«طوفان الاقصی» سناریوی فاجعه آمیز برای اسرائیل

پنج شنبه 19 مهر 1403 - 14:0:0
«طوفان الاقصی» سناریوی فاجعه آمیز برای اسرائیل

ارتش صهیونیستی در سالگرد «طوفان الاقصی» با شکست‌های بزرگ و بی‌سابقه‌ای مواجه شده و با تقویت «وحدت عرصه‌ها» و افزایش دامنه عملیات مقاومت به سرزمینهای اشغالی از جبهه‌های مختلف، بیش از پیش در گرداب امنیتی فرو رفته است.  

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  پیامدهای راهبردی حمله ناگهانی و بی‌سابقه جنبش حماس با نام «طوفان الاقصی» به شهرک‌های اطراف نوار غزه در هفتم اکتبر 2023، تنها به هلاکت صهیونیستها محدود نمی‌شود بلکه در سالگرد این جنگ، تلاش برای ایجاد بازدارندگی و امنیت، نتایج معکوسی به همراه داشت است. حتی اگر ناظر عینی بخواهد وضعیت کنونی سرزمینهای اشغالی را یکسال پس از طوفان الاقصی، پر از رویدادهای مهم ارزیابی کند، نمی‌تواند واقعیتی را که خود سران اشغالگر به آن اذعان کرده‌اند، انکار کند که اسرائیل به اهداف خود دست نیافته است. با خسارات استراتژیک برای تقویت بازدارندگی و سایر خسارات اقتصادی و سیاسی میلیاردها دلار هزینه برای تل‌آویو داشته باشد. 

ارتش صهیونیستی پس از یکسال غرق شدن در باتلاق غزه، هم اکنون در شن‌های متحرک لبنان غوطه‌ور است که سربازان و تانک‌هایش در جبهه شمالی در نتیجه طرح‌هایی که مقاومت برای چنین روزی آماده کرده بود، بلعیده می‌شوند. الآن جنون اسرائیل به دلیل شکستهای مکرر در بالاترین سطح خود قرار دارد که او را به پیچ و خم انتخاب‌های اشتباه می‌کشاند.

بیشتــر بدانیــد:

کمپین‌های توقف جنگ در یک سالگی جنگ غزه

نقش محوری حزب الله لبنان در مقابله با رژیم صهیونیستی

این جنگی که رژیم اشغالگر علیه چندین جبهه به راه انداخته است، طولانی‌ترین جنگ از زمان تأسیس آن در سال 1948 است و ارتش اشغالگر علیرغم استفاده از انواع هوش مصنوعی و فناوری، با کمک آمریکا و انگلیس نه تنها امنیت شهرک‌نشینان را تضمین نکرده بلکه با ورود جنگ غزه به دومین سال خود، موج گسترده‌ای از تهدیدات از سوی گروههای مقاومت علیه سرزمینهای اشغالی شروع شده که سران تل‌آویو را به شدت سردرگم کرده است.

 

دور جدید حملات از غزه در سالگرد طوفان الاقصی

با اینکه مقامات صهیونیستی مدعی بودند در یکسال گذشته تمام زیرساختهای نظامی حماس را نابود کرده‌اند و این جنبش دیگر نمی‌تواند تهدیدی جدی برای امنیت شهرک‌نشینان ایجاد کند اما برخلاف محاسبات سران تل‌آویو، مبارزان القسام در سالگرد طوفان الاقصی، دور جدید حملات موشکی را علیه سرزمینهای اشغالی آغاز کرده‌اند.

در تازه ترین تحول، گردان‌های القسام روز سه‌شنبه اعلام کرد که در نزدیکی ساختمان موسسه «بیتنا» واقع در غرب اردوگاه جبالیا در شمال غزه یک دستگاه نفربر ارتش صهیونیستی را با بمب منفجر کرده است. این گردان‌ها همچنین یک دستگاه تانک «مرکاوا ۴» در غرب جبالیا را منهدم کردند.

القسام روز دوشنبه نیز اعلام کرد که با موشکهای «M90» شهر تل‌آویو را هدف قرار داده است. القسام همچنین پایگاه نظامی صوفا، تجمع نیروهای اشغالگر اسرائیلی در گذرگاه رفح و مرکز عملیات دشمن در پایگاه نظامی کرم ابوسالم را با موشک‌های کوتاه‌برد ۱۱۴ میلیمتری رجوم درهم کوبیدند. ارتش رژیم صهیونیستی نیز به کشته شدن یک نظامی خود و زخمی شدن یک نفر دیگر در نبردهای جاری با مقاومت فلسطین در شمال نوار غزه اذعان کرد.

