنوز این تلاش ها منجر به مذاکره نشده است. محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در این خصوص گفت: «مقدماتی که در جریان است، به حد مذاکره نرسیده است.» در واقع، محمد علی الحوثی تلاش برای مذاکره از سوی ریاض را تائید کرده است.

عربستان همزمان با تدارک برای مذاکره با انصارالله، جنگ علیه یمن را نیز متوقف نکرده است. اگرچه از میزان حمله های آل سعود علیه یمن در ماههای اخیر کاسته شد، اما این حمله ها همچنان به خصوص علیه غیرنظامیان ادامه دارد. آل سعود با ادامه حمله ها، تلاش می کند این پیام را منتقل کند که تحت فشار و به اجبار درصدد مذاکره با انصارالله نیست.

با این حال، واقعیت این است که تاکتیک مذاکره همزمان با ادامه جنگ بیش از هر چیز حاوی پیام سردرگمی و استیصال ریاض در جنگ علیه یمن است.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 28 آبان 1398 - 18:20:7