استقبال مخبر ویژه سازمان ملل از جلسه محاکمه قاتلان خاشقجی در ترکیه

شنبه 14 تیر 1399 - 10:10:46
استقبال مخبر ویژه سازمان ملل از جلسه محاکمه قاتلان خاشقجی در ترکیه

تهران- الکوثر: مخبر ویژه سازمان ملل در امور قتل‌های فرا قضایی از برگزاری جلسه محاکمه متهمان قتل روزنامه نگار مقتول سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول در سال ۲۰۱۸ استقبال کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل ازعربی ،۲۱ اگنس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل روز جمعه بعد از پایان جلسه محاکمه مظنونان قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار مقتول سعودی در شعبه ۱۱ دادگاه کیفری استانبول، در مصاحبه با شبکه قطری الجزیره نحوه برگزاری جلسه اول محاکمه متهمان قتل خاشقجی را ستود. قرار است جلسه بعدی در ۲۴ نوامبر برگزار شود.

کالامار گفت، جلسه محاکمه قاتلان خاشقجی "بسیار خوب و حرفه‌ای" بود و اطلاعات تازه‌ای در آن بر ملا شد.

وی با بیان اینکه تفاوت بسیاری میان محاکمه‌ای که در استانبول صورت گرفت و محاکمه در عربستان وجود دارد، اظهار داشت، محاکمه عربستان بر مجریان عملیات قتل متمرکز بود و به نقش رهبری در سطح عالی نپرداخت.

گزارشگر ویژه سازمان ملل پیش‌بینی کرد که از اسامی بیشتری در این پرونده (در استانبول)نام برده شود و چه بسا نام محمد بن سلمان(ولیعهد سعودی) نیز در بین آنها باشد و امکان دارد که به انجام محاکمه(قاتلان خاشقجی) در خارج از کشور ترکیه کمک کند.

دادستان کل استانبول کیفر خواست۱۱۷ صفحه‌ای علیه متهمانی که قرار بازداشت در چارچوب قتل خاشقجی درمورد آنها صادر شده آماده کرد و صدور مجازات حبس ابد علیه مسئولانی از جمله احمد عسیری، معاون سابق بن سلمان وسعود القحطانی، معاون سابق رئیس اطلاعات عربستان و همچنین ۱۸  تن دیگر به اتهام تحریک به قتل، قتل با سبق تصمیم توأم با سوء نیت و شکنجه وحشیانه را خواستار شد.

این دادگاه به صورت غیابی برگزار شد. آنکارا از دولت عربستان خواسته تا این مظنونان را مسترد کند و آنها در ترکیه که محل وقوع جرم است، محاکمه شوند. اما ریاض از این درخواست تبعیت نکرده است.


شنبه 14 تیر 1399 - 10:10:19