تاکید پنتاگون برحمایت از ریاض ؛ رویکرد دوگانه دولت بایدن

یک شنبه 15 فروردین 1400 - 16:49:14
تاکید پنتاگون برحمایت از ریاض ؛ رویکرد دوگانه دولت بایدن

تهران - الکوثر : «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا ( پنتاگون ) روز شنبه در یک نشست خبری اعلام کرد که آمریکا به حمایت و دفاع از عربستان سعودی با جدیت تمام ادامه می‌دهد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سخنگوی پنتاگون در زمینه تداوم همکاری واشنگتن و ریاض گفت، ما تعهدات خود را در قبال دفاع و حمایت از عربستان سعودی با شدت ادامه می‌دهیم. آنها مورد حمله قرار می‌گیرند و هیچ ابهامی در این مورد وجود ندارد.

اشاره کربی به حملات اخیر پهپادی وموشکی مقاومت یمن به مواضع و تاسیسات سعودی ها و ادعای  واشنگتن درباره حمایت از رژیم سعودی در برابر این حملات است. این موضع پنتاگون را می توان نشانگر رویکرد واقعی دولت بایدن در قبال عربستان سعودی دانست. پس از روی کار آمدن جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا در ژانویه 2021 و برخی موضع گیری های وی و مقامات ارشد دولت او مانند آنتونی بلینکن وزیر خارجه درباره تجدید نظر در روابط واشنگتن و ریاض، انتظار می رفت که تغییرات اساسی در این زمینه صورت گیرد. اما اکنون مشخص شده که به رغم این وعده ها، سیاست کلی آمریکا در قبال عربستان سعودی به عنوان یکی از متحدان اصلی آن در خلیج فارس و غرب آسیا هم چنان بر مدار حمایت همه جانبه و دفاع از آن می چرخد.

هم چنین با وجود مواضع تند اولیه بایدن و اعضای ارشد دولت او در زمینه محکوم کردن قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی، اکنون ملاحظات سیاسی، اقتصادی و استراتژیک باعث شده تا عملا دولت بایدن از برخورد با محمد بن سلمان به عنوان آمر قتل وی خودداری نماید. این موضع گیری دوگانه نشان دهنده ماهیت ریاکارانه دفاع بایدن از حقوق بشر است.

بایدن در مصاحبه ای دراین باره گفت که ولیعهد سعودی را قاتل نمی خواند زیرا عربستان سعودی، متحد ایالات متحده است. وی تاکید کرد که ریاض در حال انجام "لیستی از کارهایی" است که واشنگتن انتظار دارد آنها را انجام دهد.پی یر اسپری تحلیلگر سابق وزارت دفاع آمریکا می گوید: "من مطمئن هستم که شماره یک در لیست خواست های واشنگتن از ریاض ادامه خرید سلاح از ما بود."

 با اینکه دولت بایدن به دلیل تداوم جنگ ظالمانه ائتلاف سعودی در یمن، ارسال تسلیحات به عربستان سعودی را موقتاً متوقف کرد، اما این به اصطلاح محدودیت ها فقط برای سلاح های "تهاجمی" اعمال می شود. به همین دلیل و به بهانه تدوام حملات یمنی ها به عربستان،  دولت بایدن به تقویت نظامی  هر چه بیشتر رژیم سعودی ادامه می دهد.

عربستان سعودی با تأکید بر نگرانی در مورد حملات اخیر موشکی و پهپادی، برای دفاع از تأسیسات نفتی خود به دنبال دریافت کمک بیشتر از ایالات متحده است. روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال روزپنجشنبه گزارش داد که دولت آمریکا تیمی را تشکیل داده تا به تعیین روش‌هایی بپردازد که از طریق آن‌ها می‌تواند به عربستان سعودی در حفاظت از زیرساخت‌های خود در برابر حملات مقاومت یمن کمک کند. طبق این گزارش، گزینه‌های مطرح شامل فروش تسلیحات ویژه دفاعی مانند رهگیرهای موشکی، اشتراک گسترده اطلاعات، آموزش اضافی و برنامه‌های تبادل نظامی هستند. بدین ترتیب با وجود دستور خروج سه آتشبار موشکی پاتریوت از عربستان از سوی بایدن که درراستای بازآرایی نظامی آمریکا در غرب آسیا صورت گرفته، اما کمکهای نظامی گسترده به رژیم سعودی تداوم خواهد داشت.

این مساله نشانگر ماهیت دوگانه رویکرد دولت بایدن در قبال عربستان سعودی و تاکید مجدد بر این امر است که ملاک اصلی واشنگتن دررابطه با ریاض، صرفا منافع و اهداف اقتصادی و استراتژیک است. به رغم ادعاهای حقوق بشری دولت بایدن، اما ملاحظات استراتژیک و نیز منافع مالی سرشار آمریکا از فروش تسلیحات به رژیم سعودی مانع از هر گونه کاهش روابط با عربستان سعودی می شود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 15 فروردین 1400 - 16:49:7