خبرگزاری فرانسه اعلام کرد:

گفتگوی نمایندگان عالی‌رتبه ایرانی و سعودی در بغداد

سه شنبه 31 فروردین 1400 - 10:22:39
گفتگوی نمایندگان عالی‌رتبه ایرانی و سعودی در بغداد

تهران- الکوثر: خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه در گزارشی به نقل از منابع عراقی و غربی با تأیید دیدار طرف‌های سعودی و ایرانی در بغداد، هدف از آن را تلاش برای بهبود روابط میان ریاض و تهران اعلام کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، یک منبع دولتی در عراق و یک دیپلمات غربی که نامشان ذکر نشده به خبرگزاری فرانسه گفتند، هیأت‌های عالی رتبه‌ای از عربستان سعودی و ایران اوایل ماه آوریل کنونی در بغداد با هم دیدار کردند. 

بر اساس این گزارش، یک منبع دولتی عراقی تأیید کرده است که ریاست هیأت سعودی را «خالد بن علی الحمیدان» رییس دستگاه اطلاعات سعودی و رئیس هیأت ایرانی را نمایندگانی از سوی علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بر عهده داشتند.

از سوی دیگر یک دیپلمات غربی نیز به خبرگزاری فرانسه گف از این مذاکرات آگاهی داشته و هدف از آن، بهبود روابط میان ایران و عربستان سعودی است.

پیش‌تر روزنامه فایننشال تایمز به نقل از سه مسئول آگاه از این مذاکرات فاش کرده بود، مقامات ارشد سعودی و ایرانی پس از پنج سال قطع روابط دیپلماتیک در تلاش برای اصلاح روابط، مذاکره مستقیم داشته‌اند.

به گفته این مقامات که «فایننشال تایمز» هویت آنها را فاش نکرد، "در حالی که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا سعی دارد توافق هسته‌ای سال 2015 بین ایران و قدرت‌های جهانی را احیا کند و تنش‌های منطقه‌ای را کاهش دهد، مذاکرات مسئولان ارشد ایران و عربستان با میانجیگری عراق در ماه جاری انجام شد و این، اولین مذاکره بین دو کشور از سال 2016 است".

روابط عربستان و ایران در ژانویه 2016 پس از اعدام «شیخ نمر باقر النمر» روحانی برجسته شیعه توسط حکومت آل سعود که مورد محکومیت جامعه جهانی قرار گرفت، رو به وخامت گذاشت.

با وجود اعلام آمادگی تهران برای انجام گفت و گو و حل اختلافات، دولت سعودی تاکنون واکنش مثبتی از خود نشان نداده است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


سه شنبه 31 فروردین 1400 - 10:22:29