تحلیلی بر اهمیت عملیات تلافی جویانه انصارالله

یک شنبه 24 شهریور 1398 - 10:32:15
تحلیلی بر اهمیت عملیات تلافی جویانه انصارالله

تهران- الکوثر: حملات موفقیت آمیز اخیر یگان پهپادی ارتش و کمیته های مردمی یمن به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو، پیامدهای سیاسی و اقتصادی قابل توجهی بر شرکت آرامکو و اقتصاد عربستان و همچنین بر اوضاع یمن خواهد داشت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، حملات پهپادی انصارالله به تاسیسات نفتی آرامکو، بر این شرکت به عنوان بزرگترین تاسیسات نفتی جهان که ظرفیت 7 میلیون بشکه نفت خام در روز را داراست و در حال حاضر بالغ بر تولید روزانه 5 میلیون بشکه نفت را انجام می دهد، تأثیر گذاشته و تولید و صادرات نفت عربستان را مختل نموده است.

این برای نخستین بار است که انصارالله یمن همزمان در چند نقطه عملیات پهپادی موفق انجام می‌دهد، در این عملیات‌ها که نشان از اشراف کامل و دقیق اطلاعاتی دارد همزمان سه نقطه از مهم‌ترین نقاط نفتی در شرق عربستان به نام‌های دهران، بقیق و 200 کیلومتر دورتر از آن، خریص مورد آسیب جدی قرار می‌گیرند.

 به نظر می‌رسد با عملیات موفق پهپادهای یمنی علیه این تاسیسات مهم نفتی شرکت آرامکو عربستان که از نزدیک‌ترین نقطه به یمن 900 کیلومتر فاصله داشته و امکان تکرار آن نیز وجود دارد اولا قیمت سهام این غول نفتی به شدت کاهش خواهد یافت و ثانیا خریداران احتمالی سهام آن نیز در خرید احتیاط خواهند کرد.

تاثیرات حمله هوایی دیروز چه خواهد بود؟ 

1) نفود اطلاعاتی، اشراف اطلاعاتی، دقت عملیاتی، نفود به حفره‌های پدافندی و عمق خسارات به عمل آمده به تاسیسات مهم نفتی عربستان نشان از تغییرات بزرگ راهبردی در منطقه غرب آسیا دارد.

2) مدیریت عملیات در سه نقطه مختلف با حدود 200 کیلومتر فاصله نشان از رشد بسزای توان نظامی انصارالله دارد.

3) رادار گریزی پهپادهای ارزان قیمت یمنی در مقابل سیستم‌های پیچیده پاتریوت و دیگر سامانه های ضدهوایی آمریکایی مستقر در عربستان بطور کامل به اثبات رسید.

4) امکان حملات پهپادهای انصارالله به نقاط حساس دیگر و حتی ریاض افزایش یافت؛ امروز وال استریت ژورنال با انتشار تصاویری برد عملیاتی پهپادهای انصارالله را تا شعاع 1350 کیلومتر مشخص کرد.

5) اقدامات اخیر انصارالله وجهه داخلی و بین‌المللی این جنبش را به شدت ارتقاء داد.

 6) حیثیت و امنیت عمومی عربستان و شخص محمدبن‌سلمان کاهش چشمگیری داشته  و این نشان از محکمی سیلی حمله به "بقیق" است.

7) احتمالا اظهارات مقامات سازمان ملل، آمریکایی و اروپایی مبنی بر ضرورت اتمام جنگ یمن افزایش خواهد یافت.

8) احتمالا بعضی از جدایی‌طلبان وابسته به امارات و عربستان بعد از این حمله موفق انصارالله گام‌های خود را برای انفکاک با تردید بیشتری برخواهند داشت.

خبرگزاری فارس


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 24 شهریور 1398 - 10:32:8