دور جدید حملات مبارزان فلسطینی در سالگرد جنگ غزه، درحالی است که مقامات صهیونیستی بارها ادعا کرده بودند که توانسته‌اند شمال غزه را از وجود نیروهای حماس پاکسازی کنند اما شلیک راکتها از این منطقه نشان می‌دهد که مقاومت فلسطین خود را مجددا سازماندهی کرده و برای نبرد طولانی مدت آماده است.

 

قدرت موشکهای حزب‌الله در حیفا و تل‌آویو

هر چه جنایات اسرائیل در غزه طولانی‌تر می‌شود، جبهه‌های ضد صهیونیستی هم به موازات درگیریها گسترش می‌یابد. با اینکه حزب‌الله لبنان از همان ابتدای طوفان الاقصی در کنار مردم غزه بود و حملات روزانه خود علیه شمال اراضی اشغالی را شروع کرد اما در روزهای اخیر به خونخواهی فرماندهان و رهبران ارشد خود دامنه عملیاتش را شدت بخشیده و همزمان با سالگرد جنگ غزه، مواضع حساس و حیاتی اسرائیل را با موشکهای قدرتمند خود هدف قرار داد.

حزب‌الله روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت:«ما پایگاه گلیلوت متعلق به واحد اطلاعات نظامی ۸۲۰۰ واقع در حومه تل‌آویو را با موشک هدف قرار دادیم. حمله به گلیلوت در چارچوب سلسله عملیات خیبر در پاسخ به هدف قرار دادن و کشتار غیرنظامیان توسط دشمن و با ندای تو ای نصرالله انجام شد».  

از سوی دیگر، حزب‌الله روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد:«مقاومت اسلامی یک فروند موشک فادی ۱ به پایگاه کرمل در جنوب حیفا شلیک کرد». پلیس صهیونیستی نیز تأیید کرد که بر اثر اصابت موشک‌های حزب‌الله به حیفا، ۱۰نفر مجروح شدند. رسانه‌های عبری به نقل از سخنگوی ارتش اسرائیل تأیید کردند که هیچ یک از موشک‌ها رهگیری نشد درحالی که دقیقاً به سمت شهر هدایت شده بودند.

حزب‌الله روز سه‌شنبه نیز در بیانیه ای اعلام کرد که حیفا و الکریوت را با 100 موشک هدف قرار داده است. رسانه‌های عبری موشکباران حیفا را شدیدترین حمله از زمان شروع جنگ غزه عنوان کرده‌اند که به زیرساختها و خیابانها آسیب زده و شماری زخمی هم داشته است.

حزب‌الله همچنین منطقه الجلیل در مرز لبنان را زیر آماج حملات موشکی خود قرار داد که چند صهیونیست در این حملات کشته و زخمی شده‌اند. از سوی دیگر، در پی حمله موشکی بی‌سابقه حزب‌الله به تل‌آویو در شامگاه دوشنبه، رسانه‌های عبری با بی‌سابقه خواندن حملات به مرکز فلسطین اشغالی در هراسی بی‌سابقه قرار گرفته‌اند، به نحوی که حملات موشکی همزمان از سمت غزه، لبنان و یمن را غیرعادی دانستند و با شگفتی از این حملات، با طرح این پرسش که آیا این حملات سرآغاز موج جدیدی از حملات به تل آویو است، واکنش نشان دادند.

بر اساس اکثر برآوردهای اعلام شده، با باز شدن جبهه دوم در شمال، یک سناریوی فاجعه آمیز برای اسرائیل در حال رخ دادن است. این وضعیت پیچیده مشکل بزرگی را در مورد توانایی اشغالگران برای مدیریت این نوع درگیری دوگانه، به ویژه با توجه به فرسودگی نظامی و اقتصادی ناشی از عملیات‌های جاری در جبهه غزه، ایجاد می‌کند.

احیای بازدارندگی در برابر حزب‌الله  که قوی‌تر، مسلح‌تر و با تجربه‌تر از حماس است با توجه به طیف وسیعی از عواملی که بر توانایی آنها در انجام این کار تأثیر می‌گذارد، بیشتر شبیه خیال است. حزب‌الله دارای دهها هزار موشک پیشرفته، دقیق و دوربرد است که می‌تواند به اکثر نقاط سرزمین‌های اشغالی برسد.

 

جبهه یمن و عراق فعالتر می‌شود

در پی ماجراجویی‌های جدید ارتش اشغالگر، گروههای مقاومت در یمن هم در عمل به وعده‌های خود در حمایت از مردم غزه و لبنان، دامنه حملاتشان را به سرزمین‌های اشغالی تشدید کرده‌اند. یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن دوشنبه‌شب در سخنانی از دو عملیات نظامی دیگر در فلسطین اشغالی خبر داد. سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت:در عملیات اول به تل‌آویو از دو موشک «فلسطین-۲» و «ذو الفقار» استفاده شد. سریع ادامه داد:«در عملیات دوم، برای نابودی چند هدف در ایلات، از تعدادی پهپاد «یافا» و «صماد-۴» استفاده کردیم». محمدعلی الحوثی، عضو شورای سیاسی انصارالله نیز خطاب به سران تل‌آویو هشدار داد:«در روز‌های آینده با موشک‌های فراصوت هدف قرار گرفته می‌شوید تا آنچه را که ملت فلسطین و یافا چشیده‌اند، بچشید».

