تحلیلگران صهیونیست درباره جنگ با حزب الله چه می گویند؟

شنبه 7 مهر 1403 - 11:30:0
تحلیلگران صهیونیست درباره جنگ با حزب الله چه می گویند؟

تحلیلگران صهیونیست این احتمال را بیان می‌کنند که لفاظی‌ نتانیاهو و سران ارتش درباره نابودی زیرساختهای نظامی حزب‌الله عمدتاً برای پایان دادن به درگیری است، چرا که صهیونیستها می‌دانند با ورود به خاکریز لبنان، سرزمینهای اشغالی بیش از پیش ناامن‌تر خواهد شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، رژیم صهیونیستی که از هفته گذشته با اقدامات تروریستی در انفجار پیجرها و ترور فرماندهان مقاومت و حمله به غیرنظامیان، خود را آماده شروع جنگ تمام‌عیار با حزب الله نشان می‌دهد، در روزهای اخیر به طور همزمان کارزار گسترده جنگ روانی را نیز علیه مقاومت به راه انداخته تا اینگونه وانمود کند که از تهدیدات و قدرت نظامی حزب‌الله هراسی ندارد.

در این باره بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر صهیونیستی و دیگر مقامات امنیتی برای اینکه شهروندان اسرائیلی را دلگرم کنند در اظهاراتی دستاوردها در جبهه شمالی را بسیار موفقیت‌آمیز اعلام کردند.

با اینکه در طول یک هفته گذشته در اثر حملات هوایی رژیم هزاران غیرنظامی لبنانی شهید و زخمی شده اند، نتانیاهو سه‌شنبه در اظهاراتی سخیفانه خطاب به مردم لبنان مدعی شد که جنگ تل‌آویو با لبنانی‌ها نیست بلکه با حزب‌الله است که با استفاده از تسلیحات خود سرزمینهای اشغالی را هدف قرار می‌دهد.

نتانیاهو با این ادعا که حزب‌الله از غیرنظامیان لبنانی به عنوان سپر دفاعی استفاده می‌کند، از آنها خواست تا مناطق جنوب لبنان را ترک کرده و پس از پایان عملیات ارتش اشغالگر به خانه‌های خود بازگردند. نتانیاهو از لبنانی‌ها خواست تا اجازه ندهند حزب‌الله زندگی آنها را به خطر بیندازد.

از سوی دیگر، ارتش اسرائیل به عنوان دستاوردسازی در میدان نبرد مدعی شد در روزهای اخیر نیمی از سکوهای موشکی و تسلیحات حزب‌الله را نابود کرده و سامانه‌های پدافندی همه موشکهای شلیک شده از سمت لبنان را رهگیری می‌کنند و اجازه نمی‌دهند تا به اهداف خود اصابت کند.

توهمات صهیونیستها به اینجا ختم نشد تا جایی که یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژیم پا را فراتر گذاشت و ادعا کرد که توانستند تمام تسلیحاتی که حزب‌الله در مدت 20 سال ذخیره کرده بود را در مدت کوتاهی نابود کنند.

همچنین سران اشغالگر ترور فرماندهان مقاومت را ضربه سختی به قدرت نظامی حزب‌الله می‌دانند که تشکیلات امنیتی این حزب را دچار مشکل کرده است.

از سوی دیگر، حملات گسترده به غیرنظامیان نیز بخشی از پروژه جنگ روانی رژیم صهیونیستی است تا فشارها به حزب‌الله و دولتمردان بیروت را افزایش دهد تا از طولانی شدن جنگ جلوگیری کنند،

نتانیاهو و هم‌پالکی‌های آن با ایجاد جنگ روانی به دنبال نمایش قدرت و دستاوردسازی در داخل و خارج هستند اما ناگفته نماند که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله استاد جنگ روانی در میدانهای نبرد است و در بین صهیونیست‌ها به دادن «وعده‌های صادق» و حتمی بودن اجرای تهدیدات معروف است. بنابراین، سخنرانی‌ نصرالله در روزهای آتی، می‌تواند همه بافته‌های فریبانه سران تل‌آویو را بر باد دهد.

بی‌اعتمادی داخلی به مواضع نتانیاهو؛ نگرانی تحلیلگران صهیونیست از حملات حزب‌الله

درحالی که مقامات دولت نتانیاهو از نابودی نیمی از تسلحیات حزب‌الله دم می‌زنند اما حملات گسترده مقاومت لبنان به نقاط مختلف سرزمینهای اشغالی، نشان می‌دهد که آسیب جدی به زرادخانه‌ موشکی حزب‌الله وارد نشده است.

شلیک صدها موشک در چند روز گذشته به تل‌آویو و حیفا و ده‌ها منطقه دیگر در شمال سرزمینهای اشغالی، صهیونیست‌ها را وحشت زده کرده است و به اعتراف رسانه‌های عبری، «حیفا» اکنون خالی از سکنه و به شهر ارواح تبدیل شده است. 

