حکایت «هفت دختران»، از بغداد تا تهران

یک شنبه 28 آذر 1400 - 16:55:56
 حکایت «هفت دختران»، از بغداد تا تهران

امامزادگان هفت دختران منسوب به امام موسی کاظم (علیه السلام)، به روایتی از خانواده بزرگان ایرانی دوران صفوی، و به روایتی دیگر از احفاد شاه خلیل الله و از سادات حسینی هستند.

تهران- الکوثردختران امام موسی کاظم(ع) از بغداد رو به ولایت ری می‌نهند و چون به تهران می‌رسند آنها را شهید می‌کنند و به روایتی دیگر، هفت دختر ایرانی در جنگ با ترکمن‌ها لباس مردانه می‌پوشند و پس از کشته شدن، جنسیتشان مشخص می‌شود و در محله عودلاجان تهران به خاک سپرده می‌شوند.

در کتاب کنزالانساب آمده است که دختران سواد بن امام موسی کاظم(علیه السلام) به نام های «حبیبه، رقیه، فاطمه، ساره، هاجر و تاجر»، از بغداد روی به ولایت ری نهادند، چون به موضع تهران رسیدند ایشان را شهید کردند(کنزالانساب، ص68)

از معتمدی درباره شخصیت های مدفون در این مکان می گوید: «درباره هفت دختران و اینکه چه کسانی بوده اند و این نام کی و چگونه پیدا شده است، میرزا محمودخان ثقفی به زبان انگلیسی در کتاب در سایه امپراتوری، نقل کرده است: «هفت دختران امامزاده کوچکی نزدیک تکیه بود که در آن هفت دختر ایرانی از خانواده بزرگان که به تقدیس معروف است که قبل از دوران صفویه که اجداد ما با ترکمن ها جنگ می کردند، این هفت خواهر خواستار اجازه جنگ شدند، با اینکه مرسوم روز نبود و چون با مخالفت روبرو شدند لباس مردانه پوشیده و صورتها را بسته به جنگ رفتند. هنگامی که پدرشان به خانه بازگشت آنان را در منزل نیافت به محل جنگ رفتند. هنگامی که پدرشان به خانه بازگشت آنان را در منزل نیافت به محل جنگ رفت و اجساد دختران خود را پیدا کرد. آنان را در این محل دفن کرد و مدفنشان کم کم بدل به امامزاده گردید که مورد توجه زنان تهران است هر شب جمعه خانواده ها هفت شمع بر روی مقبره روشن می کردند» (معتمدی، ص 42).

اما حجت بلاغی هفت دختران را از احفاد شاه خلیل الله و از سادات حسینی می داند چنان که می گوید: «از قرار مسموع هفت تنان و چهارده معصوم و پی عطاء الله که قبورشان داخل تهران است همه از سادات حسینی و از احفاد شاه خلیل الله هستند» (بلاغی، ص 15)


 همچنین بخوانید:  

میرسالار، امامزاده ای که خوابش به سرعت تعبیر شد
امامزادهای در دل جنگل
امامزاده شاهزاده محمد با بقعهای زیبا در کویر
حرم امامزاده اسحاق (ع) در طبیعتی زیبا بر بام گیلان
زیبای با كرامت
زیارتگاه خالد نبی کجاست؟
 امامزاده یحیی، مردی از تبار سید الساجدین (ع)
حرم مطهر امامزاده صالح (ع)؛ زیارتگاهمشهور و قدیمی شهر تهران
حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)؛ سیدالکریم
امامزاده آقا علی عباس
  


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید
صفحه
آشپزی غذاهای عربی الکوثر فارسی 


یک شنبه 28 آذر 1400 - 15:39:41