چگونه عربستان علیه قطر مرتکب اشتباه شد؟

شنبه 24 تیر 1396 - 17:6:34
چگونه عربستان علیه قطر مرتکب اشتباه شد؟

اقدام غلط سعودی ها در سوق دادن قطری ها به سوی ایران

تهران- الکوثر:  پایگاه اینترنتی فارن افرز در گزارشی تحت عنوان « چگونه عربستان سعودی با اقدام حساب نشده علیه قطر مرتکب اشتباه شد» ، نوشت :محاصره دیپلماتیک و اقتصادی قطر از سوی همسایگان عرب آن در منطقه خلیج فارس، خاورمیانه را به ورطه تفرقه و تشدید اختلافات سوق داده است. روز پنجم ژوئن کشورهای بحرین ، امارات عربی متحده ، عربستان سعودی و مصر ، قطر را به تامین کمک مالی برای گروه های تروریستی منطقه ای متهم کردند و از محاصره کامل این کشور خبر دادند. با این همه روشن است علت اصلی محکومیت و مجازات قطر رابطه دوحه با تهران است.
این مناقشه خیلی سریع به اوج خود رسید. شورای همکاری خلیج فارس به قطر تا روز دوم ژوییه مهلت داد تا به سیزده خواسته این کشورها ، از پایان دادن رابطه با ایران گرفته تا تعطیلی شبکه تلویزیونی الجزیره جامه عمل بپوشاند. ولی بعید است قطر حتی در آینده به هیچیک از این خواسته ها تن در دهد .
از آنجایی که قطر هیچیک از این مطالبات را نپذیرفت ،‌ بن بست آشکار شد. با فقدان پلان بی یا طرح دوم احتمال تشدید بحران بیش از هر زمان دیگر مشهودتر است. همچنین این احتمال می رود که دو طرف در شرایط کنونی وارد مرحله موسوم به فلج دیپلماتیک دوجانبه شوند. البته شورای همکاری خلیج فارس ممکن است به اعمال تحریم های بیشتر ضد قطر روی آورد ولی به نظر نمی رسد هیچیک از طرفها به این زودی از مواضع خود کوتاه بیایند و این روند نزولی همچنان ادامه خواهد یافت.
ولی این کشورهای عربی تحت هدایت سعودی از همان ابتدا مرتکب اشتباه شدند و با سوق دادن مستقیم قطر به دامان ایران و ترکیه از طریق قطع ارتباطات دریایی و زمینی و محاصره اقتصادی ، گامهای اشتباهی برداشتند و موجب شدند محموله های فوری مواد غذایی مایحتاج روزانه از این کشورها روانه قطر شود. در واقع این اقدام اعراب باعث شد تا مزایای تجاری چشمگیری عاید ایران شود و افزون بر همه اینها پایه های روابط دیپلماتیک ایران و قطر بیش از پیش تحکیم و تقویت شود.
اگر اوضاع به همین منوال به پیش برود ، بعید است نتیجه تحریم های اقتصادی و دیپلماتیک قطر، بازگشت دوحه به دامان شورای همکاری خلیج فارس  باشد. بلکه این اقدامات اساسا مهر تاییدی بر این ادعا خواهد بود که کادر رهبری جدید در عربستان سعودی میل وافر دارد تا اصولا دست خود را در بازی بسیار بالاتر از حد واقعی درنظر بگیرد.
افزون بر اقدام غلط سعودی ها در سوق دادن قطری ها به سوی ایران ، رفتار ریاض موجب تضعیف شورای همکاری خلیج فارس شده است - نهادی که پایه و اساس ثبات و تجارت منطقه ای را تشکیل می دهد. واضح است که کویت در این تحریم قطر شرکت نکرده است ، در عوض امیر کویت با سفر به سراسر کشورهای منطقه به شدت تلاش کرد تا اختلافات و شکاف میان رقبای نوظهور را به نحوی دوخت و دوز و اعتبار و آبروی شورای همکاری خلیج فارس را حفظ یا اعاده کند.
پرسش بنیادین در این میان این است که چرا ریاض چنین اشتباه بزرگی را مرتکب شد؟

 از قضا امارات عربی متحده نیز درست مانند قطر ، روابط نزدیکی با ایران دارد. فرودگاه های امارات عربی متحده به روی خطوط هوایی و پروازهای قطر بسته شده اند ولی این فرودگاهها هر روز پذیرای هواپیماها و خطوط هوایی ایرانی هستند. به عبارت دیگر سعودی ها روابط دیپلماتیک امارات عربی متحده را با ایران تنها از آن جهت تحمل می کنند و با آن کنار می آیند که اماراتی ها روی هم رفته هیچگاه هژمونی و برتری سعودی ها را در منطقه به چالش نکشیده اند. ولی برعکس ، قطری ها بیش از اندازه جاه طلب و بلندپرواز هستند و تصور می رود همواره تلاش می کنند تا برتری و استیلای سعودی ها را در منطقه به چالش بکشند.

منبع: خبرگزاری صداوسیما (خلاصه شده)
 


شنبه 24 تیر 1396 - 17:6:24