توافق ریاض در آستانه شکست زودهنگام

سه شنبه 28 آبان 1398 - 7:57:7
توافق ریاض در آستانه شکست زودهنگام

تهران - الکوثر : با اجرا نشدن بندهای توافق ریاض و تداوم درگیری ها میان نیروهای دولت مستعفی و شورای انتقالی جنوب ، این توافق در آستانه شکست زودهنگام قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، توافق ریاض، 5 نوامبر با میانجی گری عربستان میان نیروهای دولت مستعفی و شورای انتقالی جنوب امضا شد. یکی از مهمترین بندهای این توافق در زمینه تشکیل دولت جدید در جنوب یمن بود. در واقع، در این توافق مقرر شد دولت مستعفی منصور هادی یک هفته پس از توافق به عدن بازگشته و ظرف یک ماه پس از امضای توافق نیز دولت جدید تشکیل شود.  

طرفین یمنی حتی در گام اولیه اجرای توافق نیز موفقیتی نداشته و اختلاف میان آنها زیاد است. دولت مستعفی منصور هادی در هفته نخست پس از امضای توافق به عدن بازنگشته و دو هفته پس از این توافق نیز تنها چند تن از وزرا وارد عدن شده اند. 

خبرگزاری آناتولی روز گذشته اعلام کرد، " معین عبدالملک "، نخست ‌وزیر دولت مستعفی یمن به همراه 5 وزیر دارایی، برق، آموزش عالی، اوقاف و ارتباطات ریاض را ترک کرده و وارد عدن شده‌اند. با این حال، رهبران شورای انتقالی جنوب یمن، بند بازگشت دولت دولت مستعفی یمن به عدن را نیز به بازگشت صرفا نخست وزیر برای اجرای مسئله پرداخت حقوق ها تفسیر می کنند.

این وضعیت نشان می دهد که یکی از مهمترین بندهای توافق ریاض یعنی تشکیل دولت مشارکتی در یک ماه نیز عملا دور از انتظار است چرا که موضوعات مهمی نظیر توزیع کرسی های وزارتی و حتی معرفی نخست وزیر جدید مطرح است.

یکی دیگر از بندهای اصلی توافق ریاض، ادغام نیروهای نظامی شورای انتقالی جنوب از جمله نیروهای موسوم به " الحزام الامنی" در وزارت دفاع دولت مستعفی یمن بود. در واقع، این بند مهم به معنای پایان درگیری های درون ائتلافی در جنوب یمن بود، اما با گذشت دو هفته از این توافق نه تنها نشانه ای مبنی بر ادغام نیروهای امنیتی وجود ندارد بلکه درگیری ها هم همچنان ادامه دارد.

در همین راستا، درگیری هایی میان نیروهای موسوم به "الحزام الامنی"، شاخه نظامی شورای انتقالی جنوب با افراد مسلح وابسته به دولت مستعفی در عدن گزارش شده است.

شورای انتقالی جنوب درباره این درگیری ها گفت که ناگزیر شده، اقدامات تحریک‌ آمیزی را که از سوی فرماندهان اخوانی دولت مستعفی با هدف خلل در روند اجرای توافق ریاض می ‌شود، متوقف کند.

در واقع ، این اظهار نظر شورای انتقالی جنوب گویای این است که دولت مستعفی منصور هادی ، دولتی یکپارچه نیست و همین موضوع نیز عامل مهمی برای نقض توافق ریاض از سوی دولت مستعفی است.

با توجه به این شرایط، می توان گفت : توافق ریاض شانس چندانی برای اجرایی شدن ندارد. صرف نظر از مفاد توافق که اختلاف برانگیز است، امارات که از شورای انتقالی جنوب و عربستان سعودی که از دولت مستعفی یمن حمایت می کند، نیز اراده ای برای کنار گذاشتن اختلاف ها و اجرا شدن توافق ریاض ندارند.

اگرچه ریاض و ابوظبی دو عضو اصلی ائتلاف علیه یمن هستند، اما رقابت شدیدی میان دو کشور برای نفوذ در جنوب یمن وجود دارد و این رقابت نیز عامل مهمی برای شکست زودهنگام توافق ریاض محسوب می شود.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


سه شنبه 28 آبان 1398 - 7:40:14