رسانه ها اگر نتوانند با زبان این نسل سخن بگویند، ناگزیر جوانان از آنها فاصله خواهند گرفت. از این رو، شبکه جهانی الکوثر با ابتکار تولید «حوارات شبابیه» کوشیده است تا گفت و گویی واقعی میان جوانان و اندیشمندان شکل دهد؛ گفت و گویی که در آن مسئله، تنها «مشکل» نیست، بلکه «پاسخ» نیز جست و جو می شود.
«حوارات شبابیه» صحنه ای است برای شنیدن و گفتن؛ گفت و گو میان جوانان با یکدیگر و با متخصصان حوزه های روان شناسی، جامعه شناسی، تربیت و رسانه. در هر قسمت از برنامه، موضوعی واقعی و ملموس از دل زندگی جوانان انتخاب می شود؛ موضوعاتی چون جوانان و چالش های زندگی مدرن، فرهنگ غربی و تقلید جوانان عرب، نقش مسئولیت پذیری و رفتار آگاهانه در تقویت بنیان خانواده و چالش های تربیتی خانواده مسلمان.
در این مسیر، الکوثر در طراحی برنامه، به جای تکیه بر روایت های کلیشه ای از جوانان، صدای واقعی آنان را به میدان آورده تا از زبان خودشان، دغدغه ها، امیدها، اضطراب ها و انگیزه هایشان را بازتاب دهند. این ویژگی باعث شده که «حوارات شبابیه» از یک برنامه گفت و گو محور، به نوعی کارگاه اندیشه و تجربه جمعی تبدیل شود.
بیشتر بدانید
حملات مداوم رژیم صهیونیستی و افزایش تلفات غیرنظامیان در لبنان| مع المراسلین
خشم سازمان ملل از تصمیم ترامپ برای ازسرگیری آزمایشهای هستهای| قضیة ساخنة
در قسمت های برنامه، یک موضوع مشخص با حضور کارشناسان و جوانانی از کشورهای مختلف عربی بررسی می شود. این تعامل دو سویه، باعث می شود مخاطب حس کند دیده و درک شده است. همچنین این چندفرهنگی بودن ترکیب کارشناسان و مهمانان، یکی از نقاط قوت برنامه است که به گفت و گو غنا می بخشد و نشان می دهد چالش های جوانی گرچه جهانی اند، اما می توان از دل تفاوت ها به اشتراکات انسانی رسید.
- فضای مثبت، امیدبخش و راهبردی
یکی از ویژگی های برجسته «حوارات شبابیه»، رویکرد مثبت گرا و امیدبخش برنامه است. در دنیایی که رسانه ها غالباً به بزرگ نمایی مشکلات، ناامیدی یا بحران های نسل جوان می پردازند، این برنامه تلاش می کند تا محوریت را به «راه حل»، «توانمندسازی» و «امید» بدهد. به عبارت دیگر، اگرچه مشکلات مطرح می شوند، اما نه برای ملامت کردن، بلکه برای فهمیدن، تحلیل و حرکت به سوی تغییر مثبت.
برای مثال، در قسمت مربوط به «جوانان و چالش های زندگی مدرن»، «وفاء بهانی» کارشناس برنامه تأکید می کند که «خانواده به عنوان اولین نهاد اجتماعی نقش مهمی در تقویت یا تغییر رفتارهای جوانان ایفا می کند» و «محیطی که از ارزش های انسانی و اخلاقی حمایت می کند، تأثیر مثبت بیشتری بر رشد فکری و روحی جوانان خواهد داشت.» این نوع نگاه نشان می دهد که برنامه از سطح شعار عبور کرده و به دنبال تلاش برای ارتقای کیفیت زندگی نسل نوین است.
- صدای نسل نو؛ از شنیده شدن تا مشارکت فعال
وقتی رسانه می گوید «صدای شما شنیده می شود» و وقتی برنامه ای مثل «حوارات شبابیه» این وعده را جدی می گیرد، آن گاه رسانه به «ساحت فرهنگ و تربیت» وارد می شود و این از مهم ترین دستاوردهاست.
در واقع، شبکه الکوثر با این برنامه نشان داده که رسانه اسلامی و گفت و گومحور می تواند هم پای رسانه های نوین و با همان زبان تولید محتوا کند، نه صرفاً از بالا به پایین بلکه با ریشه در تجربه نسل جوان. ویژگی های بصری، حضور جوانان و بهره گیری از کارشناسان حاذق همگی حاکی از این سبک هستند.
از منظر فرهنگی، این برنامه به نوعی «نقش آموزشگرانه» نیز دارد: گامی در جهت ارتقای سواد رسانه ای، تربیتی، اجتماعی و اخلاقی جوانان. وقتی در برنامه درباره فضای مجازی، سبک زندگی سالم، روابط بین فردی، اشتغال یا مسئولیت اجتماعی سخن گفته می شود، جوان نه فقط شنونده بلکه همراه فرآیند می شود.
- تجربه ای موفق در تلفیق فرهنگ، تربیت و رسانه
در نهایت، می توان گفت که «حوارات شبابیه» محصول گروه اجتماعی شبکه جهانی الکوثر، نمونه ای موفق از تولید رسانه ای معاصر با رویکردی نسل محور، گفت و گومحور و راهبردی است. این برنامه نه صرفاً مشکلات جوانان را بازتاب می دهد، بلکه با آگاهی، تخصص، مشارکت جوانان و فضایی آزاد برای گفت و گو، به دنبال تغییر مثبت است؛ تغییری که در زندگی فردی و اجتماعی نسل نو بازتاب می یابد.
به عبارتی دیگر، نسل جوان امروز به دنبال شنیده شدن، دیده شدن، تأثیرگذاری و ساختن فردایی بهتر است. «حوارات شبابیه» توانسته است این نیاز را در بستر رسانه پاسخ دهد: جوانانی که خود سخن می گویند، ایده می آورند، راهکار می یابند و راه را می سازند؛ همراه با کارشناسان، با رسانه و برای فردایی بهتر.