طلسم روابط سیاسی دمشق- آنکارا شکسته می‌شود؟

سه شنبه 8 فروردین 1402 - 16:54:30
طلسم روابط سیاسی دمشق- آنکارا شکسته می‌شود؟

یک روزنامه چاپ سوریه نوشت‏، نشست چهارجانبه معاونان وزرای امور خارجه ایران،‌ روسیه، ترکیه و سوریه طی روزهای سوم و چهارم آوریل (14 و 15 فروردین) در مسکو برگزار خواهد شد.

 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، روزنامه الوطن سوریه به نقل از منابع آگاه نوشت: تماس‌های فشرده‌ای در کریدورهای دیپلماتیک پایتخت‌های چهار کشور با هدف دستیابی به توافق بر سر برگزاری این نشست در مسکو انجام شده است و این تماس‌ها و رایزنی‌ها نشان می‌دهد که دیدگاه طرف‌ها درباره چند نکته که پیش از این، مانع هرگونه پیشرفت سیاسی بین دمشق و آنکارا شده بود، به هم نزدیک شده است.

این منابع گفتند: موضوع اصلی رایزنی‌های فشرده در هفته‌های گذشته، ضمانت‌هایی بود که دمشق در خصوص لزوم عقب نشینی نیروهای ترکیه از اراضی اشغالی سوریه و توقف حمایت از گروه‌های مسلح، بر آن‌ها پافشاری می‌کرد.

آن‌ها افزودند که ظاهراً این رایزنی‌ها منجر به توافقی شده که ممکن است دمشق را به موافقت با نشستن بر سر یک میز سیاسی با طرف ترکیه‌ای در سطح معاونان وزیر خارجه سوق دهد؛ امری که اهداف ترکیه را به وضوح مشخص خواهد کرد.

این منابع به الوطن گفتند چند روز پس از نشست معاونان وزرای خارجه، نشست دیگری میان وزرای دفاع چهار کشور و نمایندگان دستگاه‌های امنیتی در پایتخت روسیه برگزار خواهد شد.

پیشتر نیز اواخر سال گذشته میلادی، نشست سه جانبه‌ای بین «علی عباس» وزیر دفاع سوریه، «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه و «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه در مسکو برگزار شده بود.

«میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در اظهاراتی تاکید کرد که ممکن است نشست چهارجانبه بین معاونان وزرای خارجه روسیه، سوریه، ترکیه و ایران اوایل آوریل در مسکو برگزار شود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


سه شنبه 8 فروردین 1402 - 16:54:22