حمله به لبنان با غزه چه تفاوتی دارد؟

چهار شنبه 6 تیر 1403 - 9:0:0
حمله به لبنان با غزه چه تفاوتی دارد؟

یکی از اعضای ارشد جنبش عصائب اهل الحق عراق در پیامی در شبکه‌های اجتماعی، نوشت: "مانع جغرافیایی که برای حضور در نبرد طوفان الاقصی بر مقاومت اسلامی عراق برای انهدام مواضع دشمن صهیونیستی از فاصله بیش از هشتصد کیلومتری تحمیل شد، در صورتی که رژیم صهیونیستی حماقت جنگ با لبنان را بکند، برداشته خواهد شد و نبرد از فاصله صفر خواهد بود."

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، تهدید اسرائیل برای حمله به لبنان هر یک از گروه های مقاومت در منطقه یکی پس از دیگری آمادگی خود را برای حضور در کنار حزب الله اعلام می کنند هر چند که حزب الله خود به تنهایی نیز قادر به دفع این‌تجاوز احتمالی است.

پیش از این نیز «قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق گفته بود که در صورت حمله رژیم صهیونیستی به لبنان، این گروه مقاومت منافع واشنگتن را در عراق هدف قرار خواهد داد.

طی هفته اخیر، بنادر اشغالی ایلات و حیفا و نیز اهدافی در جولان اشغالی هدف حملات پهپادی مستقل مقاومت عراق یا مشترکا با ارتش یمن قرار گرفته است. این حملات باعث شده است که رژیم اسرائیل از ناحیه دریایی تقریبا با محاصره بی‌سابقه‌ای مواجه شود که تبعات اقتصادی قابل توجهی برای اشغالگران داشته است.

با افزایش زمزمه‌های رسانه‌ای - سیاسی در خصوص احتمال لشکرکشی و حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان، گمانه‌زنی‌ها در خصوص میزان آمادگی مقاومت برای مقابله با تجاوز زمینی یگان‌های زرهی اسرائیل و در عین حال وارد کردن ضربه متقابل به دشمن صهیونیستی تشدید شده است.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی با اذعان به تأثیرات ضربات سخت رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان به شمال فلسطین اشغالی اعلام کرده‌اند که عملیات حزب الله به جنگ فرسایشی و درهم کوبیدن شهرک‌های صهیونیست نشین در این منطقه تبدیل شده است.

بهره گیری حزب الله لبنان از تسلیحات مدرن، سلاح‌های ضد زره و دقیق، باعث رعب و وحشت در میان اشغالگران شده و بخش اعظم شهرک‌های صهیونیست نشین شمال فلسطین اشغالی تخلیه شده‌اند.

به گفته کارشناسان نظامی رژیم صهیونیستی، حزب الله لبنان به تنهایی نیمی از توان ارتش این رژیم را در جبهه شمال درگیر کرد و مانع از حضور قدرتمندانه ارتش اشغالگر در جبهه جنوب شد.

در جریان جنگ ۳۳ روزه حزب الله تنها با در اختیار داشتن زرادخانه مجهز به ۱۵ هزار موشک و با تکیه بر نیرو‌های نخبه خود توانست جلوی پیشروی ارتش اسرائیل را گرفته و اشغالگران را بار دیگر مجبور به عقب‌نشینی کند.

با گذشت بیش از هشت ماه از آغاز جنگ غزه حزب‌الله در حال نشان دادن قابلیت‌های جدید علیه ارتش رژیم صهیونیستی است. بسیاری از کارشناسان معتقدند امروز شرایط متفاوتی در میدان نبرد حاکم است و مقاومت لبنان با برخورداری از انواع تسلیحات آفندی - پدافندی و بهره مندی از تجربه نبرد با تروریسم در سوریه دست بالا را در اختیار دارد.

حزب الله شبکه‌ای از تونل‌ها و سنگر‌ها را در مرز لبنان - فلسطین اشغالی در اختیار دارد که در هنگام جنگ می‌تواند موجب غافلگیری دشمن در نقاط مختلف مرزی شود. این تونل‌های مخفی این امکان را در اختیار حزب الله قرار می‌دهند تا به وسیله انواع تک تیرانداز، موشک ضدزره و پهپاد‌های سبک، تانک‌ها و زره پوش‌های اسرائیلی را هدف قرار دهند.

دیگر ظرفیت این شبکه پنهان نفوذ نیرو‌های حزب الله به عمق سرزمین‌های اشغالی و استقرار مین‌های جاده‌ای در مسیر کاروان ارتش اسرائیل است. نیرو‌های نامتقارن حزب الله با استفاده از وضعیت طبیعی جبهه شمال می‌توانند بسیار موثرتر از ۱۷ سال قبل به دشمن اسرائیلی ضربه بزنند.

براساس اطلاعات منتشر شده از سوی حزب الله تعداد نیرو‌های این جنبش قریب به صد هزار نفر تخمین زده شده است. طی چند روز اخیر انتشار تصاویر هدف قرار گرفتن سامانه گنبد آهنین توسط موشک‌های «الماس» حزب الله یکی از جدیدترین شگفتانه‌های مقاومت برای واحد‌های پدافندی رژیم بوده است.

موشک‌های ضدتانک و ضدکشتی نیز دیگر کابوس صهیونیست‌ها در نبرد احتمالی با صهیونیست‌ها هستند که می‌توانند خاطرات جنگ ۳۳ روزه را زنده کنند. بر این اساس هر چند حزب الله به تنهایی نیز قادر به دفع تهاجم و‌تجاوز رژیم صهیونیستی است اما با ورود دیگر گروه‌های مقاومت به این جنگ شکست رژیم صهیونیستی سریعتر خواهدشد.

به نوشته روزنامه صهیونیستی معاریو این جنگ پیش رو صرفا جنگ با گروه حزب الله نخواهد بود بلکه حتی با کشور لبنان هم محسوب می‌شود اما تمامی شاخص‌ها نشان می‌دهند که این جنگ به یک جنگ منطقه‌ای تبدیل شده و در آن شماری از کشورهای منطقه نیز مشارکت خواهند داشت، چون شرایط لبنان با شرایط نوار غزه تفاوت زیادی دارد.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.


چهار شنبه 6 تیر 1403 - 7:48:39

دسته بندی :