برنده جایزه صلح نوبل، عربستان را مسؤول جنایت‌ها در یمن دانست

دو شنبه 30 تیر 1399 - 14:10:47
برنده جایزه صلح نوبل، عربستان را مسؤول جنایت‌ها در یمن دانست

تهران- الکوثر: فعال یمنی و برنده جایزه صلح نوبل یکشنبه شب گفت که عربستان مسؤول تمام جنایت‌هایی است که خود و دیگر کشورهای عضو ائتلاف به اصطلاح عربی در یمن مرتکب می‌شوند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «توکل کرمان» این مطلب را در صفحه فیسبوک خود بیان کرده و نوشته است: همه در جریان هستند که عربستان به طور رسمی و عملی رهبری ائتلاف عربی را برعهده دارد، به همین خاطر این سعودی‌ها هستند که مسؤول تمام جنایت‌های ائتلاف خواهند بود، صرف نظر از این که این جنایت‌ها را خود انجام دهند یا یکی از اعضای دیگر ائتلاف عربی.

این فعال حقوق بشری همچنین با انتقاد از امارات نوشت: دولت ابوظبی نیز گناهکار است، چرا که از یک طرف به دنبال آن است که بر جنایت‌های سعودی سرپوش بگذارد و از طرف دیگر نیز با تحریک و اغوای ریاض موجب می‌شود که آنها به جنایت‌های خود ادامه دهند.

دولت مستعفی یمن، همواره امارات را متهم می‌کند که از شورای انتقالی جنوب برای تحقق اهداف خود که اعلام استقلال مناطق جنوبی یمن از شمال است، حمایت می‌کند، اتهاماتی که همواره ابوظبی آن را رد کرده است.

شورای انتقالی جنوب از اواسط اردیبهشت ماه سال جاری نیز در استان‌های جنوبی یمن به مرکزیت شهر عدن، دولت خودمختار اعلام کرد که با مخالفت جامعه جهانی روبه رو شد.

 اظهارات کرمان ساعاتی پس از آن اعلام شد که وزارت بهداشت دولت نجات ملی یمن یکشنبه شب در بیانیه‌ای نسبت به ادامه توقیف نفتکش‌های این کشور در بندر الجیزان در جنوب غرب سعودی هشدار داد و اعلام کرد که با این اقدام ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان، فاجعه انسانی یمن وخیم‌تر خواهد شد.

این وزارت‌خانه اعلام کرد که فعالیت حدود ۱۵۰ بیمارستان و سازمان دولتی و ۱۶۳ بیمارستان خصوصی به صورت جزیی و کلی متوقف شده و تنها به مرکز کمک‌های اولیه تبدیل شده‌اند و در صورت ادامه محاصره یمن و کمبود مواد سوختی، حدود پنج هزار مرکز پزشکی و درمانگاه خصوصی و دولتی در سراسر یمن تعطیل خواهند شد که این مسأله محرومیت بیش از ۲۵ میلیون یمنی را برای دریافت خدمات درمانی به دنبال خواهد داشت.

ائتلاف سعودی در حالی این کشتی‌ها را توقیف کرده است که یمن پنج سال است در محاصره قرار دارد و مردم این کشور در بدترین وضعیت زندگی قرار دارند.

محاصره و تداوم درگیری، موجب شده بیشتر یمنی‌ها محتاج کمک‌های انسانی باشند.

میلیون‌ها یمنی در آستانه قحطی قرار دارند و طبق اعلام سازمان ملل، یمن بدترین بحران‌های انسانی در جهان را تجربه می‌کند.


دو شنبه 30 تیر 1399 - 7:54:24