سیا و پنتاگون به دنبال دخالت در انتخابات عراق

دو شنبه 21 اسفند 1396 - 15:13:48
سیا و پنتاگون به دنبال دخالت در انتخابات عراق

تهران- الکوثر: سفیر سابق ایران در عراق می گوید ، آمریکایی­ ها در عراق با استفاده از برخی از سازمان­های غیردولتی که تحت پوشش سیا، پنتاگون یا وزارت خارجه آمریکا هستند، تلاش می­‌کنند در انتخابات پارلمانی دخالت کنند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «حسن کاظمی قمی» سفیر سابق ایران در عراق در خصوص تلاش نهادهای امنیتی و نظامی آمریکا برای نفوذ در انتخابات پارلمانی عراق، با اشاره به اینکه سیا و پنتاگون با استفاده از سازمان­های غیردولتی عراق به دنبال دخالت در انتخابات آتی هستند، گفت: عراق منافع این کشور را در مقابل دخالت­‌های آمریکایی­‌ها دنبال خواهد کرد.

وی با توجه به تغییر رفتار برخی از کشورهای منطقه­‌ای و متحدان واشنگتن در قبال بغداد و تلاش آن­ها برای افزایش نفوذ در عراق افزود: آن دسته از دولت‌های منطقه‌ای که پیش‌ازاین معارض شرایط عراق بودند و حکام ارتجاعی که از سال 2003 همواره در برابر عراق جدید قرار داشتند، امروز سناریوهای آن­ها به سمت تعامل با بغداد تغییر کرده است.

سفیر سابق ایران در عراق با تأکید بر چرایی تغییر سیاست کشورهای مرتجع عربی در ارتباط با عراق تصریح کرد: گرچه بغداد باید قدری محتاطانه در ارتباط با این کشورها برخورد کند؛ اما موضوع مذکور بیانگر شکست سیاست‌های آن­ها در برابر اراده مردم عراق است. مردم این کشور نیز مشاهده خواهند کرد که آیا دیپلماسی جدید برخی از کشورهای عربی قابل اعتماد است یا نه؟ چون اقدامات مداخله­ جویانه عربستان از خاطره مردم عراق خارج نشده است.

وی با اشاره به تاکتیک­‌هایی که واشنگتن در حال حاضر برای افزایش نفوذ خود در عراق دنبال می­‌کند، تأکید کرد: آمریکایی‌ها با توجه به اینکه در همه سیاست‌های خود در منطقه ناکام مانده­‌اند، سعی دارند به‌ نوعی در انتخابات عراق دخالت کنند، اما عراقی‌ها مسیری که به منافع این کشور منتهی شود، دنبال خواهند کرد.

کاظمی قمی با توجه به تلاش پشت پرده آمریکا برای جذب برخی از گروه­‌ها به خاطر تأثیرگذاری بر انتخابات آتی گفت: واشنگتن تلاش دارد به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم از برخی از جریان­ها در انتخابات حمایت کند. یکی از روش­‌های مداخله آمریکایی­‌ها استفاده از سازمان­های غیردولتی است.

وی همچنین با تأکید بر برنامه­ ریزی نهادهای آمریکایی برای ارتباط­ گیری با سازمان­های مردم‌ نهاد در عراق اشاره داشت: آن­ها در عراق نیز با استفاده از برخی از این سازمان­ها که تحت پوشش سیا، پنتاگون یا وزارت خارجه آمریکا هستند، تلاش می­‌کنند در انتخابات پارلمانی دخالت کنند؛ اما این طرح نیز با ناکامی مواجه خواهد شد. چراکه عراقی­ها مشاهده کردند که آنچه آمریکا در عراق انجام داد، به ضرر مردم این کشور و منطقه تمام شد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


دو شنبه 21 اسفند 1396 - 15:13:39

پربازدیدها