کمپین‌های توقف جنگ در یک سالگی جنگ غزه

پنج شنبه 19 مهر 1403 - 10:0:0
کمپین‌های توقف جنگ در یک سالگی جنگ غزه

در سالروز طوفان الاقصی کمپین‌ بین‌المللی برای توقف جنگ در اقصی نقاط جهان به راه افتاده و مقامات مختلف جهان در این باره به اظهارنظر پرداخته‌اند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  نوار غزه یک سال پس از عملیات طوفان الاقصی و شروع تهاجم گسترده رژیم صهیونیستی به این باریکه، به ویرانه تبدیل شده است.

خیابان‌های شهر با ویرانی گسترده خانه‌ها به دره‌های خاکی شبیه شده و در بسیاری از نقاط هوا پر از بوی اجساد کشف نشده است.

به گفته مقامات بهداشتی محلی، در نتیجه حمله جنایت‌بار رژیم صهیونیستی تاکنون بیش از 41000 نفر از مردم غزه کشته شده اند که نزدیک به نیمی از آنها زن و کودک هستند.

طبق گزارشی که آسوشیتدپرس اخیراً منتشر کرده است، حتی پس از پایان جنگ، صدها هزار نفر ممکن است سال‌ها در اردوگاه‌ها آواره بمانند. کارشناسان می گویند که بازسازی ممکن است چندین دهه طول بکشد.

بیشتــر بدانیــد:

نقش محوری حزب الله لبنان در مقابله با رژیم صهیونیستی

شگفتی موشک‌های حزب‌الله به روایت معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان

بر اساس ارزیابی سازمان ملل در ماه سپتامبر، بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، جنگ منجر به تخریب یا آسیب شدید حدود سه چهارم ساختمان‌ها در غزه شده است. در این گزارش آمده است که حداقل حدود 66 درصد از ساختمان ها، از جمله بیش از 227000 واحد مسکونی، آسیب دیده اند.

 

ویرانی مشابه خط مقدم جنگ اوکراین

به گزارش الشرق الاوسط به گفته «کوری شیر» و «جمون ون دن هوک»، محققان آمریکایی که از تصاویر ماهواره‌ای برای مستندسازی ویرانی‌های ناشی از جنگ استفاده می‌کنند، ویرانی غزه شبیه شهرهای خط مقدم اوکراین است.

به گفته این تحلیلگران مقیاس ویرانی در مرکز و جنوب غزه تقریباً معادل آن چیزی است که در شهر خط مقدم باخموت اوکراین روی داده است، جایی که صحنه یکی از شدیدترین نبردهای جنگ اوکراین بود و تقریباً همه ساختمان ها ویران شدند.

همچنین ویرانی در شمال غزه پس از نابودی سیستم آب و فاضلاب بدتر شده و تخریب شبکه‌های فاضلاب منجر به پر شدن خیابان‌ها از پسماندهای فاسد و گسترش بیماری‌ها شده است.

در پایان ژانویه، بانک جهانی خسارت وارده بر غزه را 18.5 میلیارد دلار تخمین زد که تقریباً مجموع تولید اقتصادی کرانه باختری و غزه در سال 2022 بود. این در حالی است که این برآورد مربوط به قبل از تهاجم ارتش صهیونیستی به جنوب غزه بویژه شهر مرزی رفح می‌باشد.

بر اساس گزارش بانک جهانی، از روزهای آغازین جنگ، زمانی که تنها نیروگاه برق غزه به دلیل کمبود سوخت مجبور به تعطیلی شد و بیش از نیمی از شبکه برق منطقه از بین رفت، هیچ جایگزینی برای آن تأمین نشده و غزه‌ای‌ها بسیاری از ساعات شبانه روز را در تاریکی و بدون لوازم گرمایشی و سرمایشی سپری می‌کنند.

 

آوارگی 90 درصد جمعیت

برآوردهای سازمان ملل نشان می دهد که حدود 90 درصد از جمعیت 2.3 میلیون نفری غزه به دلیل جنگ آواره شده‌اند. صدها هزار نفر در کمپ های نزدیک ساحل بدون برق، آب لوله کشی یا توالت سکنی گزیده‌اند. بیشتر دارایی های کشاورزی از جمله سیستم های آبیاری و مزارع و دام‌ها از بین رفته که در نتیجه گرسنگی به مشکل تقریباً تمامی ساکنان غزه تبدیل شده و در اردوگاه‌ها وضعیت به مراتب بدتر است.

آژانس های سازمان ملل می‌گویند که بیکاری به حدود 80 درصد افزایش یافته است - از حدود 50 درصد قبل از جنگ - و تقریباً کل جمعیت در فقر زندگی می کنند. حتی کسانی که دارای امکانات هستند، به دلیل محدودیت‌های اعمال شده بر ورود کالا و کمک‌های بشردوستانه و مصالح ساختمانی اکنون شرایط سختی را تجربه می‌کنند.

 

40 میلیون تن آوار 

سازمان ملل تخمین می زند که جنگ حدود 40 میلیون تن آوار در غزه بر جای گذاشته است. بر اساس این تخمین برداشتن آوارها ممکن است تا 15 سال و با هزینه حدود 650 میلیون دلار طول بکشد.