یمنی‌ها در هفته‌های اخیر با استفاده از موشکهای بالستیک و مافوق صوت، مناطقی را در عمق سرزمینهای اشغالی هدف قرار داده‌اند که این مسئله نگرانی سران تل‌آویو را افزایش داده است. مسئله مهم در عملیات هفته‌های اخیر گروههای مقاومت به عمق اراضی اشغالی، این است که بسیاری از موشکها با عبور از سامانه‌های پدافندی به اهداف خود اصابت کرده‌اند که ترس و وحشت را در بین شهروندان صهیونیست ایجاد کرده است.

علاوه‌‍بر یمن، گروههای مقاومت عراق هم در تازه‌ترین عملیات خود، اعلام کردند که سه‌شنبه در عملیاتهای جداگانه ۵ هدف صهیونیستی در مرکز و شمال سرزمینهای اشغالی را هدف قرار داده است. عراقی‌ها همچنین در سالگرد جنگ غزه، با یک پهپاد منطقه‌ای را در اراضی اشغالی هدف قرار دادند.    

نکته قابل توجه در جدیدترین عملیات گروههای مقاومت حمله به مراکزی است که شاهرگ نظامی و اقتصادی اسرائیل به شمار می‌روند. برخی از این مراکز نقش مهمی در روند نبرد با محور مقاومت دارند که هدف قرار دادن آنها، ضربه بزرگی را به دشمن اشغالگر وارد می‌کند.  

 

اهمیت پایگاه گلیلوت

یکی از مراکز راهبردی که در روزهای اخیر زیر آماج موشکی حزب‌الله قرار گرفته‌اند، پایگاه گلیلوت است. این پایگاه مقر مرکزی دایره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل موسوم به (امان) و مقر مرکزی واحدهای مهمی مانند واحد ۸۲۰۰ مسئول هوش سیگنالی و سایبری و واحد ۹۹۰۰ مسئول هوش بصری است. این پایگاه در منطقه «رامات شارون» در نزدیکی شهر هرتزلیا، شمال شرقی تقاطع گلیلوت، ۱.۵ کیلومتری تل‌آویو و حدود ۱۱۰ کیلومتری مرز فلسطین و لبنان قرار دارد. مقر مرکزی موساد و مقر دانشکده‌های نظامی در پادگان دایان، مرکز میراث اطلاعات و مکان یادبود «کشته‌های واحدهای اطلاعات ارتش اسرائیل» در نزدیکی این پایگاه قرار دارد. پایگاه اطلاعاتی گلیلوت مبتنی بر کار در زمینه جمع‌آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل داده‌ها و شامل یک مرکز بزرگ برای عملیات سایبری است.

واحد 8200 همچنین مسئولیت رهبری جنگ الکترونیک در ارتش صهیونیستی را برعهده دارد. این واحد نقش کلیدی در جنگ الکترونیک علیه پروژه هسته‌ای ایران داشت. گزارش‌های عبری می‌گویند که این واحد همچنین نقش مهمی در هدف قرار دادن رهبران و اعضای حزب‌الله با کار گذاشتن مواد منفجره در پیجرها ایفا کرده است. همچنین اعتقاد بر این است که نقش مهمی در تعیین مکان رهبران حزب‌الله داشته است، زیرا از تلفن و دستگاه‌های تلفن همراه و رسانه‌های اجتماعی جاسوسی می‌کند.

از اینرو، هدف گرفتن آن از سوی حزب‌الله، بدین معناست که مقاومت ضربه سخت و بزرگی به ارتش صهیونیستی وارد کرده است.

 

حیفا شاهرگ اقتصادی تل‌آویو

حیفا به عنوان قطب تجاری و صنعتی رژیم صهیونیستی هم در تیررس موشک‌های حزب‌الله قرار گرفته است. اهمیت این شهر به این دلیل است که کارخانه‌های مواد شیمایی بین‌المللی و داخلی از جمله شرکت بیزان یکی از بزرگترین تاسیسات این رژیم در زمینه فراوری نفت خام قرار دارد. همچنین این شهر یکی از مراکز اصلی فناوری پیشرفته رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود و شامل شرکت‌های بزرگ و نوپایی است که بر توسعه فناوری‌های نوآورانه متمرکز هستند. بندر حیفا، به عنوان یک مرکز مهم تجارت دریایی عمل می‌کند و نقطه ورود و خروج بسیاری از کالاهاست. علاوه بر این، این بندر به عنوان پایگاهی برای صنایع دریایی خدمت می‌کند.

