آشنایی با نوری مالکی

یک شنبه 29 مرداد 1396 - 9:16:7
آشنایی با نوری مالکی

نوری کامل محمد حسن المالکی (۱۹۵۰ کربلا) سیاست‌مدار شیعه عرب و نخست وزیر سابق عراق است که در حال حاضر رهبر حزب اسلامی دعوه در کشور عراق و معاون اول رئیس جمهور عراق است. او در آوریل ۲۰۰۶ نامزد نخست‌وزیری عراق شد و توانست جای ابراهیم جعفری را بگیرد و تا اوت ۲۰۱۴ در این سمت بود.

تهران- الکوثر: نوری کامل محمد حسن المالکی در سال ‪ ۱۹۵۰‬میلادی در ناحیه "طویریج" از توابع استان "بابل" عراق متولد شد.

وی از خاندان "بنی مالک" از قبایل معروف عربی است و جد او محمد حسن ابو المحاسن از شاعران نامدار و یکی از رهبران انقلاب سال ‪ ۱۹۲۰‬عراق ضد استعمار انگلیس بود که در سال ‪ ۱۹۲۵‬ وزیر معارف عراق شد.

"نوری المالکی" همسر و پنج فرزند چهار دختر و یک پسر دارد و دارای مدرک لیسانس دانشکده "اصول‌الدین " بغداد، و مدرک فوق لیسانس زبان عرب از دانشگاه "صلاح‌الدین " اربیل عراق است.

المالکی در سال ‪ ۱۹۷۰‬میلادی به حزب الدعوه اسلامی عراق پیوست و برای مدتی از سوی رژیم صدام بازداشت شد.

وی، در پی محکومیت به اعدام از سوی رژیم وقت حاکم، در سال ‪ ۱۹۷۹‬ عراق را به سوی ایران ترک کرد و از آنجا به سوریه آمد و تا سرنگونی رژیم بعث عراق در این کشور اقامت گزید.

المالکی به هنگام تشکیل "شورای انتقالی حکومت عراق" به عضویت این شورا درآمد و پس از پیروزی در نخستین انتخابات پارلمانی آزاد در عراق، به عنوان نایب رییس مجلس ملی موقت این کشور برگزیده شد.

وی، که از اعضای سرشناس فهرست ائتلاف یکپارچه عراق حاکم به شمار می‌رود، در ماه مه سال ‪ ۲۰۰۶‬ مأمور تشکیل کابینه‌ دولت عراق شد و در سال 2014  دوره نخست وزيري وي در عراق به پايان رسيد.

دولت اول نوری مالکی: 

دولت اول نوری مالکی به اولین دولت قانونی تشکیل شده در عراق بوسیله آرائ غیر مستقیم مردم گویند که بعد از سقوط صدام حسین شکل گرفته است. این دولت در تاریخ ۲۰ مه ۲۰۰۶ مجوز فعالیت خود را از جانب مجلس نمایندگان عراق دریافت کرد. مالکی در این دولت از ۳۷ وزیر از گرایش‌های مختلف مذهبی و سیاسی استفاده کرد. دولت اول نوری مالکی در نهایت توانست دوره ریاست جمهوری خود را به پایان برساند و تا ۲۲ دسامبر ۲۰۱۰ قدرت را در اختیار داشت.

چالش‌های سیاسی

در دسامبر ۲۰۰۶ خبر رسید که مابین مجلس اعلای اسلامی عراق و ائتلاف ملی عراق و چند حزب سیاسی دیگر عراق بر سر رای عدم اعتماد به این دولت، توافق نظر حاصل شده است. خود نوری مالکی نیز چنین رویدادی را تایید کرد. ولی از آنجا که عدم رای اعتماد دست کم نیاز به رای دو سوم نمایندگان مجلس نمایندگان عراق داشت، این تصمیم عملی نشد. همچنین در طول این دوره بارها بین وزیران سنی مذهب کابینه با نخست‌وزیر اختلاف نظر اساسی ایجاد شد که منجر به چندین مرتبه کناره‌گیری آنها از دولت شد. این کناره‌گیری‌ها دولت را تا مرز انحلال هم پیش برد. از مخالفان اصلی دویت نوری مالکی در این دوره می‌توان به ایاد علاوینخست‌وزیر پیشین عراق اشاره کرد.

مهمترین قوانین وضع‌شده

اکتبر ۲۰۰۶: وضع قانون فدرالیسم که به موجب آن استان‌های جدید عراق شکل گرفتند.

اکتبر ۲۰۰۷: وضع قانون یکپارچه‌سازی بازنشستگی در عراق که به موجب آن تمام بازنشستگان دولت بعث عراق هم تحت پوشش قرار می‌گرفتند.

ژانویه ۲۰۰۸: وضع قانون جزا و دادگستری که پیامد آن تسویه دولت جدید از مهره‌های حاضر در حزب بعث عراق بوده است.

فوریه ۲۰۰۸: وضع قانون عفو عمومی برای محکومینی که بیش از ۶ ماه بدون تفهیم اتهام در زندان بودند یا بیش از ۱۲ ماه بدون محاکمه.

فوریه ۲۰۰۸: وضع قانون تعیین حدود و اختیارات استانداری‌های عراق. این قانون در اکتبر ۲۰۰۸ مورد بازبینی و تصویب مجدد قرار گرفت.

کابینه اول مالکی 

 

دولت دوم نوری مالکی:

دولت دوم نوری مالکی به دولت فعلی عراق اطلاق می‌شود که از تاریخ ۲۲ دسامبر ۲۰۱۰ مشغول به فعالیت شده است. در پی برگزاری انتخابات مجلس عراق (۲۰۱۰) و انتخاب مجدد نوری مالکی از جانب نمایندگان مجلس نمایندگان عراق به عنوان نخست‌وزیر جدید و مسئولیت وی در تنظیم کابینه جدید، وی بعد از ۷ ماه توانست کابینه جدید خودش را معرفی و بعد از تایید از جانب مجلس نمایندگان عراق، تثبیت کند. در این دولت نوری مالکی از حضور ۲۹ وزیر از گروه‌های مختلف مذهبی عراق بهره برده است. از وقایع مهم در این دوره می‌توان تحویل برقراری امنیت در عراق از نیروهای آمریکایی به نیروهای امنیتی عراق از تاریخ ۱۵ دسامبر ۲۰۱۱ اشاره کرد. دو هفته بعد از این واگذاری قدرت بود که نیروهای آمریکایی بعد از حضوری ۸ سال و ۹ ماهه اشغال خاک عراق را پایان دادند و از این کشور خارج شدند. در آن روز نوری مالکی با سخنرانی این واقعه را جشنی برای ملت عراق عنوان کرد و آن روز را «روز عراق» نامگذاری کرد.

 


یک شنبه 29 مرداد 1396 - 9:16:1

دسته بندی :