با رژه موشکهای حزب‌الله در آسمان سرزمینهای اشغالی، مقامات سابق اسرائیلی و رسانه‌‌ها، برخلاف سران تل‌آویو معتقدند که نباید قدرت حزب‌الله را دستکم گرفت، زیرا این حزب همچنان توان ضربه زدن به تمام سرزمینهای اشغالی را دارد.

در این رابطه، اسحاق بریک ژنرال سابق ارتش رژیم صهیونیستی درباره ماجراجویی جدید در لبنان گفت:«تصمیم نتانیاهو ادامه جنگ در نوار غزه است و هنگامی که این جنگ فرسایشی یکسال دیگر ادامه پیدا کند احتمال فروپاشی اسرائیل در عرصه‌های مختلف زیاد است. حادثه انفجار پیجرها یقین‌ها به ادامه جنگ فرسایشی را تقویت کرد، این خطری واقعی برای وقوع جنگی منطقه‌ای در چند جبهه است که ایران نیز می‌تواند وارد آن شود و این روند می‌تواند وخامت شرایط اسرائیل را تسریع نماید».

«عاموس گیلعاد»، رئیس بخش امنیت سیاسی وزارت جنگ اسرائیل نیز گفته است: «بعد از این اتفاق باید فکر کنیم که چه کار کنیم. آیا استراتژی داریم. شما در مورد گسترش جنگ صحبت می‌کنید مثلا به حیفا، این مشکل ماست و نه آنها. اصلا آیا آمادگی یک عملیات وسیع با حزب‌الله را داریم؟ ما استراتژی نداریم».

«دانی یاتوم»، رئیس سابق موساد هم دیدگاه خوشبینانه دولتمردان رژیم را زیر سوال برد و پرسید:«هدف از این اقدام چه بوده؟ خب که چه؟».

همچنین رسانه‌های رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه به نقل از «تسویکا هایموویچ» فرمانده سابق پدافند هوایی ارتش این رژیم اعلام کردند: حزب‌الله امروز بیش از ۱۸۰ موشک را شلیک کرد، این حزب توان این را دارد که این کار را ظرف یک ساعت انجام دهد. هایموویچ با اشاره به اینکه با ارزیابی ارتش رژیم صهیونیستی درباره اینکه ۵۰ درصد از موشک‌های حزب‌الله منهدم شدند، موافق نیست، تاکید کرد:«حزب‌الله تا این لحظه در حد توانش شلیک نکرده است».

یعقوب عمیدرور رئیس پیشین شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی دیگر چهره مطرح صهیونیستی بود که درباره ادعاهای نابودی توانایی‌های نظامی حزب الله شک و تردید کرد و گفت که اسرائیل حتی نزدیک به نابودی توانایی‌های حزب‌الله نیست و تل‌آویو از شکست و یا از بین بردن امکانات حزب‌الله بسیار فاصله دارد. وی تاکید کرد:«حزب‌الله بعد از شلیک دهها هزار موشک به سمت اسرائیل، جنگ را آغاز کرد و آنها حدود ۱۰۰ هزار موشک در اختیار دارند. حتی اگر ۳۰ هزار موشک حزب‌الله را هم سرنگون کردیم، بازهم ۷۰ هزار موشک دارد و این تعداد ۷ برابر موشک‌های حماس است».

ژنرال «رونین مانیلیس» سخنگوی سابق ارتش صهیونیستی نیز درباره نفوذ زمینی به لبنان هشدار داد و با بیان اینکه چنین اقدامی بزرگترین رویای حزب‌الله است، تاکید کرد:«فکر نمی‌کنم جنگ سوم لبنان رخ دهد بلکه این جنگ اول محور مقاومت خواهد بود، ما به موضوع جنگ نزدیکتر هستیم، ما در تلاش هستیم این را باور کنیم که نصرالله پرچم سفید را بلند خواهد کرد اما این کار از ویژگی‌ها و صفات او نیست، انتظار کابینه اسرائیل این است که اگر ما کمی فشار را بیشتر کنیم، کار به سرعت تمام خواهد شد، فکر می‌کنم که اشتباه اساسی در این اندیشه وجود دارد».

رسانه‌های عبری گزارش دادند جنگ با حزب‌الله طولانی و پیچیده خواهد بود و با وجود حملاتی که اسرائیل علیه این حزب انجام داده، مقاومت لبنان نابود نشده و تسلیم نخواهد شد.

رادیو ارتش اسرائیل اعلام کرد که حزب‌الله تا این لحظه از موشک‌های نقطه زن و دوربرد خود استفاده نکرده و سخن گفتن درباره نابودی قدرت نظامی آن توهم و دروغی است که برخی سیاستمداران احزاب و راست گرایان این رژیم آنرا اختراع کردند.

