قطر و فهرستی از «خواسته های تحقق ناپذیر»

یک شنبه 4 تیر 1396 - 14:51:31
قطر و فهرستی از «خواسته های تحقق ناپذیر»

بسیاری از خبرگزاری های جهان، مطالب و موضوعاتی با عنوان «خواسته های جمعی از قطر» منتشر و برعکس پیشنهاد «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا به عربستان، امارات، بحرین ومصر برای ارائه خواسته های منطقی و قابل اجرا به قطر، فهرستی از خواسته های غیرمنطقی وغیرقابل اجر ارائه کردند.

پایگاه شبکه الجزیره در گزارشی به تحلیل مهم ترین خواسته های کشورهای حوزه خلیج فارس از قطر به منظور لغو محاصره این کشور پرداخت.

بند اول این فهرست، به درخواست رسمی از قطر مبنی بر کاهش سطح روابط دیپلماتیک این کشور با ایران مربوط می شود، و این مساله ای است که مصر به عنوان یکی از کشورهای مطرح کننده این درخواست به آن پایبند نبوده وهمین مساله نشان دهنده این است که امارات عامل مطرح کردن این موضوع بوده است، کشوری که خود دارای روابط تجاری گسترده با تهران است.

امارات اوایل سال گذشته نتوانست مانند بحرین، عربستان را در موضوع قطع روابط با ایران همراهی کند، و به جای قطع روابط با این کشور، کاهش سطح روابط با تهران را درپیش گرفت.

بند دوم این فهرست، شامل درخواست از قطر برای بستن فوری پایگاه نظامی ترکیه درقطر است که اکنون در دست احداث است، و نیز توقف هرگونه همکاری نظامی با ترکیه در داخل اراضی قطر می باشد.

این درخواست به طور کامل با حاکمیت قطر بر تصمیمات نظامی و امنیتی خود درتعارض است.

آشکار است که علت مطرح کردن این درخواست، این است که قطر هم پیمان بزرگ خود یعنی ترکیه را از دست بدهد، اما کشورهای حوزه خلیج فارس و مصر از قطر نخواسته اند که پایگاه آمریکا را در آن کشور ببندد.

اما بند سوم خواسته های کشورهای حوزه خلیج فارس از قطر این است که داعش وگروه های مشابه آن مانند القاعده و جبهه النصره را - که گروه های سلفی مسلح هستند وجامعه بین الملل درباره تروریسم بودن آن ها توافق دارند- درکنار حزب الله و اخوان المسلمین - که یک جریان اسلام گرای میانه رو است که در انتخابات دموکراتیک شرکت می کند و با گروه های سیاسی از جریان های ایدئولوژیک مختلف ائتلاف دارد و بخشی از نظام های سیاسی در بسیاری از کشورهای عربی از جمله خود عربستان است – در یک رده قرار دهد و با آن ها تعامل مشابه داشته باشد.

هدف از مطرح کردن این خواسته ها بعد از هدف قرار دادن سیاست خارجه و امنیت قطر، ناتوان ساختن این کشور در دفاع از خود از طریق رسانه ها با بستن شبکه الجزیره و کانال های وابسته به آن و نیز همه رسانه های تحت حمایت این کشور است.

این هم یکی دیگر از خواسته های عجیب کشورهای حوزه خلیج فارس از قطر است زیرا الجزیره نیز مانند گوگل، رویترز و سی ان ان به یک مارک و نماد تجاری تبدیل شده است و ادامه حضور آن، نشان دهنده حیات رسانه ای و سیاسی عربی است و بستن این شبکه به منزله تلاشی برای ساکت کردن صدای رسانه هاست و به گفته خود شبکه الجزیره، این کار، تلاشی برای دفن رسانه های عربی محسوب می شود.

اما بقیه خواسته های کشورهای حوزه خلیج فارس از قطر، وضع شروطی با هدف قرار دادن این کشور تحت قیومیت سیاسی، نظامی و مالی کشورهای محاصره کننده است و این یک توهم فجیع استراتژیک است که اشتباه بودن آن در روزهای آینده ثابت خواهد شد.
منبع خبری: پارس تودی


یک شنبه 4 تیر 1396 - 14:32:58

دسته بندی :