علت مخالفت افغانستان با تلاش دولت ترامپ برای ورود «بلک واتر» به این کشور

پنج شنبه 12 مهر 1397 - 17:50:35
علت مخالفت افغانستان با تلاش دولت ترامپ برای ورود «بلک واتر» به این کشور

تهران - الکوثر : این روزها بحث های درباره خصوصی کردن جنگ در افغانستان در جریان است و خیلی از مقامات دولتی و اقشار مختلف مردم با این اقدام نامتعارف مخالف هستند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، چند ماه پیش ایده خصوصی کردن جنگ در افغانستان از سوی رئیس بلک واتر که از دوستان نزدیک دونالد ترامپ است پیشنهاد شد و بلافاصله با استقبال جان بولتون مشاور امنیت ملی وی قرار گرفت و اگر چه جیمز متیس ­وزیر دفاع امریکا در قبال برخی از سیاست های ترامپ و جناح افراطی حاکم بر کاخ سفید مقاومت می کند و محتاطانه عمل می کند اما ظاهرا با این پیشنهاد موافق است و تاکنون مخالفتی با آن نداشته است و شاید تصور می کند اجرای این پیشنهاد بتواند باری از دوش پنتاگون نیز بردارد.

این در حالی است که دولت و محافل مختلف در افغانستان اجرای این ایده نامتعارف را به شدت با نگرانی دنبال می کنند. خصوصی کردن جنگ در افغانستان علاوه بر اینکه ناقض حاکمیت ملی افغانستان و دخالت در امور داخلی این کشور است به لحاظ امنیتی نیز این کشور را وارد تونل تاریک می کند. 

امریکا برای اولین بار بعد از اشغال عراق از شرکت های امنیتی خصوصی از جمله بلک واتر در این کشور استفاده کرد و در مدت زمانی که این شرکت ها در عراق حضور داشتند این کشور بدترین دوران خود را سپری کرد و درست در این ایام بود که اختلافات و درگیری های قومی و مذهبی علاوه بر اینکه صدها هزار کشته از مردم عراق برجای گذاشت ، این کشور را تا مرز تجزیه نیز پیش برد و این نشان می داد که نیروهای امنیتی خصوصی خود نقش اساسی در ایجاد یک چنین وضعیتی داشتند.  

با توجه به اینکه این نیروها خارج از چارچوب های نظامی قرار دارند لذا به هیچ یک از اصول و قوانین جنگ بخصوص در زمینه جلوگیری از آسیب رساندن به غیرنظامیان متعهد نیستند و در عین حال در برابر هیچ دولتی ولو دولت میزبان پاسخگو نیستند. در واقع یکی اهداف امریکا از بکارگیری نیروهای امنیتی خصوصی این است که در برابر هرگونه ارتکاب جنایات جنگی از سوی این نیروها پاسخگو نباشد و دولت میزبان نتواند از امریکا در دادگاه کیفری بین المللی شکایت کند.

براین اساس هیچ تردیدی نیست که بازشدن پای شرکت های امنیتی خصوصی از جمله بلک واتر به افغانستان فجایع انسانی متعدد در این کشور رقم خواهد زد . از همه مهمتر این نگرانی وجود دارد که این شرکت ها در زمان حضور خود در افغانستان به تجارت مواد مخدر روی بیاورند و با از بین بردن تلاش های صورت گرفته برای ایجاد کشت جایگزین در افغانستان هم سطح کشت خشخاش و تولید مواد مخدر را افزایش دهند و هم اینکه توزیع آن را در دست بگیرند و امنیت جامعه جهانی را به خطر بیندازند. از این رو­ وقت آنست که همه کسانی که در معرض تجارت مواد مخدر قرار دارند تا دیر نشده وارد عمل شوند و به کمک دولت و مردم افغانستان جلوی خصوصی شدن جنگ در این کشور را بگیرند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 12 مهر 1397 - 17:6:45