"اسامه‌ النجيفي" كيست؟

یک شنبه 29 مرداد 1396 - 11:53:15
"اسامه‌ النجيفي" كيست؟

اسامه عبدالعزیز النُجَیفی (متولد ۱۹۶۵ در موصل) سیاستمدار عراقی و معاون دوم رییس جمهور عراق است که از سال ۲۰۱۰ ریاست مجلس نمایندگان عراق را بر عهده دارد.

تهران- الکوثر: اسامه عبدالعزیز النُجَیفی از عرب‌های سنی‌مذهب است و وزیر صنایع در دولت انتقالی عراق پس از سقوط صدام بود.نجیفی در انتخابات‌های سال ۲۰۰۵ و ۲۰۱۰ مجلس عراق از اعضای ائتلاف العراقیه بود. العراقیه در انتخابات ۲۰۱۰ بیشترین کرسی‌های پارلمان را به دست آورد اما موفق به تشکیل دولت نشد.

زمانی که نیروهای دولت در آوریل سال ۲۰۱۳ علیه معترضان شهر حویجه در شمال عراق اقدام کردند، نجیفی استعفای کابینه و برگزاری انتخابات زودهنگام را به نام « آشتی ملی » خواستار شد.

نجیفی در خانواده‌ای متمول در شهر موصل مرکز استان نینوا به دنیا آمده‌است. وی در سال ۱۹۷۸ مدرک مهندسی برق را از دانشگاه موصل دریافت کرده و در زمینه ساخت نیروگاه برق فعالیت داشته‌است. برادرش اثیل نجیفی از سال ۲۰۰۹ فرماندار نینواست.

"اسامه‌ عبدالعزيز النجيفي الخالدي" رئيس كنوني پارلمان عراق از سال 1980 و در زمان حكومت بعث تا سال 1992 ميلادي در وزارت صنايع و معادن عراق مشغول به‌ كار بوده‌ است. پس از آن النجيفي از سمت خود در وزارت‌خانه‌ حكومت بعث استعفاء كرد و يك كارخانه‌ لوازم برقي را در بغداد تاسيس كرد. پس از سقوط رژيم صدام در سال 2003 ، اسامه‌ نجيفي به‌ همراه‌ عشيره خود وارد عرصه‌ سياسي عراق شد و حزب "تجمع عراقيون" را تاسيس كرد.

پس از تاسيس اين حزب النجيفي در زمان تشكيل اولين حكومت انتقالي عراق به‌ رياست "ابراهيم الجعفري" سمت وزير صنايع و معادن را بر عهده گرفت. بسياري در آن زمان معتقد بودند نزديكي بيش از حد وي به‌ "غازي العجيل الياور" رئيس جمهور آن زمان عراق عامل مهمي در تصدي اين پست توسط النجيفي بوده است. وي توانست به‌ عنوان عضو شاخصي از فهرست العراقيه‌ در اولين دوره‌ برگزاري انتخابات پارلماني عراق وارد پارلمان اين كشور شود.

در سال 2009 ميلادي نيز اسامه‌ نجيفي به‌ همراه‌ "اثيل نجيفي" برادر خود ، فهرست "حدبا" را براي شركت در انتخابات شوراي استانهاي عراق تاسيس كرد و توانست با استفاده‌ از شهرت عشيره خود ، اكثريت كرسي‌هاي شوراي استان موصل را كسب كند. پس از اين موفقيت، اختلافات شديدي ميان كردها و فهرست الحدبا به‌ رياست اثيل نجيفي رخ داد تا كار به‌ جايي كشيد كه‌ اعضاي كرد جلسات شوراي استان را تحريم كردند. "اسامه‌ النجيفي" سرانجام توانست از مجموع 295 راي 227 راي موافق را كسب كند. و سمت رياست پارلمان عراق را برعهده بگيرد.

اخبار مرتبط با نجیفی 

مواضع

 


یک شنبه 29 مرداد 1396 - 11:52:44

دسته بندی :

پربازدیدها