وزیر جدید امور خارجه آمریکا در یک نگاه

سه شنبه 22 اسفند 1396 - 17:38:26
وزیر جدید امور خارجه آمریکا در یک نگاه

تهران- الکوثر: اختلافات عمیق میان دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و رکس تیلرسون وزیر خارجه برکنار شده این کشور که از همان ابتدای ورود ترامپ به کاخ سفید مشهود بود، سرانجام باعث کنار گذاشتن مدیر شرکت نفتی اکسون موبیل از کابینه شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه رکس تیلرسون را از وزارت خارجه برکنار و مایک پمئپو رئیس سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) را جانشین وی کرد.
تیلرسون میانه رو از زمان تشکیل دولت ترامپ در کابینه حضور داشت، اما از همان ماههای اول خبرها از اختلاف نظر وی و ترامپ حکایت داشتند و صحبت ازبرکناری وی بود.برخی رسانه ها حتی از فشار برخی کشورهای خارجی از جمله امارات از طریق یک بازرگان برای جابجایی تیلرسون از وزارت خارجه خبر داده بودند.
رکس تیلرسون، (Rex Tillerson)، زاده 23 مارس 1952 ایالت تگزاس، دولتمرد و مدیر کسب و کار آمریکایی و شصت و نهمین وزیر امور خارجه این کشور بود که از یکم فوریه 2017 در این سمت مشغول به فعالیت بود. تیلرسون از سال 2006 تا 2016 رئیس هیات مدیره، و مدیر ارشد اجرایی ابرشرکت اکسون‌ موبیل بود.
تیلرسون در 31دسامبر 2016 از مدیریت اکسون موبیل استعفا داد و بعد از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به عنوان وزیر خارجه این کشور معرفی و منصوب شد.
اما از همان ماه های ابتدای ورود خود به وزارت خارجه آمریکا، متوجه اختلافات عمیق خود با رئیس جمهور ترامپ تندرو و تیم امنیتی وی شد که از آن جمله می توان به اختلاف نظرهای این دو درباره مسائل ایران، کره شمالی و تحولات عربستان اشاره کرد.
مایک پمپِیو (Mike Pompeo) که پیش از جانشینی تیلرسون ریاست سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده آمریکا (سیا) را بر عهده داشت، رسانه های آمریکایی وی را یکی از تندروهای کابینه ترامپ می شناسند. 
پمپئو عضو جنبش تی‌پارتی در حزب جمهوری‌خواهان آمریکا است و در سمت راست طیف سیاسی جمهوری‌خواهان قرار می‌گیرد. او همچنین عضو انجمن ملی اسلحه، گروه لابی گسترش استفاده از سلاح گرم در آمریکا می باشد.
پمپئو با بستن بازداشتگاه گوانتانامو مخالف بوه و معتقد است که روحانیون مسلمانی که حملات تروریستی رابشدت محکوم نمی‌کنند، «همدست» تروریست‌ها هستند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


سه شنبه 22 اسفند 1396 - 17:38:16