در برنامه قضیه ساخنه مطرح شد:

حضور بشار اسد ، وجه تمایز نشست اتحادیه عرب

شنبه 30 اردیبهشت 1402 - 14:56:57

کارشناس و تحلیلگر لبنانی در گفتگو با شبکه الکوثر حضور رئیس‌جمهور سوریه را در نشست جده ، مهم‌ترین وجه تمایز اجلاس اتحادیه عرب دانست.

ویژه ‌ -الکوثر:  خلیل نصرالله ، تحلیلگر مسائل سیاسی از بیروت در گفتگو با برنامه «قضیه ساخنه» شبکه الکوثر با بیان اینکه سوریه از سال 2011 تا امروز با یک تصمیم اشتباه کشورهای عربی از اتحادیه عرب دور بود، تصریح کرد: سوریه بدون دلیل و تنها به خاطر انتقاد از برخی کشورهای عربی از اتحادیه کنار گذاشته شده بود.
وی افزود: مساله فلسطین و تصمیم  درباره بازگشت سوریه در اجلاس اتحادیه عرب  درجده  این بار مورد توجه قرار گرفت هرچند هنوزاختلافات در میان کشورهای عربی  زیاد است.
وی تصریح کرد: برجسته ترین نکته ای که در بیانیه موسوم به جده به آن باید توجه کرد، این که انباشته شدن مشکلات کشورهای عربی باعث تشدید بحران های داخلی آنها می شود و حل آنها  بعدا دشوار خواهد بود.
خلیل نصرالله با بیان اینکه موضوع فلسطین اساس نشست جده بود، گفت: این اتفاق درحالی رخ داد که قبلا همین کشورها بعضا حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای رژیم اسرائیل باز  کردند.
وی در ادامه تاکید کرد: اگر پادشاهی عربستان واقعاً می‌خواهد به  بحران ها و درگیری‌ها در منطقه پایان دهد، این موضوع باید به کشورهای دیگر از جمله یمن نیز تسری کند.
وی با بیان اینکه در خصوص موضوع سوریه تنها عربستان عامل اصلی و دخیل در بحران نیست ، گفت: نباید از نقش پررنگ و منفی ترکیه غافل شد.
این کارشناس لبنانی گفت: نمی‌خواهم به موضوعات با بدبینی نگاه کنم  و از هر نزدیکی  روابط  میان کشورهای منطقه  استقبال می کنم اما باید قبول کرد در گذشته روابط بین کشورهای عربی بسیار بهتر بود، به عبارتی واضح تر، نشست کنونی کشورهای عربی در جده نزدیکی روابط و دوستی میان کشورها نبود بله عملا نوعی تسلیم  شدن آنها در مقابل سوریه بود.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


شنبه 30 اردیبهشت 1402 - 14:56:49