امامزاده سید محمد نوربخش کجاست؟

یک شنبه 12 بهمن 1399 - 17:33:38
امامزاده سید محمد نوربخش  کجاست؟

امامزاده سید محمد نوربخش معروف به امامزاده نور از نوادگان امام موسی کاظم (ع) بوده که در قرن نهم قمری می‌زیسته است. ایشان بعد از زندان و تبعید در روستای سولقان دار فانی را وداع می‌کند.

تهران- الکوثر،  گنبد مخروطی‌ شکل و طلایی امامزاده، گنبدی خاص است که با سایر امامزاده‌‌های ایران متفاوت است.


طرح فعلی بقعه از یک حرم و یک ایوان تشکیل شده است که ایوان ورودی در جنوب شرقی حرم قرار گرفته است، رواقی نیز در کنار ایوان قرار دارد. چهار ستون در میانه فضای داخل حرم وجود دارد که گنبد بقعه روی آن قرار گرفته و قبر اصلی نیز بین این چهار ستون واقع شده است.
 

 مطالب پیشنهادی دیگر:

 آشنایی با امامزاده علی اکبر چیذر
 امامزاده یحیی، مردی از تبار سید الساجدین (ع)

«حَجون» قدیمیترین قبرستان مکه
حرم مطهر امامزاده صالح (ع)؛ زیارتگاهمشهور و قدیمی شهر تهران

بقعه امامزاده سید محمد در بالاترین قسمت روستای سولقان قرار گرفته و ساختمان‌های مسکونی دهکده در ضلع جنوبی آن قرار دارند، و برای رسیدن به این امامزاده باید از کوچه‌های باریک و سرسبز روستا بگذرید که در تابستان بسیار روح‌نواز است.
 

فضای اطراف و داخل صحن امامزاده، آرامش عجیبی دارد، وجود درختان سرو، کاج و بید که سایه افکنده‌اند و نور سبز رنگی که بر ضریح و کاشی‌کاری‌های روی دیوار می‌افتد، روح هر بیننده‌ای را نوازش می‌کند.
بنای اصلی بقعه ساده و آجری است و توسط بانویی به نام «بى‌بى کوکب اعظم کاکویى» به کمک دیگر افراد خیر بازسازی شده است و البته بار دیگر در سال 1382 توسط اداره اوقاف و امور خیریه کن تعمیر و مرمت شد.
 



جاده امامزاده داود از بالای روستای سولقان می‌گذرد و از این جاده گنبد، مناره و بقعه به خوبی پیداست. امامزاده سید محمد نوربخش بعد از فیلم مسافری از هند شهرت خاصی پیدا کرد و اگر کسی تا آن زمان از وجود چنین امامزاده‌ای اطلاع نداشت با پخش این فیلم امامزاده را شناخت.

آدرس:
برای رسیدن به امامزاده سید محمد نوربخش باید از اتوبان نیایش به سمت غرب تهران حرکت کنیم، در انتهای اتوبان وارد خیابان کوهسار می‌شویم. در طول مسیر، تابلوی امامزاده داوود به چشم می‌خورد. بعد از پیمودن تقریبا ۱۰ کیلومتر به روستای سولقان می‌رسیم. روستا را که به سمت جاده امامزاده داوود طی می‌کنیم، در سمت راست و در بین باغ‌ هایی که عمدتا درختان گیلاس است، گنبد مخروطی و زیبای امامزاده دیده می‌شود.


از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید

جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)

برای آشنایی با دیگر مطالب مذهبی در زمینه های مختلف می توانید به قسمت دین و زندگی و معارف سایت الکوثر فارسی مراجعه نمایید.

از صفحه آشپزی غذاهای عربی الکوثر فارسی دیدن کنید

برای دسترسی به مطالب طب رضا (ع) اینجا کلیک کنید

از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید

 


یک شنبه 12 بهمن 1399 - 13:6:20

پربازدیدها