نگرانی سازمان های حقوق بشری از وضع حقوق بشر در امارات ، عربستان و بحرین

جمعه 29 فروردین 1399 - 10:4:27
نگرانی سازمان های حقوق بشری از وضع حقوق بشر در امارات ، عربستان و بحرین

تهران - الکوثر : سازمانهای حقوق بشری در اروپا وضع بازداشت‌شدگان و حقوق بشر را در سه کشور امارات، عربستان و بحرین نامناسب خواند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سازمان حقوق بشری «ریبریف» در بریتانیا روز چهارشنبه در گزارشی با ابراز نگرانی از روند افزایشی اعدام ها در عربستان اعلام کرد: بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ دست کم ۴۲۳ مورد اعدام در عربستان سعودی اجرا شد. 

«ریبریف» افزود: این آمار در سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ حدود دو برابر افزایش یافته و به ۸۰۰ مورد اجرای حکم اعدام رسیده است.

در ادامه این گزارش آمده است در سال ۲۰۱۹ دولت عربستان سعودی ۱۸۶ نفر را اعدام کرد که ۳۷ نفر آن ها به صورت جمعی و با انگیزه های سیاسی بود.

بر اساس این گزارش، دو نفر از اعدامی های سال ۲۰۱۹ که به صورت جمعی اعدام شدند ۱۶ و ۱۷ ساله بودند که به دلیل شرکت در تظاهرات، به اقدامات تروریستی محکوم شدند. 

سازمان حقوق بشری «ریبریف» اعلام کرد در سال ۲۰۱۹ همچنین ۵۸ تبعه خارجی در عربستان به جرم ترویج مذهب تشیع اعدام شدند.

عربستان سعودی سال 2019 گذشته، ۳۷ شهروند این کشور را که اغلب از شهرهای «قطیف، احسا و مدینه منوره» بودند، اعدام کرد.

همچنین در سپتامبر سال ۲۰۱۷ و تنها چند ماه پس از انتصاب «محمد بن سلمان» به ولیعهدی عربستان، ده‌ها تن از تجار، فعالان حقوق بشر و حقوق زنان و علما و روحانیان این کشور دستگیر و روانه زندان شدند. 

صدور احکام بی رویه و غیرقانونی اعدام در عربستان انتقاد مجامع بین‌المللی از جمله عفو بین‌ الملل و دیدبان حقوق بشر را در پی داشت اما رژیم سعودی همچنان به اعدام و سرکوب مخالفان خود ادامه می‌دهد.  

«اندرو اندرسون» مدیر اجرایی سازمان حقوق بشری اروپایی «فرانت لاین دیفندرز» نیز چهارشنبه شب در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره گفت: ریاض و منامه زندانی‌ها را شکنجه می‌کنند و امارات از بزرگترین دیکتاتوری‌های جهان است. 

اندرسون درباره وضع حقوق بشری در بحرین گفت، رژیم این کشور بازداشت‌شدگان را شکنجه می‌دهد، شرکت کنندگان در تظاهرات‌ را سرکوب می‌کند و صدها نفر از آنها را زندانی کرده است.  

این مقام حقوق بشری در اروپا درباره اوضاع حقوق بشر در عربستان نیز گفت: زنان زیادی در عربستان بیش از دو سال است که بازداشت شده‌اند و برخی گزارش‌ها از شکنجه آنها خبر می‌دهند به ویژه «لجین الهذلول» که تا کنون محاکمه عادلانه‌ای برایش برگزار  نشده است.

اندرسون افزود: در امارات هم شعار تسامح دولت، واقعیت ندارد.

این مقام اروپایی تصریح کرد: جامعه جهانی از آنچه در امارات می‌گذرد به علاوه مشارکت این کشور در جنگ یمن چشم پوشیده است زیرا غرب و آمریکا به نفت و پول بیشتر از حقوق بشر اهمیت می‌دهند و این از چالش‌ هایی که مدافعان حقوق بشر با آن روبه رو هستند.

اندرسون از رژیم های عربستان، امارات و بحرین خواست که دست کم با توجه به شیوع کرونا، زندانیان خود را کاهش دهند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 29 فروردین 1399 - 9:36:45