«رون بن یشای» روزنامه نگار صهیونیست نیز گفت:«در آغاز جنگ و یا نبرد باید اعتراف کنیم که حزب‌الله در دو جبهه اسرائیل را تهدید می‌کند. اول در جبهه داخلی که زیرساخت‌ها و تاسیسات نظامی را شامل می‌شود و می‌تواند با موشکهای دوربرد و دارای کلاهک‌های سنگین و نقطه‌زن آنها را هدف قرار دهد و دیگری در جبهه مرزهاست که می‌تواند به واسطه نیروهای «رضوان» و موشکها و پهپادها، آنرا تهدید کند».


 

دو میلیون شهرک‌نشین در تیررس موشکهای حزب‌الله

اینکه گالانت مدعی شده تمام ذخایر تسلیحاتی حزب‌الله نابود شده است، با این تفاسیر بعد از این شهرک‌نشینان آواره باید هیچ نگرانی از جانب لبنان نداشته باشند و با خیال راحت سر بالین بگذارند و 70 هزار نفری که در یکسال گذشته آواره شدند باید طی روزهای آینده به خانه‌های خود بازگردند، اما حقایق و گزارشهای میدانی نشان می‌دهد که شرایط برای بازگشت آوارگان فراهم نیست و احتمال آوارگی تعداد بیشتری نیز وجود دارد.     

در این راستا، رسانه‌های عبری تاکید کردند در مناطقی که حزب‌الله موشکباران کرده، بیش از 2 میلیون نفر ساکن هستند که در ترس و وحشت به سر می‌برند. آوارگی 2 میلیون صهیونیست، همان چیزی است که پیشتر نصرالله، وعده آنرا داده بود و در صورت وقوع جنگ تمام عیار، شهرک‌نشینان چاره‌ای جز ترک خانه‌هایشان ندارند.  

روزنامه «یدیعوت آحارونوت» به نقل از شهرداران شهرهایی که حزب‌الله در روزهای اخیر آنها را مورد حملات موشکی قرار داده است، نوشت که به اندازه کافی پناهگاه ندارند. برخی شهرک‌نشینان در کریات‌طبعون از قفل بودن پناهگاه‌ها در این شهرک خبر دادند. یک شهرک‌نشین از کریات‌بیالیک هم اعلام کرد که مشابه این وضعیت را حتی در سال ۲۰۰۶ ندیده است. در شهر صفد هم که یکی از اهداف اصلی حزب‌الله بود، اوضاع بنابر روایت رسانه‌های صهیونیست بهتر از دیگر نقاط نیست و نه تنها فضای کسب و کار مختل شده بلکه عملاً صفد خالی از سکنه است.

شهردار صفد اعلام کرد نیمی از ساکنان این شهر پناهگاه‌هایی نمی‌یابند که از آن‌ها در برابر موشک‌های حزب‌الله لبنان محافظت کند. شبکه ۱۴ رژیم صهیونیستی گزارش کرد مراجعه صهیونیست‌ها در شمال فلسطین اشغالی برای درخواست کمک روانی به دلیل موارد وحشت، ۳۰ درصد افزایش یافته است.

اعتراف مقامات و رسانه‌های عبری نسبت به عواقب درگیر شدن با حزب‌الله برخلاف آن چیزی است که سران تل‌آویو ادعا می‌کنند. حزب‌الله سعی دارد تا اولاً جنگ در غزه متوقف شود و از طرف دیگر بارها اعلام کرده که خواهان توسعه دامنه منازعه در سطح منطقه ای نیست. اما با این حال مقاومت مکرراً به صهیونیست‌ها هشدار داده اند که برای هر گونه سناریویی آمادگی کامل داشته و اگر دشمن بخواهد به جنگ افروزی ادامه دهد، پاسخ مقاومت پشیمان کننده خواهد بود. وعده ای که بخش‌هایی از آن در دو بار حملات گسترده موشکی و پهبادی به عمق سرزمین‌های اشغالی، اولی در ماجرای انتقام خون فواد شکر و زدن یگان 8200 ارتش در تل آویو و دومی در پاسخ به حملات هوایی روز یکشنبه اسرائیل به جنوب لبنان، مشاهده شد. 

تحلیلگران صهیونیست این احتمال را بیان می‌کنند که لفاظی‌ نتانیاهو و سران ارتش درباره نابودی زیرساختهای نظامی حزب‌الله عمدتاً برای پایان دادن به درگیری است، چرا که صهیونیستها می‌دانند با ورود به خاکریز لبنان، سرزمینهای اشغالی بیش از پیش ناامن‌تر خواهد شد.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.


شنبه 7 مهر 1403 - 12:4:7