عطوان: ترامپ در ماجرای خاشقجی با بن سلمان معامله می کند!

شنبه 21 مهر 1397 - 8:36:21
عطوان: ترامپ در ماجرای خاشقجی با بن سلمان معامله می کند!

تهران- الکوثر: روزنامه نگار مشهور عرب با اشاره به دروغ های رئیس جمهور آمریکا درباره تحقیق در زمینه ناپدید شدن نویسنده معارض عربستانی گفت، ترامپ طی یک معامله‌ محرمانه با آل سعود، بر سر توقف تحقیقات درباره پرونده خاشقجی توافق کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «عبد الباری عطوان»، سردبیر روزنامه فرامنطقه ای «رای الیوم» یادداشت روز خود در این روزنامه را با این عنوان منتشر کرد که « ترامپ در اظهارات تلویزیونی خود درباره جنایت ناپدید شدن خاشقجی دو مرتبه دروغ گفت و معاملات تسلیحاتی را بر حقوق بشر ترجیح داد».

در این یادداشت آمده است: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا آخرین سکانس از سریال جنایی ربوده شدن «جمال خاشقجی» و البته مهم ترین سناریوی آن را بازی کرد، خاشقجی نویسنده مشهور و معارض عربستانی است که سه شنبه هفته گذشته با ورود به کنسولگری کشورش در استانبول ناپدید شده و هنوز نشانه ای از خروج زنده او یا جسد مثله شده اش از آنجا وجود ندارد.

به نوشته عطوان، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه پنج شنبه شب خود با فاکس نیوز عملا به این موضوع اکتفا کرد که از «خدیجه چنگیز»، نامزد خاشقجی برای رفتن به کاخ سفید و عکس گرفتن با او در مقابل شومینه مشهور آنجا دعوت به عمل آورد. شواهد نشان می دهد دولت ترامپ در مضیقه گرفتار آمده و نمی‌خواهد اقدامی علیه عربستان سعودی انجام دهد حتی اگر دخالتش در این قضیه ثابت شده باشد.

در همین مصاحبه، رئیس جمهور ترامپ در مورد خواسته سناتورها برای توقف فروش سلاح به ریاض، گفت: «فکر می‌کنم این به ما لطمه می‌زند... الان کشور احتمالا از نظر اقتصادی بهتر از زمان دیگری است. بخشی از آن به واسطه سیستم‌های دفاعی ماست و همه به دنبال [خریدن] آن‌ها هستند و صریح بگویم که فکر می‌کنم این قرصی است که هضم آن برای کشور ما بسیار بسیار دشوار خواهد بود».

این عبارات نشان می‌دهد دولت ترامپ اولویت را به این داده است که یک معامله محرمانه‌ بر سر جسد مثله شده خاشقجی صورت گیرد نه این که معمای آن حل شود. از همین رو یک کانال تماس فعالی بین سه مقام آمریکایی با محمد بن سلمان ولی عهد سعودی ایجاد شده که از طرف آمریکایی جان بولتون، مشاور امنیت ملی، جارد کوشنر، داماد ترامپ و مشاور وی و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا را شامل می‌شود.

رای الیوم آورده است: همزمان یک کانال تماس محرمانه ای هم بین ترکیه و عربستان برقرار است و اخبار رسیده حاکی از این است که دولت ترکیه به دنبال تقابل با عربستان در قضیه خاشقجی نیست بلکه درصدد دستیابی به راه حلی میانه برای فیصله دادن به این مساله است.

عطوان تاکید کرد: مقامات عربستان بر این باورند که گذر زمان و به درازا کشیدن روند تحقیقات درباره قضیه خاشقچی از شدت توجهات جهانی، عربی و رسانه ای به این جنایت کم می‌کند و به نظر می رسد ترامپ و مشاورانش هم این محاسبات را تایید و تشویق می‌کنند.

به تاکید عطوان غربی‌ها به دنبال منافع خودشان هستند، آلمان از عربستان عذرخواهی کرد، اسپانیا از تصمیم خود درتوقف فروش سلاح به ریاض در اعتراض به جنگ یمن منصرف شد و کانادا هم به زودی همین راه را دنبال می‌کند آن هم پس از این که سفیر آن در ریاض از دخالت دولتش در امور داخلی عربستان از جمله درخواست برای آزادی زندانی های آزادی بیان عذرخواهی کرد.

رای الیوم در پایان آورده است: به طور خلاصه باید گفت نزد بیشتر دولت‌های غربی، بده بستان‌ها بر حقوق بشر تقدم دارد اگر نگوییم اصلا احترامی به حقوق بشر وجود ندارد و اگر استثناهایی هم وجود دارد بسیار اندک است کسانی که به غیر این معتقدند حکومت‌های غربی و بخصوص آمریکا را نمی‌شناسند اگر تردید دارند بار دیگر به عین اظهارات اخیر ترامپ مراجعه کنند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 21 مهر 1397 - 8:36:14