امامزاده شاهزاده محمد با بقعه‌ای زیبا در کویر

شنبه 4 اردیبهشت 1400 - 16:48:15
امامزاده شاهزاده محمد با بقعه‌ای زیبا در کویر

در هشت کیلومتری جنوب‌شرق ورامین و در حاشیه روستای ایجدان، بنای زیبای امامزاده‌ای جلیل‌القدر واقع شده که به امامزاده شاهزاده محمد(ع) معروف است و نسبت ایشان به حضرت علی(ع) می‌رسد.

تهران- الکوثرمزار فخرالدین ابوالفتح محمد ابن قاسم ابن محمد ابن مهدی ابن نوح ابن سید عبدالله ابن عبدالناصرین ابن سید علی کیاکی امام زین العابدین ابن حسین بن علی لبن  ابیطالب علیهم السلام، معروف به امامزاده شاهزاده محمد در حاشیه روستای ایجدان، از توابع بخش جوادآباد ورامین واقع شده و اهالی روستاهای اطراف همواره از کرامات، معجزات و شفاعت آن حضرت تعریف زیادی می کنند.
در کتاب کنز الانساب مرتضی علم الهدی ص ۸۴ آمده که امامزاده محمد با جمعی از سادات به ورامین آمدند و علی مروان و خالد مروان با هزار نفر از مروانیان به جنگ آنان آمدند و آنان را به شهادت رساندند.
محمد شریف رازی می نویسد: "امامزاده محمد مکنی به ابوزیه فرزند احمد الزاهه ... فرزند محمد الحنیفه فرزند علی بن ابی طالب (ع) است که با هشت واسطه به حضرت امیرالمومنین(ع) می رسد."
شاهزاده محمد از دانشمندان بزرگ قرن بزرگ قرن ۵ و۶ هجری قمری است که نام وی را تاج الدین سید محمد کیاکی هم ذکر کرده‌اند، ایشان از فرزندان سیدعلی جعفرآبادی جنگلی می باشد که در ری در محله کلاهدوزان مدرسه ای بزرگ داشته است.
 


بنای مرقد امامزاده شاهزاده محمد
سبک معماری بقعه این امامزاده، با گنبدی بلند و بسیار زیبا و فیروزه ای دو پوسته بنا شده که از بیرون دارای طرح هشت ضلعی است.
مدخل ورودی اصلی بنا در ایوانی بزرگ سمت شرقی قرار دارد در جرزهای طرفین ایوان با رعایت قرینه سازی کامل دو طاق دو طبقه ایجاد شده که بلندی ایوان به ارتفاع ۸.۵ متر می‌رسد.
گنبد آستانه از نوع دو پوشه و دارای ساقه‌ای بلند است، سرتاسر بدنه گنبد و ساقه آن را کاشی‌های معرق زیبا متشکل از ترکیب زیبای رنگ‌ها و اشکال هندسی زینت داده شده است .
داخل بنای حرم مطهر دارای طرح چهار ضلعی است که در ابتدای شروع گنبد حاشیه ای با گچبری دور تا دور بنا را طی می‌کند که این گچبری ترکیبی از گلدان و گل است که به طور هماهنگ تکرار گردیده است .
در داخل گنبد گچبری های تزئینی مرکب از چند بوته گل درون یک کادر به طور مورب قرار گرفته که بسیار زیبا است در
بالای این مدخل کتیبه‌ای از کاشی به خط نستعلیق که بر آن سوره علق و نام ناصرالدین شاه نوشته شده است .
در ایوان این بنا نیز نام امین السلطان میرزا علی اصغر خان و تاریخ ۱۳۰۳ هجری قمری به چشم می خورد.
معمار این بنا سعی زیادی در ترکیب و هماهنگی اجزاء و عناصر تشکیل دهنده آن به عمل آورده به طوری که حجم مورد نظر به زیباترین شکل اشغال شده شباهت زیادی به بارگاه امامزاده جعفر دارد.
سنگ قبر قدیمی با خط ثلث و نستعلیق در شبستان شمالی و جنوبی دیده می شود .
قدمت بنای اولیه امامزاده به دوره زندیه م‌ رسد که در دوره قاجار تعمیر شده است . 
در زمان سلطنت ایل قاجار شاهزاده محمد در تمام منطقه ری و تهران و ورامین معروف بوده و افراد مختلف از تمام دارالخلافه‌های تهران برای زیارت به اینجا می آمدند به طوری که زائران این امامزاده را در سال ده هزار نفر و قربانی‌های آنان را ۲ هزار راس گوسفند ذکر کرده اند که امروزه نیز زئران بسیاری به ویژه در ایام سوگواری سید و سالار شهید حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به  این مکان مقدس  عزیمت می‌کنند.
در ضلع شرق حرم مطهر شاهزاده محمد، آب انباری بزرگ با بیست پله از سطح زمین پایین تر قرار داشت و سنگی که جای پا بر آن حک شده بود در آب انبار وجود داشته که متأسفانه در گذشته‌های دور این سنگ به سرقت رفته و آب انبار نیز تخریب شده است.
 