در حیفا همچنین چندین شرکت بزرگ قرار دارد که در تولید فلزات و محصولات فلزی فعالیت دارند و در تولید قطعات یدکی برای صنایع مختلف نقش مهمی ایفا می‌کنند. این شهر خانه مؤسسات آکادمیک برجسته‌ای نظیر دانشگاه تکنیکال تخنیون است که به عنوان مراکز تحقیق و توسعه در بسیاری از زمینه‌ها به بهبود صنایع داخلی و نوآوری کمک می‌کنند. حیفا همچنین دارای چندین کارخانه تولید مواد غذایی و نوشیدنی است که به بازار داخلی این رژیم خدمت می‌کنند و محصولات خود را به بازارهای خارجی نیز صادر می‌کنند.

از یانرو، در صورتی که اتاق عملیات مشترک مقاومت، دامنه عملیات موشکی خود به حیفا را توسعه دهند، اقتصاد اسرائیل فلج خواهد شد و ضربات جبران ناپذیری به یان رژیم وارد خواهد شد. این مسئله در زمانی که انصارالله تردد کشتی‌های صهیونیستی در دریای سرخ را به صفر رسانده و بندر ایلات را به تعطیلی کشانده است، می‌تواند سران تل‌آویو را در وضعیت بدی قرار دهد.  

 

الجلیل مرکز فعالیتهای نظامی

با اینکه رژیم صهیونیستی سعی دارد زیرساختهای نظامی و فعالیتهای اقتصادی خود را دور از گروههای مقاومت نگه دارد اما با این حال برخی مراکز حساس این رژیم در نزدیکی مرزهای لبنان و سوریه قرار دارند که این مسئله در مواقع بحرانی اشغالگران را آسیب پذیرتر می‌کند. یکی از این مناطق الجلیل است که زیرساختهای حساس اسرائیل را در خود جای داده است.

صنایع کشتی سازی اسرائیل از جمله کشتی‌های نظامی، ناوچه‌های ساغر 4 و 5، کشتی‌های گشتی Schildag، ناوهای کوچک مدل 72 در این منطقه مستقر هستند. همچنین، شرکتهای بزرگ تولید سازه‌های هواپیماهای نظامی، تنها کارخانه تولید کننده آشکارسازهای الکترواپتیکی (صنعت نظامی)، توسعه و تولید سیستم‌های گنبد آهنین، فعالیتهای سایبری، هوش مصنوعی و داده‌های بزرگ، تامین مواد خام برای صنایع هوافضا و دفاعی، همچنین شرکت سیستم‌های ارتباطی، سیستم‌های نظامی و پردازش ورق فلزی برای وسایل نقلیه نظامی، ساخت سیستم‌های توپخانه و مهمات، تولید واحدهای سوخت گیری هواپیما و خودروهای زرهی» در الجلیل قرار دارند. پایگاه‌های ارتش صهیونیستی در کوه میرون که به عنوان چشم جاسوسی این رژیم در منطقه به شمار می‌رود در الجلیل قرار داد.  

بنابراین، اگر حزب‌الله بخواهد به وعده‌های صادق خود عمل کرده و وارد الجلیل شود، در این صورت بسیاری از شرکتهای مهم اسرائیل دچار خسارات زیادی خواهند شد و روند تولید تسلیحات و صنایع دفاعی با چالش بزرگی مواجه خواهد شد.   

در خاتمه می‌توان گفت، ارتش اشغالگر پس از طوفان الاقصی، با شکست‌های بزرگ و بی‌سابقه‌ای مواجه بوده است، به‌ویژه پس از گسترش این نبرد از لحاظ جغرافیایی به دیگر عرصه‌های منطقه از جمله لبنان، ایران، یمن و عراق و افزایش تبعات آن. در سطح نظامی، اختلافات درون رهبری نظامی به دلیل ناتوانی در دستیابی به اهداف اعلانی در غزه، و دادن تلفات بیشتر در عرصه میدانی منجر به تشدید تنش بین مقامات سیاسی و نظامی تل‌آویو خواهد شد. بنابراین، طوفان الاقصی و قدرت و توانایی مقاومت در منطقه به ویژه لبنان، ضعف‌های اشغالگر را به وضوح نشان داد و این جمله تاریخی سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله را به واقعیت تبدیل کرد که اسرائیل «ضعیف‌تر از تار عنکبوت» است.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.


پنج شنبه 19 مهر 1403 - 11:51:0