آن سوی واکنش عصبی و انفعالی عربستان به اظهارات وزیر اطلاع‌رسانی لبنان

یک شنبه 9 آبان 1400 - 13:5:24
آن سوی واکنش عصبی و انفعالی عربستان به اظهارات وزیر اطلاع‌رسانی لبنان

تهران - الکوثر : عربستان سعودی روز جمعه در واکنش به اظهارات «جرج قرداحی»، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، که از تجاوزگری عربستان سعودی و امارات به لبنان انتقاد و آن را «تجاوزگری و جنگ بیهوده» توصیف کرده بود، سفیر خود را از بیروت فرا خواند و از سفیر لبنان نیز خواست ریاض را ترک کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، به‌دنبال‌ این تصمیم عربستان سعودی، بحرین نیز که رژیم آل‌خلیفه، وابسته و دنباله‌رو‌ سیاست‌های‌ ریاض و عملا فاقد هر گونه استقلال است، چنین تصمیمی اتخاذ کرد.عربستان این روزها به‌شدت در باتلاق تجاوزگری نابخرانه خود به یمن که از مارس 2015 ادامه دارد و تاکنون به کشته شدن ده‌ها‌ هزار نفر از مردم بی دفاع یمن و آواره و بی خانمان شدن میلیون‌ها نفر از آن‌ها‌ منجر شده است، قرار گرفته است و برای برون‌رفت‌ از این باتلاق نه راه پس دارد و نه راه پیش.درباره چرایی عصبانیت عربستان از هر گونه انتقادی در‌این‌باره‌ و واکنش‌های‌ انفعالی آن اشاره به چند نکته شایان اهتمام است.

نخستین علت چنین واکنش‌های‌ انفعالی عربستان سعودی ریشه در باتلاقی دارد که عربستان سعودی در تجاوزگری خود به یمن در آن گیر کرده است، تجاوزگری که ریاض اعلام کرده بود ظرف یک هفته به آن پایان می‌دهد‌ و دولت فراری و مستعفی به ریاست «عبد ربه منصور هادی» را به صنعا باز می گرداند، اما هفت سال است که به‌صورت‌ تحقیرآمیزی در چنین باتلاقی فرو افتاده است و جایگاه عربستان سعودی و پایگاه آل‌سعود را با مخاطره جدی مواجه کرده است. بنابراین،‌ چنین واکنش انفعالی نه از روی موضع قوت بلکه از موضع ضعف و ناتوانی است.

دومین علت چنین عصبانیت جنون‌آمیز عربستان را باید در شکست سیاست‌های‌ آن در لبنان جویا شد. به‌طور معمول لبنان یکی از گستره‌های تحرکات عربستان به‌شمار‌ رفته است. ریاض تلاش می‌کند‌ با ایجاد تغییراتی در لبنان و در واقع،‌ نابسامان کردن این کشور، چه با توسل به مزدوان خود مانند «حزب نیروهای لبنانی» به ریاست «سمیر جعجع» و چه با جنجال‌آفرینی و آشوب آفرینی در این کشور، تأثیرگذاری خود را در این کشور بازیابد و در نتیجه از تحولات این کشور و نقش خود در آن، در جهت تقویت موضع منطقه‌ای‌ خود به‌ویژه در برابر جمهوری اسلامی ایران بهره‌برداری‌ کند. از این رو،‌ اظهارات اخیر جرج قرداحی را دستمایه‌ای برای برهم‌زدن ثبات این کشور قرار داده است.

سومین علت عصبانیت عربستان سعودی و رژیم‌های‌ وابسته به آن مثل بحرین این است که جرج قرداحی فردی مسیحی است و این سخنان قرداحی در واقع،‌ معیاری برای جایگاه عربستان سعودی و عیاری برای تنفر از سیاست‌های‌ ریاض در بین مسیحیان و گرایش آن‌ها‌ به‌حق و حقیقت‌گویی است. در واقع،‌ اظهارات این وزیر لبنانی ترغیب مسیحیان لبنان برای اظهارنظر شجاعانه علیه عربستان و مزدوران آن در داخل لبنان است و این چیزی است که ریاض را درباره جایگاه احزاب و جریان‌های مزدور خود در لبنان نگران کرده است. 

چهارمین علت در واقع این است که عربستان سعودی با جنجال‌آفرینی در‌این‌باره‌، درصدد منحرف کردن افکار عمومی از مسائل دیگر است. یکی از این مسائل، افشاگری است که «سعد الجبری»، معاون ولیعهد سابق عربستان درباره«محمد بن‌سلمان‌»، ولیعهد عربستان سعودی، سبب‌ساز‌ آن بود. او فاش کرد که بن‌سلمان‌ فردی قاتل است قبل از به قدرت رسیدن در عربستان قصد داشت عبدالله بن‌عبدالعزیز‌ پادشاه سابق عربستان را ترور کند.

پنجمین علت در‌این‌باره‌، را باید بار دیگر در تحولات یمن جویا شد. این روزها ارتش و نیروهای کمیته های مردمی یمن به‌شدت در جبهه های درگیری در برخی مناطق به‌ویژه در استان مأرب در حال پیشروی هستند و پیروزی‌ها‌ی چشمگیری به دست آورده‌اند‌. عربستان تلاش می‌کند‌ با برجسته‌سازی و ایجاد هیاهو و جنجال درباره اظهارات این وزیر لبنانی، افکار عمومی داخلی و منطقه را از یمن دور کند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 9 آبان 1400 - 13:5:15