واکنش مقامات کنگره آمریکا به احکام صادرشده برای متهمان قتل خاشقجی

سه شنبه 3 دی 1398 - 17:58:42
واکنش مقامات کنگره آمریکا به احکام صادرشده برای متهمان قتل خاشقجی

تهران- الکوثر: تعدادی از اعضای کنگره آمریکا در واکنش به احکام صادر شده برای متهمان پرونده قتل جمال خاشقجی به انتقاد از عربستان پرداختند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، اعضای کنگره آمریکا با انتشار پیام‌هایی در توئیتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی به انتقاد از عربستان سعودی در خصوص احکام صادر شده برای متهمان قتل جمال خاشقجی پرداختند.

«برنی ساندرز» سناتور ایالت ورمانت و از نامزدهای حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، در توئیتی نوشت: سیا نتیجه‌گیری کرد که ولیعهد سعودی دستور قتل جمال خاشقجی را داده است. این دادگاه نمایشی توسط یک رژیم خودکامه و بی‌قانون برگزار شد و بیشتر شبیه لاپوشانی است. شاید دونالد ترامپ بخواهد ابزار عشق و علاقه‌اش را به دیکتاتوری سعودی متوقف کند.

«آدام شیف» نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا و رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا در توئیتر نوشت: این احکام ادامه تلاش پادشاهی سعودی برای دور کردن رهبری عربستان از جمله ولیعهد از ترور بی‌رحمانه یک روزنامه‌نگار و یک فرد مقیم آمریکا است.

«جک رید» سناتور دموکرات ایالت رودآیلند در بیانیه‌ای اعلام کرد: این عدالت نیست؛ این یک شوخی است. صدور حکم اعدام و زندان برای تعداد کمی از افراد رده‌پایینی که در این جنایت فجیع دست داشتند و پاسخگو نکردن آمران، ناظران، طراحان و کتمان کنندگان این قتل یک تلاش هراس‌انگیز برای جارو کردن واقعیت است.

«تیم کین» سناتور دموکرات ایالت ویرجینیا نیز در توئیتر نوشت: مقام‌های ارشد سعودی همچنان از پاسخگویی درباره قتل جمال خاشقجی که با حمایت دولتی انجام شد، فرار می‌کنند. دولت ترامپ به جای نادیده گرفتن ارزیابی سیا درباره قاتل خاشقجی باید خواستار اجرای عدالت در قبال قتل وحشیانه این روزنامه‌نگار ساکن ویرجینیا شود.

گفتنی است جمال خاشقجی سردبیر سابق روزنامه الوطن و ستون‌نویس واشنگتن پست دوم ماه اکتبر ۲۰۱۸ به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شد و از آن خارج نشد.

ریاض در تاریخ ۲۰ اکتبر قتل خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان سعودی را تأیید کرد. دادستان این کشور مدعی شد که خاشقجی بعد از درگیری با چند نفر در داخل کنسولگری فوت کرده و ۱۸ شهروند این کشور نیز در این رابطه بازداشت شده‌اند.

دادستانی کل استانبول ترکیه ۳۱ اکتبر سال گذشته طی بیانیه‌ای اعلام کرد که جمال خاشقجی بلافاصله پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در این شهر، طبق نقشه قبلی خفه و کشته شده است.


سه شنبه 3 دی 1398 - 10:5:23