اسامی امام حسن و امام حسین علیهما السلام اسماء الهی هستند

یک شنبه 14 اسفند 1401 - 11:52:0

برنامه «ثالث الحجج» در اولین قسمت خود به موضوع ولادت امام حسین علیه السلام پرداخت. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، شیخ محمد الفرطوسی پژوهشگر علوم اسلامی در برنامه «ثالث الحجج» شبکه الکوثر که به صورت زنده و مستقیم از کربلای معلی پخش شد ، گفت: در این که اهل بیت علیهم السلام اسماء الهی دارند شکی نیست، خداوند تبارک و تعالی است که آنها را نام گذاری کرده است به ویژه امام حسن و  امام حسين علیهما السلام را. قبلاً در جاهليت کسی به اين دو اسم ناميده نشده بود، و این دو اسم را رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از جانب خداوند متعال نامگذاری کرده است و روایات زیادی در این باره وجود دارد. 
الفرطوسی افزود : حسن و حسین «فرزندان سنت» (ولیدا السنة) هستند و مراد از این کلمه همان سنتی است که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است «برای فرزند هنگام تولد، اذان در گوش راست و اقامه در گوش چپ و کوتاه کردن موی سر و صدقه دادن و عقیقه و پیچیدن او در پارچه سفید» انجام شود و این اعمال با ولادت امام حسن علیه السلام و برادرش حسین علیه السلام صورت گرفت و به همین دلیل امام حسن علیه السلام را ولید العلم نیز می نامند. 
شیخ الفرطوسی اضافه کرد : در روایت به طرق مختلف آمده است هنگامی که امام حسین و پیش از او امام حسن را نزد رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) آوردند، رسول خدا پرسید چه اسمی بر فرزندم نهاده شده است؟ پاسخ دادند رسول خدا بر شما سبقت نگرفته است کسی. رسول اکرم (ص) نیز فرمود : من نیز در نامگذاری از خدای متعال پیشی نمی گیرم. آنگاه جبرئیل نازل شد و گفت: «ای رسول خدا، خداوند بر تو درود می فرستد و به تو می گوید: نام این فرزندت را به نام فرزند هارون بگذار.» پس رسول خدا فرمودند: نام پسر هارون چیست؟ گفت: «شبیر». گفت: «اما زبان من عربی است.» گفت: نامش را حسین بگذار، رسول خدا او را «حسین» نامید، و پیش از او نام برادرش را «حسن» گذاشت و این دو ، نامهایی است که از جانب خدای متعال آمده است. 


ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


یک شنبه 14 اسفند 1401 - 12:0:15