اذعان سناتورهای آمریکایی به شکست جنگ ترکیبی علیه ایران

چهار شنبه 27 اردیبهشت 1402 - 18:55:0
اذعان سناتورهای آمریکایی به شکست جنگ ترکیبی علیه ایران

یک سناتور دیگر آمریکایی با انتشار بیانیه‌ای از سیاستهای واشنگتن در قبال ایران انتقاد و تاکید کرد، ایالات متحده هیچ سیاست منسجمی علیه جمهوری اسلامی ایران ندارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثربه نقل از سی ان ان،  به دنبال برگزاری جلسه استماع سنای آمریکا درباره ایران با حضور وزرای دفاع، خارجه و تجارت آمریکا، «جیم ریش» سناتور جمهوریخواه آمریکایی بیانیه‌ای منتشر کرد.
ریش در این بیانیه با انتقاد از مواضع دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران گفت: «بیش از شش ماه از زمانی که کاخ سفید برجام را مُرده اعلام کرده می‌گذرد و ما هنوز به یک سیاست جامع و کامل درباره ایران نزدیک نشده‌ایم.»
برخی ناظران بر این باورند که بیانیه جیم ریش و مواضع دیگر سناتورهای آمریکایی در جلسه استماع کنگره نشان دهنده اختلافات میان کنگره و کاخ سفید در موضوع ایران است. «لیندسی گراهام» سناتور ارشد آمریکایی در جلسه استماع کنگره خطاب به «لوید آستین» رئیس پنتاگون و «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه گفته بود «چطور جمهوری اسلامی ایران تحت تحریمهای شدید ما قرار دارد اما درآمد انها طی چند ماه گذشته 20 درصد افزایش یافته است؟»
موضوع تسلط ایران بر خلیج فارس و توقیف دو نفتکش متخلف توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی هفته‌های اخیر نیز خشم مقامات کنگره را برانگیخته است، تا جاییکه قانونگذاران آمریکایی به دنبال تصویب طرحهایی برای مقابله با توان پهپادی و موشکی ایران قبل از انقضای تحریمهای موشکی سازمان ملل علیه ایران در اکتبر ۲۰۲۳ طبق مفاد برجام هستند.
«مایک مک‌کال»، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان و «گئورگی میکس»، عضو ارشد این کمیته به همراه گروه دیگری از قانونگذاران این مجلس به تازگی طرحی فراحزبی «برای تحریم طیف وسیعی از فعالیت‌های حامی برنامه موشکی و پهپادی ایران» معرفی کرده‌اند. 
جیم ریش در ادامه بیانیه خود گفته، «ابهام راهبردی در زمینه سیاست علیه ایران تنها در خدمت جسورتر شدن این رژیم و نزدیکتر شدن شرکای ما به چین است. از آنجایی که ایران به توقیف غیرقانونی کشتیها، هدف گرفتن آمریکایی‌ها در منطقه، و حمایت از بازوهای نیابتی خود و حمایت از روسیه در جنگ علیه اوکراین ادامه می‌دهد، آمریکایی‌ها شایسته سیاستی هستند که فراتر از مذاکرات شکست خورده هسته‌ای با ایران باشد.»
درحالیکه آمریکا از مدتها پیش جنگ هیبریدی را علیه جمهوری اسلامی ایران با استفاده از سلاحهای متعارف، تاکتیکهای نامنظم، جنگ رسانه‌ای، عملیاتهای فریب در شبکه‌های اجتماعی و... به کار گرفته است، استیصال مقامات دولت آمریکا در پاسخگویی به سوالات سناتورها و قانونگذاران آمریکایی نشان دهنده شکست سیاستهای واشنگتن در جنگ هیبریدی و ترکیبی علیه جمهوری اسلامی ایران است.
 اندیشکده «هوور» که یک نهاد تحقیقاتی واقع در دانشگاه «استنفورد» در ایالت کالیفرنیا است اخیرا در تحلیلی در همین باره نوشته، سیاست مهار ایران دچار فروپاشی شده است.
این اندیشکده نوشته است: «حکومت مذهب‌سالار ایران دشمن رام‌نشدنی آمریکا است. چندین دهه است که سیاست زیربنایی آمریکا مهار توانایی ایران برای استفاده از فشارهای سیاسی، فتنه‌انگیزی و نیروهای نیابتی جهت تبدیل شدن به قدرت مسلط در منطقه خلیج فارس بوده است.»
در ادامه این مطلب آمده است: «از سال ۲۰۱۸، تحریم‌ها از صادرات نفت ایران جلوگیری کرده‌اند تا باعث توقف برنامه هسته‌ای تسلیحاتی این کشور شوند، اما این سیاست مهار در حال فروپاشی است.»


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


چهار شنبه 27 اردیبهشت 1402 - 13:36:53

پربازدیدها