چگونه بر ترس و اضطراب خود غلبه کنیم؟

جمعه 18 مرداد 1398 - 18:44:26

تهران- ویژه الکوثر: ترس و نگرانی از احساسات منفی به شمار می آید که تاثیری منفی بر زندگی انسان دارد چرا که موجب کاهش اعتماد به نفس می شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، برنامه «یوم جدید» شبکه جهانی الکوثر در بخش «ما قل و دل» (مختصر و مفید) به بررسی تاثیر ترس و نگرانی در زندگی انسان و راههای رهایی از آن پرداخت. مجری این بخش گفت:« ترس و نگرانی موجب کاهش اعتماد به نفس می شود و شخص را به فردی منزوی و گوشه گیر تبدیل می کند که توانایی انجام کارها و وظایفی را که بر عهده او گذاشته شده است ندارد.» 

ما در این برنامه ، شما را با هفت روش برای چیرگی بر ترس و نگرانی آشنا می کنیم : 

1- استراحت کوتاه. زمانی که شما احساس ترس و نگرانی دارید اتخاذ تصمیمات درست ، دشوار است.

2- فکر کردن به بدترین نتیجه ممکن هنگامی که برای امتحان یا مصاحبه یا هر چیزی دیگری ، احساس ترس و نگرانی می کنید.

3- خودتان را در معرض ترس و اضطراب قرار دهید. خودداری از در معرض ترس قرار گرفتن و فرار از آن ، شاید به شدت آن بیفزاید برای همین بهتر است خودتان را در معرض آن چیزی که موجب ترس و نگرانی شما می شود قرار دهید تا برطرف شود. حضرت علی علیه السلام می فرماید : إِذَا هِبْتَ أَمْراً فَقَعْ فِيهِ فَإِنَّ شِدَّةَ تَوَقِّيهِ أَعْظَمُ مِمَّا تَخَافُ مِنْهُ (هر گاه از كارى ترسيدى خود را در آن افكن، زيرا سختى حذر كردن و پائيدن بزرگتر است از آنچه از آن ترس دارى).

4- واقع بین بودن. معمولا نگرانیها بدتر از واقعیت به نظر می رسند و خود را نشان می دهند و واقع بین بودن موجب کاهش ترس و اضطراب می شود.

5- در پیش گرفتن روشهای تخیل. بستن چشمها و تصور مکانی آرام و زیبا موجب احساس آرامش می شود.

6- صحبت کردن با دیگران در مورد ترس و نگرانی می تواند به کاهش شدت آن کمک کند.

7- خوابیدن. معمولا بسیاری از اشخاص برای آرام کردن خود برابر ترس و اضطراب به داروهای آرام بخش متوسل می شوند اما این روش موجب بدتر شدن اوضاع می شود بنابراین بهتر است کمی بخوابید تا احساس آرامش به شما بازگردد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


جمعه 18 مرداد 1398 - 18:30:48