طوفان الاقصی پرونده رژیم صهیونیستی را به هم پیچید.

شنبه 24 شهریور 1403 - 18:0:0
طوفان الاقصی پرونده رژیم صهیونیستی را به هم پیچید.

وجود اختلافات داخلی در رژیم صهیونیستی با شعله‌ور شدن جنگ و ادامه آن تهدیدی جدی برای ادامه حیات سیاسی-اجتماعی، نظامی-امنیتی و اقتصادی این رژیم است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، ما هم اکنون شاهد طولانی‌ترین جنگ رژیم صهیونیستی هستیم. این جنگ تاکنون هزینه‌های بیشماری داشته اشت و به گفته کارشناسان، شکست رژیم صهیونیستی در آن، به معنی فروپاشی اسرائیل خواهد بود و جمهوری اسلامی را به قدرت برتر در منطقه تبدیل می کند.
هرچند هر روز آمار کشته شدگان و مجروحان در باریکه غزه را می‌خوانیم، اما چه در سرزمین‌های اشغالی می‌گذرد؟ رژیم صهیونیستی در پی جنگ چه هزینه‌هایی را در حوزه امنیتی، سیاسی و اقتصادی متحمل شده است؟ و چرا تحلیلگران معتقدند این رژیم به پایان کار خود نزدیک‌تر شده‌است؟
سیاسی-اجتماعی
افزایش اختلافات درونی رژیم و تعمیق گسست‌های سیاسی از پیامدهای جنگ با غزه برای رژیم صهیونیستی بوده‌است. به عنوان مثال در جریان آخرین تلاش برای برقراری آتش بس نتانیاهو بر ماندن در محور فیلادلفیا اصرار داشت در حالی که ایهود باراک، نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی تصمیم برای ماندن در محور فیلادلفیا را اقدامی بی‌فایده و غیرواقعی می‌دانست.
به اذعان پنج تن از وزرای جنگ رژیم صهیونیستی، در گفتگو با کانال 12 تلویزیونی این رژیم، موجودیت اسرائیل از درون در معرض خطر و تهدید قرار دارد. این کانال تلویزیونی به نقل از آیزنکوت تصریح کرد: چیزی که بیش از همه اسرائیل را تهدید می‌کند، فقدان انسجام در بین اسرائیلی ها است.
باراک نیز در این باره گفت: همه روسای کنونی و سابق دستگاه‌های امنیتی اسرائیل از موساد تا شین‌بت بر این باور هستند که بزرگترین تهدید علیه آینده اسرائیل، خطر از دست دادن انسجام اسرائیلی‌ها و قرار گرفتن آنها در دو طیف سکولار و دینی (حریدی و صهیونیستی) جدا از هم است.
به گفته  رئیس مرکز مطالعات امنیت دانشگاه حیفا در فلسطین اشغالی، اکثریت قریب به اتفاق یهودیانی که در اسرائیل (سرزمین‌های اشغالی) زندگی می کنند کسانی هستند که بنا به ضرورت به اینجا آمده‌اند و دلیل آمدنشان علاقه به صهیونیسم نبوده است.
موسسه مطالعاتی «سیاست یهودیت» در لندن اخیرا از جمعیت روبه‌رشد «یهودیان حریدی»  نسبت به دیگر فرقه‌های یهودی در درون رژیم صهیونیستی خبر داد و نوشت: اکنون از هر هفت یهودی، یک نفر از آنها حریدی هستند، اما تا سال ۲۰۴۰، از هر چهار یهودی، یک نفر وابسته به فرقه حریدی خواهد بود. فرقه حریدی یکی از فرقه‌های بنیادگرا محسوب می‌شود که به شدت پایبند سنت‌های یهودی در زندگی خود است.
نظامی-امنیتی
یک هفته پیش از عملیات طوفان الاقصی «هرتزی هالوی»، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی تاکید کرده بود که دو دستگی سیاسی داخلی به نهاد نظامی رژیم سرایت کرده و ارتش با خطر تفرقه داخلی روبه‌روست.  
به نقل از شبکه‌های عبری نیز فاش شد که ارتش صهیونیستی بر خلاف نبردهای پیشین در جنگ با غزه، دچار ازهم‌گسیختگی داخلی شده است و حداقل ۲ هزار نفر از نظامیان آن غیبت دارند. آنها با وجود آن که به میدان جنگ فراخوانده شده بودند، از ادامه حضور در جنگ خودداری کرده و گریخته‌اند.
اقتصادی
هزینه نیروهای ذخیره فراخوانده شده تا هزینه‌های بیمارستانی مجروحان از پیامدهای مستقیم طوفان الاقصی است اما جنگ همواره با کاهش سرمایه‌گذاری اقتصادی، کاهش گردشگری، کاهش ارزش پول، افزایش تورم و افزایش بیکاری همراه است. اموری که رژیم صهیونیستی نیز از آنها مصون نمانده است.  
به عنوان مثال بانک رژیم صهیونیستی هزینه جنگ تا سال ۲۰۲۵ را ۶۷ میلیارد دلار برآورد کرده است. کادر ارتش رژیم صهیونیستی حدود ۱۷۰ هزار نیروی فعال دارد که برای طوفان الاقصی۳۶۰ هزار نفر نیروی ذخیره را فراخواند. این فراخوان هزینه هنگفتی برای وزارت جنگ داشته است. برآورد داخلی آن است که هزینه غیر مستقیم این نیروها ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برای هر ماه است. 
طبق گزارش فایننشال تایمز در سال 2024 کسری بودجه اسرائیل به سه برابر افزایش می‌یابد و به رقمی حدود ۵ تا ۸ درصد تولید ناخالص داخلی‌اش می‌رسد. کسری بودجه‌ای که رژیم صهیونیستی با افزایش مالیات‌ها و فشار بر روی شهرکنشینان جبران می‌کند و نمی‌تواند بیش از این وام‌هایی با بر بهره بالا بگیرد.
جمع بندی
هرچند در ظاهر، در جریان طوفان الاقصی، نوار غزه هزینه‌های مالی، زیرساختی و جانی بی‌شماری را متحمل شده‌است اما ادامه این کشتار به هیچ وجه به نفع رژیم صهیونیستی نیست و به مشکلات داخلی و اختلافات موجود در آن دامن خواهد زد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


شنبه 24 شهریور 1403 - 11:58:54