نه تنها خانه ها، بلکه زیرساخت های حیاتی نیز ویران شده‌اند. سازمان ملل تخمین می زند که نزدیک به 70 درصد از تاسیسات آب و فاضلاب غزه تخریب یا آسیب دیده است. این شامل تمام پنج تاسیسات تصفیه فاضلاب در منطقه، و همچنین کارخانه های نمک زدایی، ایستگاه های پمپاژ فاضلاب، چاه ها و مخازن است.

کارکنانی که سیستم های آب و فاضلاب شهری را اداره می کردند آواره شده اند و بسیاری نیز کشته شده اند. در این میان کمبود سوخت نیز مانع از راه‌اندازی تاسیسات سالم مانده شده است.

موسسه بین المللی آکسفام اعلام کرد که در ماه دسامبر درخواستی برای دریافت مجوز ارسال واحدهای نمک زدایی آب و لوله ها برای تعمیر زیرساخت های آب غزه به رژیم ارائه کرده است اما سه ماه طول کشید تا اسرائیل این محموله را تأیید کند و هنوز هم اجازه ورود این محموله به غزه را نداده است.

 

کمپین‌های بین‌المللی برای توقف جنگ

وضعیت ناگوار غزه در یکسالگی جنگ و چشم‌انداز امکان گسترش ناامنی به دیگر نقاط با موج اقدامات بی‌ثبات ساز اسرائیل علیه لبنان و دیگر کشورهای منطقه، موجب شده تا در سالروز طوفان الاقصی کمپین‌ بین‌المللی برای توقف جنگ در اقصی نقاط جهان به راه بیافتد و مقامات مختلف جهان در این باره به اظهارنظر بپردازند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت که اسرائیل "بهای نسل کشی" را که علیه مردم فلسطین انجام می‌دهد، خواهد پرداخت.

او در سکوی «X» نوشت: «اسرائیل دیر یا زود تاوان نسل‌کشی‌ای را که یک سال است مرتکب شده و ادامه دارد، خواهد پرداخت».

در عراق، نخست وزیر محمد شیاع السودانی هشدار داد که منطقه در شرف ورود به یک "لغزش خطرناک" است که می تواند به جنگ های طولانی مدت منجر شود و اقتصاد جهانی را بی ثبات کند. وی خاطرنشان کرد: ادامه درگیری تهدیدی برای گسترش دایره جنگ است به گونه ای که ممکن است کنترل آن دشوار باشد.

ملک عبدالله دوم پادشاه اردن در جریان سفر محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد امارات به امان درباره اهمیت اقدام فوری عربی و بین المللی برای کاهش درگیری و محافظت از غیرنظامیان در غزه و لبنان و پیامدهای خطرناک حملات مداوم اسرائیل به اماکن مقدس در اورشلیم و کرانه باختری هشدار داد. در این بیانیه اردن بر حمایت از وحدت و حاکمیت لبنان و اهمیت واکنش بشردوستانه به تشدید بحران غزه تاکید کرد.

اولاف شولز، صدراعظم آلمان نیز به نوبه خود خواستار آتش بس شد و بر اهمیت حفاظت از غیرنظامیان در نوار غزه و اطمینان از آزادی گروگان های اسرائیلی که در آنجا نگهداری می شوند، تاکید کرد.

تاکشی آویا وزیر امور خارجه جدید ژاپن نیز، از ادامه وضعیت بحرانی بشردوستانه در نوار غزه ابراز نگرانی عمیق کرد و همچنین خواستار آزادی اسرا شد.

همسو با این اظهارات مقامات کشورها، اعتراضات مردمی حامی فلسطین نیز در بسیاری از کشورها برگزار شد و صدها هزار نفر در اقصی نقاط جهان فریاد حمایت از فلسطین سردادند.  

راهپیمایی در بزرگترین شهر پاکستان، کراچی، در اعتراض به حملات هوایی اسرائیل برگزار شد.

همچنین ده ها هزار مراکشی در رباط پایتخت این کشور در راهپیمایی در همبستگی با فلسطین و لبنان، خواهان پایان نسل کشی در نوار غزه شدند.

ابوالشیطاء مصاف یکی از اعضای جبهه مراکش برای حمایت از فلسطین (اهلیا) بر خواسته معترضان در لزوم «توقف عادی سازی» تاکید کرد.

شهرهای مختلف یمن از جمله صنعا و تعز نیز شاهد برگزاری مراسم میلیونی هوادارن فلسطین در سالروز طوفان الاقصی بود.

تونسی ها نیز در سالگرد طوفان الاقصی در همبستگی با غزه و لبنان در خیابان های پایتخت تجمع کردند.

هیفا منصوری، یکی از اعضای هماهنگی اقدام مشترک برای فلسطین در تونس، در بیانیه‌ای به اسپوتنیک گفت: لحظه 7 اکتبر برای فلسطین از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که کشورهای حامی مقاومت مانند یمن، ایران، عراق و لبنان را بسیج کرد که برای عزت فلسطین و ملت‌های عرب بر ظلم پیروز شوند.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.


پنج شنبه 19 مهر 1403 - 10:6:41