بازداشت هشت فعال فرهنگی و نویسنده در عربستان

دو شنبه 4 آذر 1398 - 18:40:10
بازداشت هشت فعال فرهنگی و نویسنده در عربستان

تهران- الکوثر: منابعی در عربستان سعودی از بازداشت هشت فعال فرهنگی، حقوقی و نویسنده در این کشور خبر دادند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، این منابع به خبرگزاری رویترز گفتند که پلیس سعودی این افراد را در خانه‌هایشان در ریاض و جده بازداشت کرده است و دلیل آن هنوز مشخص نیست.

به نوشته رویترز، دفتر ارتباطات دولت سعودی هنوز به سؤال این خبرگزاری در خصوص بازداشت‌ها پاسخی نداده است.

به گفته این منابع، بازداشت شدگان از افراد معروف یا فعالان مطرح نبودند. برخی از آنها فعالان فرهنگی بودند که گاهی در نشریه‌ها، مقاله می‌نوشتند یا در برنامه‌های تلویزیونی شرکت می‌کردند و باقی نیز کارمند بودند.

این بازداشت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که دولت سعودی وجود زندانیان سیاسی در عربستان را قبول ندارد و همزمان به گفته رویترز برخی مسئولان سعودی چنین بازداشت‌هایی را برای حفظ امنیت کشور ضروری می‌دانند.

در فروردین ماه گذشته نیز دولت سعودی هشت نفر از جمله دو شهروند آمریکایی را به اتهام حمایت از زنان زندانی، بازداشت کرده بود.

از سوی دیگر بازداشت‌های اخیر در حالی صورت می‌گیرد که دولت سعودی خود را آماده میزبانی از نشست کشورهای عضو «گروه ۲۰» در اول دسامبر آتی (۱۰ آذر) می‌کند و همزمان تلاش دارد از انتقادات بین‌المللی در خصوص نقض حقوق بشر در این کشور بکاهد. انتقاداتی که با قتل «جمال خاشقچی» در سال گذشته و بازداشت فعالان حقوق زن و اعدام دهها فعال شیعی و همچنین جنگ پنج ساله یمن، دولت سعودی را در تنگنای شدیدی قرار داده است.


دو شنبه 4 آذر 1398 - 17:25:20