زیارتنامه امامزاده شاهزاده محمد
السَّلامُ عَلَیکَ اَیُّهَا السَّیِّدُ الزَّکِیُّ، اَلطّاهِرُ الوَلِیُّ، وَالدّاعِی الحَفِیُّ؛ اَشهَدُ اَنَّکَ قُلتَ حَقّاً، حَقّاً، وَنَطَقتَ حَقّاً وَصِدقاً، وَدَعوتَ اِلی مَولایَ وَمَولاکَ، عَلانِیَةً وَسِرًّا، فازَ مُتَّبِعُکَ، وَنَجا مُصَدِّقُکَ، وَخابَ وَخَسِرَ مُکَذِّبُکَ، وَالمُتَخَلِّفُ عَنکَ، اَشهَد لی بِهذهِ الشَّهادَةِ، لِاَکونَ مَنَ الفائِزینَ بِمَعرِفَتِکَ وَطاعَتِکَ، وَتَصدیقِکَ وَاتِّباعَکَ، وَالسَّلامُ عَلَیکَ یا سَیِّدی وَابنَ سَیِّدی. اَنتَ بابُ اللهِ المُؤتی مَنهُ، وَالمَأخوذُ عَنهُ، اَتَیتُکَ زائِراً، وَحاجاتی لَکَ مُستَودِعةً، وَها اَنَا ذا اَستَودِعُکَ دینی وَاَمانَتی، وَخَواتیمَ عَمَلی، وَجَوامِعَ اَمَلی اِلی مُنتَهی اَجَلی، وَالسَّلامُ عَلَیکَ وَ رَحمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُه.
***
سلام بر تو ای آقای پاک و پاکیزه و سرور من و ای دعوت کننده (به حق) به مهربانی، گواهی دهم که تو حق گفتی و به حق و راستی سخن کردی و (مردم را) آشکارا و نهان بسوی مولای من و مولای خودت دعوت فرمودی رستگار شد پیرو تو و نجات یافت تصدیق کننده ات و نومید و زیانکار شد تکذیب کننده ات و آن کس که با تو مخالفت کرد گواه باش برای من این گواهی را تا من بوسیله معرفت و اطاعت تو و تصدیق و پیروی کردنت از زمره رستگاران باشم و سلام بر تو ای آقای من و ای فرزند آقای من توئی درگاه خدا که از آن درآیند و (معالم دین را) از آن بگیرند آمده ام به درگاهت برای زیارت و حاجتهای خود را به تو سپرده ام و من اکنون به تو می سپارم دینم و امانتم و سرانجام کارهایم و همه آرزوهایم را تا پایان عمرم و بر تو باد سلام و رحمت خدا و برکاتش.

همچنین بخوانید:

حرم امامزاده اسحاق (ع) در طبیعتی زیبا بر بام گیلان
زیبای با كرامت
پيامبران خفته در ايران
مسجد شعیا و امامزاده اسماعیل؛ نخستین مسجد اصفهان در دل امامزاده

زیارتگاه خالد نبی کجاست؟
امامزاده سید محمد نوربخش کجاست؟
خانه تاریخی ملاباشی یادگاری از دوران زندیه
مسجد شیخ لطف الله ، زیباترین مسجد ایران
زیباترین مساجد ایران
 آشنایی با امامزاده علی اکبر چیذر
 امامزاده یحیی، مردی از تبار سید الساجدین (ع)

حرم مطهر امامزاده صالح (ع)؛ زیارتگاهمشهور و قدیمی شهر تهران


برای رسیدن به مرقد مطهر امامزاده شاهزاده محمد کافی است پس از میدان ولیعصر(ع) ورامین، از جاده موسوم به قاسم آباد هشت کیلومتر به سمت جنوب حرکت کنید و پس از رسیدن به چهارراه روستای ایجدان به سمت راست حرکت کرده و پس از یک کیلومتر به مزار این امامزاده واجب التعظیم برسید.
ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی
آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید
صفحه ویژه ماه رمضان

 

 


شنبه 4 اردیبهشت 1400 - 8:56:25