محور امارات مانع محکومیت توافق با اسرائیل در اتحادیه عرب شد

پنج شنبه 20 شهریور 1399 - 9:15:39
محور امارات مانع محکومیت توافق با اسرائیل در اتحادیه عرب شد

تهران- الکوثر: محور امارات در اتحادیه عرب مانع از به رای گذاشته شدن قطعنامه پیشنهادی تشکیلات خودگردان فلسطین در نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب شدند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شبکه المیادین به نقل از منابع آگاه در اتحادیه عرب گزارش داد کشورهای مصر، اردن و عربستان سعودی به وعده خود برای صدور بیانیه‌ای در حمایت از فلسطین عمل نکردند.

این منابع چهارشنبه گفتند «صائب عریقات»، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین «ساف» دو روز مانده به نشست اتحادیه عرب تهدید کرده بود که چنانچه قطعنامه طرف فلسطینی رد شود، تشکیلات خودگردان از اتحادیه خارج خواهد شد.

عریقات طی تماس تلفنی‌ با وزیران خارجه اردن و مصر و عربستان سعودی، از این موضع ساف پرده برداشته و به صراحت گفته بود در صورت تصویب طرح امارات، تشکیلات خودگردان از اتحادیه عرب خارج خواهد شد.

به گفته این منابع، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، مصر، اردن، مغرب و سودان مخالف پیش‌نویس قطعنامه تشکیلات خودگردان بودند و امارات اقدام به ارائه پیش‌نویس جایگزین کرد و کشورهای مذکور، با این پیش‌نویس موافقت کردند.

منابع دیپلماتیک به المیادین گفتند، کشورهای لبنان، عراق، الجزایر و تونس موضع بی‌طرفانه‌ای در قبال پیش‌نویس امارات اتخاذ کردند ولی سومالی و دولت مستعفی منصور هادی مخالفت خود را با این پیش‌نویس امارات اعلام کردند.

به این ترتیب قطعنامه پیشنهادی امارات پس گرفته شد و مصر و اردن و عربستان سعودی که متعهد شده بودند با استناد به پیش‌نویس طرح فلسطین بیانیه‌ای صادر شود، به دلایلی به قول خود عمل نکردند. 

نزدیک به یک ماه از از اعلام توافق عادی‌سازی امارات و رژیم صهیونیستی می‌گذرد و قرار است ابوظبی و تل آویو شش روز دیگر آن را در کاخ سفید به امضا برسانند.

اتحادیه عرب طی این مدت از برگزاری نشست فوق‌العاده برای بررسی و محکومیت این توافق طفره رفت و در نهایت در نشست امروز وزیران خارجه کشورهای عضو این اتحادیه که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد،  بیانیه‌ای در محکومیت این توافق صادر نشد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


پنج شنبه 20 شهریور 1399 - 9:15:25