امام زاده آقا علی عباس کجاست؟

شنبه 24 مهر 1400 - 16:6:24
امام زاده آقا علی عباس کجاست؟

امامزاده آقا علی عباس و سید محمد (علیهما السلام) از فرزندان بلافصل امام موسی کاظم (ع) هستند.

تهران- الکوثربه دنبال ولایتعهدی امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام در طوس، خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام به امید نجات از ظلم حاکمین مامون و به شوق دیدار و زندگی در جوار امام رضا علیه السلام گروه گروه راهی توس شدند.

امامزاده آقا علی عباس و سيد محمد (علیهما السلام) فرزندان امام موسی کاظم (ع)

نام : علی عبّاس - محمّد
کنیه : ابا ایّوب - ابا اسحاق
پدر: امام موسی بن جعفر (علیه السلام)
مادر: امّ ولد
محل تولد: مدینه
زمان هجرت به ایران: سال دویست و دو یا سه هجری
مسیر هجرت: مدینه - کویت - بصره - اهواز - شیراز - کاشان - بادافشان
زمان شهادت: چهاردهم جمادی الاول سال دویست وسه هجری

این دو بزرگوار نیز که از فرزندان امام کاظم علیه السلام بودند به همراه تعدادی از سادات و دوستداران خود، در حالی که گویا به طرف خراسان می‌رفته‌اند، یا پس از متفرق شدن همراهان احمد بن موسی علیه السلام از ری به حوالی کاشان وارد شدند، عبدالجبار طبرسی که یکی از دوستداران اهل بیت علیهم السلام بود و بر آن سرزمین حکومت می‌کرد از آنان استقبال به عمل آورد و آن‌ها را هفده شبانه‌روز در خانه خود میهمان نمود؛ و حرکت آنان را به طرف طوس صلاح ندانست، ناچار آنان و همراهان در کاشان و حوالی آن ماندند و بعد به طرف بادافشان که امروز بادرود نام گرفته روانه شدند.

حاکم این نواحی هم به حضور آنان رسید و احترام لازم را معمول داشت، اما وقتی روز چهارشنبه، هفتم ربیع الاول یعنی هشت روز بعد از شهادت امام رضا علیه السلام خبر این حادثه به گوش آنان رسید، آنان لباس سیاه پوشیدند و تا مدت چهل روز به عزاداری مشغول شدند.
پس از این مرحله آنان تصمیم گرفتند این منطقه را ترک کنند و به وطن خویش مدینه مراجعت نمایند، ولی جاسوسان حکومت، خبر حرکت آنان و همراهان را به عنوان یک حرکت انتقام‌جویانه و درگیری با مامون به گوش آن رساندند و مامون هم دستور داد ماموران حکومت آنان را سرکوب نمایند.
ظاهراً روز چهاردهم جمادی الاول، یعنی حدود شصت و شش روز از شهادت امام رضا علیه السلام گذشته بود و آن بزرگواران در حال کوچ کردن از بادافشان بودند که سپاه مامون آنان را به محاصره خود درآوردند، آقا علی عباس و محمد علیهم السلام هم با همراهان و یاران خویش آماده دفاع و جنگ شدند، در این درگیری که چند روز ادامه داشت، تعدادی از یاران آنان شهید شدند تا این که به خاطر کمی یاران و در مقابل کثرت سپاه دشمن ضمن دفاع و مقاومت فراوان، آنان در منطقه پشت قلعه بادرود از پای درآمده شربت شهادت نوشیدند.

شیخ محمدحسن مولوی قندهاری (که شهید آیت الله دستغیب در کتاب داستان‌های شگفت، کرامات و حکایات مختلفی از او نقل کرده است) درباره مقام آقا علی عباس علیه السلام فرمود: منزلت آقا علی عباس علیه السلام در این منطقه مانند منزلت سید محمد علیه السلام است در عراق.

محل بارگاه ملکوتي اين دو امامزاده:
بارگاه ملکوتی آستان مقدس این امامزاده‌گان در پهنه کویر منطقه بادرود و خالدآباد در ۱۶۸ کیلومتری شمال اصفهان، ۳۰۰ کیلومتری تهران، ۶۵ کیلومتری شرق کاشان، ۶۰ کیلومتری غرب اردستان و ۳۸ کیلومتری شمال شهر نطنز و کوه کرکس واقع گردیده است.

همچنین بخوانید:

آشنایی با قدیمی ترین مسجد ایران
میرسالار، امامزاده ای که خوابش به سرعت تعبیر شد
امامزادهای در دل جنگل
امامزاده شاهزاده محمد با بقعهای زیبا در کویر
حرم امامزاده اسحاق (ع) در طبیعتی زیبا بر بام گیلان
زیبای با كرامت
پيامبران خفته در ايران

زیارتگاه خالد نبی کجاست؟
امامزاده سید محمد نوربخش کجاست؟
خانه تاریخی ملاباشی یادگاری از دوران زندیه
زیباترین خانه های تاریخی اصفهان کدامند؟

زیباترین مساجد ایران
امامزاده پیر بیبی هیبت

وضعیت کنونی آستان:
جمع کل زیربنای مجموعه طرح در حدود ۳۶۰۰۰ متر مربع می‌باشد. از این میزان حدود ۱۳۰۰۰ متر مربع زیربنای آن تنها با تغییرات کمی مطابق با طرح احداث گردیده است. زیربنای ساختمان حرم مطهر و صحن‌های آن ۵۰۰۰ مترمربع می‌باشد. این بنادردوطبقه با ۱۰ رواق و ۴ سردرب ورودی ساخته شده است.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی
ازصفحه محرم الکوثر فارسی دیدن کنید
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید
صفحه
آشپزی غذاهای عربی الکوثر فارسی 


شنبه 24 مهر 1400 - 16:3:52

پربازدیدها