تلاش بن سلمان برای بازگرداندن افسر اطلاعاتی سابق عربستان به کشور

یک شنبه 5 مرداد 1399 - 7:56:6
تلاش بن سلمان برای بازگرداندن افسر اطلاعاتی سابق عربستان به کشور

تهران- الکوثر: محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی با تهدید خانواده یک افسر سابق اطلاعاتی عربستان قصد دارد وی را مجبور به بازگشت به این کشور کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل از نشریه نیویورک تایمز، در حالیکه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی برای تحکیم قدرت خود از چند سال پیش رقبای خود را کنار زد، اما بیم این می‌رود که یک مقام اسبق اطلاعاتی بتواند با اطلاعاتی که در اختیار دارد به آرزو‌های آینده بن سلمان خاتمه دهد و او را در پادشاهی به حاشیه بکشاند.

با توجه به پیامک‌های متنی و اسناد حقوقی که مجله نیویورک تایمز بررسی کرده بن سلمان بار‌ها سعی کرده است که سعد الجابری را برای دادن یک منصب به وی به کشور برگرداند. اما این اقدام وی موفقیت آمیز نبود. سپس او تلاش کرد که الجابری را به اتهام فساد و از طریق اینترپل به عربستان بازگرداند که این اقدام وی هم موفقیت آمیز نبود.
محمد بن سلمان در ماه سپتامبر سال 2017 به این مقام پیشین اطلاعاتی نوشت: شما درگیر بسیاری از پرونده‌های بزرگ فساد و اثبات شده هستید. 
اما اینترپل پایبندی عربستان سعودی به مقررات و حقوق بشر در رسیدگی به پرونده‌های فساد را زیرسوال برده است و درخواست عربستان سعودی برای استرداد آقای الجابری را همراه با انگیزه سیاسی و بر اساس اسناد در جهت نقض قوانین اینترپل دانست؛ بنابراین نام آقای الجابری را از فهرست افراد تحت تعقیب خود حذف کرد.
پیام‌های متنی و اسناد بررسی شده در نشریه تایمز هم که قبلاً گزارشی از آن منتشر نشده است، نشان می‌دهد که محمد بن سلمان تا چه حد به دنبال کنترل سعودی‌های مخالف خود و آن‌هایی که می‌توانند قدرت او را تحت الشعاع اقدامات خود قرار دهند است و از آن‌ها بیم دارد.
تلاش‌های بن سلمان امسال سرعت گرفته است. در ماه مارس، عربستان سعودی دو فرزند بزرگتر سعد الجابری و برادرش را بازداشت کرد و این امر باعث شد نزدیکان الجابری و برخی مقامات آمریکا این اتهام را ضد بن سلمان مطرح کنند که وی آن‌ها را برای بازگشت الجابری به گروگان گرفته اند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


یک شنبه 5 مرداد 1399 - 7:55:55